n
דף הבית / בת ים / תערוכה מיוחדת בבת ים: מהגטו ל"שכונת חיים"

תערוכה מיוחדת בבת ים: מהגטו ל"שכונת חיים"

מעצב התפאורה המיתולוגי של החינוכית, ניצול השואה, בנו פרידל, בתערוכה ראשונה מסוגה אשר במסגרתה יוצגו דגמי תפאורות מוכרות שעיצב, ציוריו ורישומיו, המספרים את סיפור חייו כניצול שואה תוצג בבת ים. "את חלומי להגשים משפחה בישראל כבר הגשמתי - שאיפתי כעת היא תערוכת קבע שתנציח זיכרון אך גם תקומה"

image003

בנו פרידל (88), ניצול שואה שבגיל 5 ראה כיצד חייל יורה למוות באביו רק בגלל שיצא מן השיירה לתת לבנו הקטן מים, אבל דווקא בגיהינום החיים שבגטו מצא בנו את אהבתו לקסמי התיאטרון. הוא חי בגטו במשך 3 שנים.

כשהיה בן 8, שוחרר מהגטו ע"י הצבא האדום והמשפחה עברה לגטו אחר, אז נתקל לראשונה בתיאטרון שהקימו היהודים באופן מאולתר בתוך הגטו. בנו הוקסם מחוויית התיאטרון והרגיש שבדרך זו הוא מתנתק מהמציאות הנוראית בה חי.

בנו פרידל, סיים לימודי תיכון בעיר גאלאץ שברומניה ולאחר מכן המשיך עם תשוקתו הגדולה לתיאטרון ולמד באקדמיה לעיצוב תיאטרון שבבוקרשט. הוא בעל תואר שני בתולדות האמנות, עיצוב תפאורה, תלבושות וניהול אמנותי מטעם האקדמיה לאמנות פלסטית על שם הצייר הרומני הידוע ניקולאי גריגורסקו בבוקרשט.

במהלך שנותיו ברומניה חזר לעיר גאלאץ ועבד כתפאורן בתיאטרון האופרה בעיר ובמסגרת עבודתו שם הכיר את אהובת ליבו, אשתו, עימה חי באושר 58 שנים עד פטירתה זה מכבר, כחודש לפני פתיחת תערוכה זו.

מאז שעלה לישראל בשנת 1974, עיצב בנו במהלך השנים תפאורות להצגות תיאטרון רבות, היה התפאורן המרכזי של צה"ל, ובמשך 27 שנים עבד בטלוויזיה החינוכית ואף נשא שם בתפקיד התפאורן הראשי ומנהל מחלקת עיצוב. בין היתר, חתום בנו על התפאורה של התוכניות המיתולוגיות "שכונת חיים", "זהו זה" וגם ההצגה "גטו" של התיאטרון העברי.

"כשאני עושה תפאורה, אני בונה עולם. אני מחפש רעיון, לרעיון הזה אני אתן גם את הצבע שלו וגם את המשמעות"- אמר בנו.

ביום ראשון, 5.5 ערב יום השואה, תיפתח לראשונה בבת ים תערוכה של בנו שבה יציג את ציוריו, רישומיו ודגמי תפאורות שהקים עבור הצגות ותוכניות מוכרות בטלוויזיה החינוכית. בתערוכה זו מציג בנו את הבחירה שלו בחיי פריחה יצירתית, בחיי האומנות שהפכה לכלי ביטוי מהותי בחייו הבוגרים. דווקא חיים עם תחושת הגשמה כניצול שואה על פני תחושת קורבנות. בתערוכה יוצגו הדגמים הקטנים שעוצבו על ידו והוקמו כתפאורות של ממש בהצגות תיאטרון שונות בארץ ובעולם, לצד ציוריו ורישומיו על שחווה בתור ילד בשואה ובהם מופיעה דמותו, בנו הילד.

אורלי סיון, מנכ"לית עמותת אביב לניצולי השואה: "בנו הוא דוגמא ומופת לעוצמתה של הרוח וחדוות העשייה. בזכות תשוקתו הרבה לעבודתו הצליח לבסס לעצמו שם בתחום עיצוב הבמות ולהסב גאווה רבה למשפחתו. עמותת אביב לניצולי השואה מלווה מזה כשני עשורים ניצולי שואה בדרך למימוש כלל זכויותיהם וכך תמשיך לעשות עד שכל ניצולה וניצול יחיו ברווחה וכבוד".

בנו פרידל בפעולה, לקראת התערוכה בבת ים- צילום: יח"צ

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

7a616e38-0ec7-4464-8862-dd57ac082bc9

במצב חרום: עיריית רחובות קיימה תרגיל רחב היקף המדמה תרחיש של מספר נפילות טילים בעיר בו-זמנית

תפריט נגישות