n
דף הבית / יעוץ משפטי / בקשה להורות לבנק על חלוקת כספי ירושה

בקשה להורות לבנק על חלוקת כספי ירושה

לא פעם קורה שהבנק ממתין להנחיות מדויקות של יורשים כדי להעביר אליהם כספים אותם ירשו מחשבון בנק של אדם שנפטר. מסיבה המנומקת כחוסר הבנה של יעדם הרצוי של הכספים, וכמנגנון הגנה מפני תביעות, שומר הבנק את הכספים ואינו מעביר אותם ליורשים כך שעליהם להגיש לבית המשפט בקשה לחלוקת כספי ירושה או בקשה למינוי מנהל עיזבון ככל והצדדים אינם מגיעים ביניהם להסכמות.

רחל שחר
עורכת דין ונוטריונית לענייני ירושה רחל שחר

לא פעם קורה שהבנק ממתין להנחיות מדויקות של יורשים כדי להעביר אליהם כספים אותם ירשו מחשבון בנק של אדם שנפטר. מסיבה המנומקת כחוסר הבנה של יעדם הרצוי של הכספים, וכמנגנון הגנה מפני תביעות, שומר הבנק את הכספים ואינו מעביר אותם ליורשים כך שעליהם להגיש לבית המשפט בקשה לחלוקת כספי ירושה או בקשה למינוי מנהל עיזבון ככל והצדדים אינם מגיעים ביניהם להסכמות.

 

איך ניתן לממש צו ירושה בחשבון הבנק?

 

  1. הוכחה של היורשים על היותם אכן היורשים על ידי הצגת צו ירושה או צו קיום צוואה מאת רשם הירושה (או בית דין מוסמך), תזכה אתכם בכספים המגיעים לכם על פי הצוואה. במקרים אחרים בהם הנפטר הוריש נכסי מקרקעין או מיטלטלין וכן דירת ירושה על שם היורשים, פעולה זו תאפשר את קבלתם.

ליורשים לא תינתן גישה לפעולות בחשבון הנפטר עד לקבלתו והצגתו של צו הירושה. (אלא אם מדובר על חשבון משותף שבעליו חתמו על סעיף אריכות ימים).

  1. הגעה לבנק עם צו הירושה תלווה בבקשה לחתימה על הוראות להעברת הכספים מחשבון הנפטר ליורשים באופן הזהה למתואר בצוואה. במקרה שלא יחתמו ההוראות, לא יעביר הבנק את הכספים, אלא על סמך צו בית משפט.

 

למה הבנק פועל כך?

 

לעיתים נחתם הסכם חלוקת עיזבון שקובע סידור שונה מהסידור המפורט בצוואה של הנפטר (תוך שמירה על מהות רצונו הכנה). במידה והבנק יבצע את חלוקת הכספים ליורשים פוטנציאליים שחתמו ביניהם על הסכם שכזה מבלי היכרות עימו, הוא מעמיד עצמו כחשוף לתביעות ועל כן נמנע מפעולות אוטומטיות בנושאים אלו.

 

כיצד להתמודד עם מקרה בו חלק מהיורשים מסרבים לחתום על ההוראות עבור הבנק?

סירובם של חלק מהיורשים לחתימה על הוראות חלוקת עיזבון , מותירה את היורשים האחרים בפני בעיה שכן הבנק לא יוכל להעביר את הכספים מחשבונו של הנפטר אליהם. מכאן עליהם להגיש אל בית המשפט בקשה להורות לבנק על חלוקת כספי ירושה בה יפורט חלקם מהירושה לו הם זכאים על פי צו הירושה. בית המשפט ידון בבקשה וללא התנגדות או אי קבלת התנגדות, יישלח צו משפטי המורה על הבנק להעביר את הכספים.

מידע חשוב נוסף בטיפול בירושת אדם שנפטר

באתר הר הכסף ניתן לאתר חשבונות בנק של קרובי משפחה שמתו.

