n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / " בעבר לא קיבלו את השונה, היום זה אחרת"

" בעבר לא קיבלו את השונה, היום זה אחרת"

נעמי פרץ בת ה70, אחת ממיסדי אקים ראשון לציון היא דודה שמטפלת באחיינית שלה בת ה-48 עם מוגבלות שכלית בממשך שנים." אני קוראת לכולם לתרום ב21.2"

נעמי-פרנץ-וריקי-צילום-פרטי
נעמי פרנץ וריקי- צילום פרטי

ביום שלישי הקרוב ה-21.2 יחל יום ההתרמה הארצי של "אקים ישראל".  הארגון הארצי עוזר לאנשים עם מוגבלות שכלית ולבני משפחותיהם ופועל כארגון ממוקד אדם ומייצג את האנשים עם המוגבלות השכלית ואת משפחותיהם, תוך שמירה על זכויותיהם וחירותם.

לרגל יום ההתרמה "גל גפן" ראשון לציון בראיון מרגש עם נעמי פרנץ בת ה- 69 מראשון לציון, אחת ממיסדי  אקים בעיר ומי שטיפלה באחותה ז"ל ובאחיינית שלה למעלה מ-20 שנה לאחר שאובחנו עם פיגור שכלי בינוני.

נעמי לא הגיעה לעיסוק עם בעלי מוגבלות שכלית במקרה. אחותה הגדולה רותי, שנולדה ב-1940, הייתה בעלת מוגבלות שכלית קלה- בימים שבהם המודעות לעניין הייתה אפסית.

"אחותי נולדה כשמדינת ישראל עוד לא הוקמה, ובטח שלא הייתה מודעות לילדים מוגבלים שכליים. היא הייתה שונה ואמא שלי ידעה שהיא חריגה ושלחה אותה לבית ספר מיוחד בתל אביב, שרק שם היה מקום לילדים מסוגה", מספרת נעמי.

"כשהייתי בת שש שמתי לב שאחותי שונה מאחרים ולא מתנהגת כמו כולם, ואמא הסבירה לי שלאחותי יש מוגבלות שכלית קלה. היו לה התפרצויות קשות, והיא גם לא הבינה דברים מאוד פשוטים. היא ידעה לכתוב, אבל עשתה זאת עם שגיאות כתיב, וגם הקריאה שלה הייתה לקויה".

למרות הקושי שהמצב עורר, נעמי מספרת שבמשפחה המצומצמת לא ראו את הדברים באור שלילי- אבל מול החברה זה היה סיפור אחר. "אמא שלי הייתה טיפוס מאוד חזק, לא ראינו את המציאות שנכפתה עלינו כטרגדיה. אני העדפתי לא לספר על כך לאף אחד כמעט, כי זה לא דבר שהתקבל בחברה בזמנו. גם המשפחה שלי כמעט ולא קיבלה אותה והעדיפה להתעלם ממנה", נזכרה.

אבל האחות לא נתנה למוגבלות או לדעות הקודמות של החברה לעצור אותה. בגיל 30 היא התחתנה, עם גבר שגם הוא בעל מוגבלות שכלית, והשניים אפילו הביאו ילדה לעולם ביחד ששמה ריקי. ככל הנראה מסיבות גנטיות, הילדה סבלה גם היא ממספר קשיים- עד שהתברר שגם היא בעלת מוגבלות שכלית. "היה לה קושי בדיבור ועברו איתה מרופא לרופא, עד שאובחנה".

נעמי לא נשארה אדישה להתרחשות במשפחתה, והחליטה לפעול למען אנשים נוספים במצב של אחותה ואחייניתה- ובשנת 1978 היא ואמה יחד עם פעילים נוספים השתתפו בהקמת אקים ראשון לציון, כדי לדחוף להקמת מסגרות שלא היו בעבר.

"את האחיינית שלי אני גידלתי יחד עם אמא שלי, כשאחותי ניהלה את הבית באופן די בסיסי. לפני שמונה שנים אחותי נפטרה, ומאז אחייניתי מגיעה אליי בחגים או בכל מועד אחר שבו היא יוצאת מההוסטל בו היא גרה", מספרת נעמי.

לריקי יש אופי פשוט נפלא ביותר.היא יודעת למלא את זמנה בצורה מושלמת .

איך זה לגדל את ריקי, אין קושי?

היא לא כועסת, צוחקת המון ואני תמיד מציינת שהייתי רוצה את האופי שלה, היא זכתה בשני בתים  אחד הוסטל "בית מיכל" והשני ביתנו שבו היא מגיעה פעם בשבועיים לשישי שבת ובחגים ולפעמים בחול המועד. אני נעמי נוסעת עמה לטיולים בארץ ובחוץ לארץ למסעדות הצגות וכל אשר בה לנו לעשות וכמובן מטפחת אותה. בקיצור היא המתנה הגדולה שלי!

מה המסר שלך?

