n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / מחאן יונס לבודפשט: שחר דור, עזתי שהתגייר, הרצה לראשונה בחייו בבית כנסת בהונגריה

מחאן יונס לבודפשט: שחר דור, עזתי שהתגייר, הרצה לראשונה בחייו בבית כנסת בהונגריה

הוא נולד בשם איימן אבו סובוח, ברח מביתו, התמקם בראשון לציון ועבר תהליך גיור. מאז דור שחר מרצה ברחבי הארץ,מספר את סיפור חייו המרגש ובתחילת החודש הוזמן להרצאה בחו"ל ("מאוד התרגשתי, זה משהו שלא אשכח כל חיי"). על מצב החברה בישראל הוא אומר: "השנאה שיש היום בעם היהודי היא בעיה קשה. פילוג קשה. למה לשנוא? אנחנו הרי אחים" מיוחד ליום כיפור.

WhatsApp Image 2022-10-04 at 10.59.13
שחר מתפלל בבית הכנסת בהונגריה. צילום פרטי

זה קרה בתחילת החודש בבודפשט. שחר דור, שטייל עם אשתו בבירת הונגריה, נתבקש להגיע להרצאה בבית הכנסת המקומי. דור, מוסלמי שהתגייר, אשר מרצה למעלה מעשור בכל רחבי הארץ ומספר את סיפור חייו המרתק, התרגש למשמע ההצעה.

"אשתי עידית היא הונגריה שהתגיירה", הוא מספר בהתרגשות. "היא מכירה את רב בית הכנסת ובמהלך שיחה שקיימנו הוא התעקש שאגיע לבית הכנסת כדי לספר את סיפור חיי. השבתי מיד בחיוב ואמרתי לו שאעשה את זה בהתנדבות מלאה. זה היה אחד המפגשים הכי מרגשים בחיי".

עד כדי כך?

"בהחלט. לעמוד בבית כנסת בבודפשט כשעשרות אנשים, תושבי העיר, מקשיבים להרצאה שבה אני מספר כיצד הפכתי ממוסלמי ליהודי ומה עברתי במהלך הגיור כדי להפוך לחלק מהעם היהודי, זה מרגש עד דמעות.

"אני יודע מה עברו יהודי הונגריה בשואה. אני יודע כמה יהודים נרצחו על גדות הנהר באכזריות. מבחינתי, לשאת את ההרצאה בבית הכנסת בבודפשט זה היה ניצחון של העם היהודי. ככה הרגשתי".

***

הוא נולד בחאן יונס שבעזה בשם איימן אבו סובוח. לדבריו, בבית הספר ובבית שבו גדל חינכו לשנאת יהודים. "אבי לא קיבל את זה שאני לא רואה ביהודים אויב. נהגתי לשחק כדורגל עם חיילים, הם נתנו לי שוקולד והיו חביבים אליי. לא היתה בי שנאה".

בגיל 11 לאחר שנשלח שוב ושוב על ידי אביו לישון מחוץ לבית, כעונש על התנהגותו, החליט לברוח. "לקחתי כסף מהארנק של אמא שלי וברחתי לראשון לציון. הכרתי את העיר כי אבא שלי היה עובד פה כשומר באתרי בנייה.

"עבדתי בעבודות מזדמנות וישנתי במקומות שונים כדי לשרוד. בגיל 13 מצאתי עבודה באתר בנייה. שמרתי על האתר וישנתי בו.

"באחד הימים נכנס לאתר אדם בשם ניסים אוזן ( אביו של חבר המועצה לשעבר אוהד אוזן שמתמודד בימים אלה לרשימה הארצית לכנסת מטעם הבית היהודי) שקנה דירה בפרויקט. הוא שאל אותי איפה אבא שלי. אמרתי לו שאני השומר ושאני חי פה לבד. אחרי חצי שעה הוא חזר עם אוכל חם. במשך כמה שבועות לא אכלתי אוכל חם. זה היה בשבילי דבר ענק. בהמשך הוא הזמין אותי לארוחה עם המשפחה שלו,זה היה בליל הסדר. שם בפעם הראשונה ראיתי משפחה שחוגגת ביחד, מברכת, שרה, אוכלת ואמרתי לעצמי 'אני רוצה להיות יהודי', מבלי שכמעט ידעתי עברית".

אוזן, באותם ימים מנהל בית ספר, הסביר לדור שאם ברצונו להיות יהודי עליו להתגייר וכי מדובר בתהליך ארוך מאוד. דור החליט להתגייר ובסיום תהליך שנמשך כמה שנים, כשהוא כבר בן 23, הפך ליהודי. באותה תקופה הפך לבנו המאומץ של אוזן, שהינו אדם דתי,אשר דאג לו ונהג לארחו בביתו.

לא רק לאוזן הוא חייב את השינוי מרחיק הלכת שעבר בחייו. מי שעוד סייעה לו היתה השופטת בדימוס ליה לב און. כשדור הובא בפניה שוב ושוב על ידי המשטרה, שביקשה להורות על מעצרו בשל היותו שוהה בלתי חוקי, היתה זו לב און שהבינה את מורכבות הסיפור ועד כמה חייו נתונים בסכנה אם יוחזר לרצועת עזה.

"אין לך מושג כמה אני חייב לה", הוא אומר בקול רועד. "היא שינתה את חיי. אני חי בישראל, אני יהודי ואני אזרח בעיקר בזכותה. תראי איזה עולם קטן: לפני כמה חודשים הוזמנתי להרצות בפתח תקווה. במהלך ההרצאה אני מספר לקהל שהיתה שופטת אחת שהאמינה בי,שנתנה לי הזדמנות ושאני חייב לה את חיי. מישהי בקהל שאלה מה שמה של השופטת ואמרתי 'ליה לב און'. אותה אישה אמרה לי שהיא חברה שלה. חשבתי בהתחלה שהיא צוחקת. האישה קמה ממקומה, הצטלמה איתי ושלחה לשופטת. אחרי כמה רגעים ליה התקשרה. פרצתי בבכי. התרגשתי מאוד. בזכותה אני חי וחשוב לי שהיא תדע את זה".