אם חשבון הבנק של המנוח היה משותף עם אדם נוסף (למשל עם בן זוגו), יכול בן הזוג להמשיך לפעול בחשבון רק אם המנוח חתם על סעיף אריכות ימים ("היוותרות בחיים") שמאפשר לשותף שנשאר בחיים להמשיך לפעול בחשבון.

 

טיפ      

השותף שנשאר בחיים יכול למשוך סכומי כסף מתוך החשבון, אולם אם ימשוך סכומים מעבר לחלקו בחשבון ומעבר לחלקו בירושה (אם בכלל הוא אחד היורשים), הוא עשוי להידרש להחזיר את הסכומים שמשך אל היורשים לאחר שיוצא צו ירושה או צו קיום צוואה.

הוראות קבע – יש לבטל הוראות קבע שונות הרשומות על שם המנוח (כגון: קופות גמל, תשלום חשבונות, תשלומים לביטוח סיעודי / רפואי וכדומה) או להעבירן לתשלום על ידי היורשים. לשם כך יש צורך להציג תעודת פטירה.

תוכניות בנקאיות – יש לברר בנוגע לקיומן של תוכניות חסכון, קרנות שונות וקופות גמל ובמידת הצורך להחליט מה לעשות בהן ועל שם מי להעבירן. במקרים מסוימים ניתן למשוך את הכספים בשל המוות (למשל משיכת כספים מתוכנית "חיסכון לכל ילד" כשהילד נפטר וכן במקרה שקרובי המשפחה הם מוטבים בקופת גמל להשקעה בקרן השתלמות או בקופת גמל אחרת).

קופות גמל וקרנות פנסיה – אם המנוח לא השאיר מוטבים/שאירים והסכום בחשבון לא עולה על 8,000 ₪, ייתכן שניתן יהיה למשוך את הכספים גם ללא צו ירושה או צו קיום צוואה, בהתאם לתנאים המפורטים בחוזר הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

משכנתא – אם המנוח שילם משכנתא, יש לבצע תהליך שבו ביטוח החיים במשכנתא יכסה את תשלומיה העתידיים.

מידע על התנהלות עבר בחשבונת המנוח – היורשים החוקיים זכאים לקבל מהבנק כל מידע נדרש על התנהלות עבר בחשבונות, כולל את תדפיסי חשבונות המנוח.

 

ביטוחים

באתר הר הכסף ניתן לאתר ביטוחים על שם קרובי משפחה שנפטרו.

ביטוח חיים או מנהלים – יש לבדוק אם המנוח שילם עבור ביטוח חיים או ביטוח מנהלים או הפקיד הפקדות עצמאיות לביטוח פנסיוני, ואת אפשרויות המימוש של אותם ביטוחים.

ביטוח רכב – במקרה של מות האדם בתאונת דרכים, על יורשיו החוקיים לבדוק מול חברת הביטוח שביטחה את הרכב מפני נזקים את נושא מימוש הביטוח בגין הנזק שנגרם לרכב (כלומר את הזכות לקבל פיצוי מחברת הביטוח בגין הנזק שנגרם לרכב) וכן את נושא ביצוע המשך תשלומי הביטוח (אם נשארה יתרה) עד תום מועד הפוליסה. בנוסף יורשיו החוקיים של המנוח עשויים להיות זכאים לפיצוי בגין נזקי הגוף של המנוח (פציעתו, סבלו וכן מותו וקיצור חייו של המנוח) כתוצאה מהתאונה וזאת מול חברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח החובה

 

הליך זה עשוי לכלול התמודדות עם בירוקרטיה ועם סכסוכים בין יורשים המהווים פוטנציאל לפגיעה עמוקה במשפחה. עורכת דין רחל שחר מומחית בסכסוכי ירושה ומעניקה ליווי אישי, צמוד ומקצועי לכל המבקשים לפתור את נושאי הירושות בצורה הוגנת והולמת.

** פרסומי. התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית ואינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: FREEPIK

למה חשוב שיהיה לכם עורך דין נהיגה בשכרות

תפריט נגישות