המסר שלי הוא שהחברה התפתחה. בעבר לא קיבלו את השונה וזה נחשב לחריג מאוד, אבל מאז התקדמנו. על מנת לאפשר לשונה ליהנות ממה שכולנו נהנים ממנו אנחנו צריכים את אקים- שדואגת עבורם לפעילויות פנאי, תרבות ובילויים, כמו לכל אחד אחר ואני קוראת לכם ביום התרמה הארצי לתרום על מנת שנוכל להמשיך לדאוג להם לכל אלו כי גם להם מגיע" היא מסכמת.

 

מידע כללי על אקים ראשון לציון:

סניף אקים ראשון-לציון , קיים מזה 40 שנה, תקציבית מתנהל עצמאית וכל התרומות משמשות אך ורק לטובת משפחות אקים תושבי ראשון-לציון,

 

הנהלת הסניף מורכבת מ 70% הורים ו -30% מתנדבים, כולל חברי ההנהלה והיו"ר וכולם פועלים בהתנדבות מלאה ללא תמורה כספית.

 

בראשון- לציון מוכרות למעלה מ-500 משפחות עם ילדים בעלי מוגבלות שכלית.

 

פעילויות אקים ראשון-לציון

 

מועדונים חברתים לבוגרים מגיל 21 ומעלה:

"גולדה" – במתחם בי"ס "רננים " רח' החלמונית 6 קרית-ראשון

מיועד לאוכלוסייה בוגרת עם מוגבלות שכלית, מגיל 40 ומעלה  הגרים עם המשפחות ומעורבים בקהילה, המועדון  מספק לחניכים מענה חברתי ל 35 חניכים בשעות הפנאי בדגש על חיי חברה וחוגים מקצועיים.

המועדון פועל מזה 12  שנים.

"נחלת" – ברח' העינב 1 נחלת יהודה

המועדון מיועד לאוכלוסייה בוגרת עם מוגבלות שכלית מגיל 21 עד 40 הגרים עם המשפחות ומעורבים בקהילה, המועדון  מספק לחניכים מענה חברתי ל 15 חניכים בשעות הפנאי בדגש על חיי חברה וחוגים מקצועיים.

המועדון פועל מזה 5 שנים.

יום לימודים ארוך – מועדונית בבי"ס בלקינד רח' בית לחם 12:

המועדונית מופעלת ע"י אקים מזה 12 שנים היא קולטת את רוב תלמידי ביה"ס שחלקם אינם תושבי העיר , 60 תלמידים.

בשעות הפעילות מתקיים חוגים: אומנות, טאיקוונדו, מוסיקה, תנועה, זומבה, שיאצו ובעלי חיים.

שני שליש מתלמידי ביה"ס נהנים משהייה במועדונית בתקופת החופשות הפועלת במתכונת קייטנה.

 

נופשון "גולדה" – במתחם בי"ס "רננים" רח' החלמונית 6 קרית-ראשון:

הנופשון מארח חניכים לשישי-שבת מידי שבוע, גם למשפחות שומרות מסורת.

הנופשון מספק פעילות חווייתית לחניכים, צוות מטפלים מקצוע ואחראי דואג להעניק לחניכי הנופשון את הטוב ביותר.

הנופשון קולט חניכים מכל האזור.

 

דירה בקהילה:

לפני 4 שנים נפתחה דירה בת 5 חדרים ל 5 חניכים מגיל 21.

קייטנות קיץ:

מידי שנה, כשהמסגרות בחופשה אקים מפעילה קייטנות בשתי קבוצות גיל, חניכים עד גיל 21 , חניכים מגיל 21 ומעלה  ושותפה בכל הקייטנות המופעלות לאנשים עם מוגבלות שכלית.

החניכים נהנים מתוכנית עשירה ומגוונת הכוללת בן היתר: בריכה, סרטים, מוזיאונים, הצגות סיורים ועוד פעילויות כיף.

חוג ריקודי-עם  – בבי"ס בלקינד רח' בית לחם 12:

כ – 25 חניכים משתתפים בחוג לריקודי עם בהדרכתם של ציפי ועדי אתירם, מומחים להפעלת אוכלוסייה עם מוגבלות שכלית.

בהמשך הוקמה להקת ריקודי-עם המופיעה באירועי אקים ראשון-לציון.

 

ספיישל אולימפיקס:

מפעיל חוגי ספורט בשיתוף מתנ"ס רמת אליהו מזה למעלה מ 17 שנה.

חניכי אקים משתתפים בענפי ספורט: שחייה ובאולינג

ומשתתפים בתחרויות המתקיימות מטעם ספיישל אולימפיקס .

 

דיסקו מוצ"ש: מתנ"ס עלומים רח' בלקינד

אקים ראשון-לציון מפעילה מזה 21 שנים ערב דיסקו כל מוצ"ש שנייה בחודש (פעם בשבועיים)

כולל ריקודים בהנחיית תקליטן מקצועי, חוגגים במסגרת זו גם ימי הולדת לחניכים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

FB_IMG_1714644960389

צמידי זיהוי לילדי העיר ליום העצמאות

תפריט נגישות