במהלך התקופה שבה עבד בעבודות מזדמנות כנער וכבגיר נעצר דור לא פעם על ידי המשטרה והשב"כ. הוא הובא מספר פעמים בפני בית המשפט, כיוון שהיה שוהה בלתי חוקי. השופטת לב און היתה זו שהתחשבה במצבו לאור סיפור חייו המורכב ובשל העובדה שאם יוחזר לרצועת עזה פירוש הדבר גזר דין מוות.

***

בשנים האחרונות מרבה דור להרצות בכל רחבי הארץ ולספר את סיפור חייו. הוא עצמאי (בעל עסק בתחום התקשורת) ולפני כשנתיים התחתן עם גיורת.

איך הכרתם?

"את עידית הכרתי דרך הפייסבוק", הוא צוחק. "גם היא גיורת. עידית גדלה בהונגריה. לפני 8 שנים היא החליטה להתגייר ואז עלתה לארץ. התכתבנו בפייסבוק, מצאנו חן אחד בעיני השנייה ולפני כשנתיים החלטנו להתחתן".

לפני כחודש בני הזוג טסו להונגריה לבקר את אביה, אחיה וגיסתה. "הם מתגוררים בצפון הונגריה", הוא משתף. "בילינו איתם כמה ימים והמשכנו לבודפשט. הרב גבריאל פינאלי,שמכיר את עידית, פנה לסוכנות היהודית, סיפר את סיפור חיי והם רצו שאגיע להרצות בפניהם. זה לא התאפשר, כיוון שהיו לנו כרטיסי טיסה חזרה ולא ניתן היה לתאם לתאריך שהם ביקשו.

"הרב פינאליאמר: 'אין בעיה, אתה תבוא להרצות אצלנו בבית הכנסת 'אוהל אברהם'. אני לא אוותר על ההרצאה הזו'. וזה באמת מה שקרה".

זו פעם ראשונה שאתה מרצה בחו"ל ומספר את סיפור חייך.

"נכון, וזה בכלל לא היה מתוכנן. התרגשתי מאוד כשהוא הציע את זה. הגיעו להרצאה כמה עשרות אנשים. הרציתי בעברית והוא תרגם להונגרית. ההרצאה נמשכה שעתיים וחצי! וזה הרבה מעבר למשך ההרצאות שלי בארץ. סיפרתי את סיפור חיי המורכב, הם שאלו המון שאלות וזה אפילו שודר בלייב בפייסבוק. בהמשך, ההרצאה עלתה ביוטיוב. הם מאוד נהנו והתרגשו. בסוף ההרצאה הם ניגשו לחבק, ללחוץ יד, להחמיא. זה משהו שלא אשכח".

הרב גבריאל פינאלי מספר ל"גל גפן ראשון לציון" על המפגש: "כשהם אמרו לי שהם מגיעים להונגריה שמחתי מאוד. כשנפגשו אמרתי להם שאשמח אם הוא ירצה בפני הקהילה היהודית ויספר את סיפור חייו. לשמחתי, הוא השיב בחיוב".

על התגובות ששמע בסוף ההרצאה מחברי הקהילה, מספר הרב פינאלי:"מבחינתי, זה סיפור לא יאומן. יש בקהילה שלנו הרבה יהודים ושמחתי מאוד שהם שמעו על הדרך הקשה שהוא עבר כדי להתגייר וללמוד תורה.

כולם יכולים לקבל מזה השראה, עוצמה וכוח. זה בדיוק מה שקרה אחרי ההרצאה. הם היו עדים, שמעו ממקור ראשון, על תהליך מאוד קשה וארוך שהוא עבר כדי להצטרף לעם היהודי".

מה אתה הרגשת כששמעת את הדברים?

"הוא לא סתם סיפר את סיפורו. אני מרגיש שהוא הדליק מנורה בלב של הרבה מאוד אנשים שהגיעו לשמוע אותו. עד כדי כך. הוא אדם מקסים וטוב לב ואני מאוד מודה לו על ההרצאה".

שחר, אז עכשיו היעד זה הרצאות בחו"ל?

"אם אוזמן, בשמחה אגיע להרצות בחו"ל. חשוב לי שיידעו, עשיתי את זה בחינם ללא כל עלות. בעיני זו שליחות. שמחתי לספר להם מה עברתי וכמה אני מאושר היום להיות יהודי".

WhatsApp Image 2022-10-04 at 10.59.14
הזמנה להרצאה, עם הרב פינאלי. צילום פרטי

 

אנחנו נמצאים ערב יום כיפור. חשוב לי לשמוע דווקא ממך, כמי שהיה מוסלמי וכיום יהודי, מה אתה חושב על המצב החברתי בישראל?

"חשוב לי שתהיה פה אהבת חינם", הוא אומר. "השנאה שיש היום בעם היהודי היא בעיה קשה. זה ממש פילוג קשה. הלוואי ואנשים יחזרו לאהוב אחד את השני. למה לשנוא? אנחנו הרי אחים".

WhatsApp Image 2022-10-04 at 10.59.14 (1)
שחר, אשתו עידית והרב פינאלי. צילום: פרטי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

FB_IMG_1714644960389

צמידי זיהוי לילדי העיר ליום העצמאות

תפריט נגישות