n
דף הבית / יעוץ משפטי / עו"ד רחל שחר מומחית לדיני משפחה, ראיון על החוק לחלוקת חסכון פנסיוני מטרות עיקריות

עו"ד רחל שחר מומחית לדיני משפחה, ראיון על החוק לחלוקת חסכון פנסיוני מטרות עיקריות

מאת תומי שוורצמן, לענייני משפחה
ביום 6.8.14 פורסם החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, תשע"ד-2014. חקיקת החוק באה בעקבות המלצותיה של הועדה הציבורית ("ועדת שוחט") לבחינת חלוקת זכויות פנסיה בין בני זוג שנפרדו. הקמת הוועדה והחוק עצמו, מקורם בצורך לבצע התאמות בין דיני החיסכון הפנסיוני כפי שהתגבשו הן בפסיקה מתפתחת של בתי המשפט והן בהוראות חוק מפורשות באשר לזוגות לגביהם חלה חזקת השיתוף ובאשר לאלו לגביהם חל חוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ג-1973 (להלן- חוק יחסי ממון; וראו לעניין זה– סע' 5 (ג) לחוק יחסי ממון, לבין דיני השיתוף הזוגי, נוכח הקשיים שחוו בני זוג אשר נפרדו במימוש פסקי דין שאיזנו את זכויות הפנסיה ביניהם.

קרדיט לתמונה: עו"ד רחל שחר
עו"ד רחל שחר, מומחית לדיני משפחה

עו"ד שחר מהי מטרת החוק לחלוקת חסכון פנסיוני?

למעשה מטרתו של החוק צוינה בגופו,  כך בסע' 1 לחוק הובהר –

"מטרתו של חוק זה לקבוע הסדרים בעניין חלוקה של חיסכון פנסיוני בין חוסך ובין בן זוגו לשעבר כפי שנקבעה בפסק דין לחלוקת חיסכון פנסיוני, באמצעות גוף משלם לרבות גוף המשלם תשלומים לפי הסדר פנסיה תקציבית בחוק או לפי הסכם המאמץ את חוק הגמלאות, ובכלל זה גם חוק שירות הקבע גימלאות"

החוק, המבוסס על דו"ח הועדה כולל שני חידושים מרכזיים: הראשון – עיגון זכותו העצמאית של בן הזוג לשעבר לקבל את חלקו בחיסכון הפנסיוני של בן זוגו החוסך ישירות מן הגוף המשלם וזאת בהתקיים תנאים נוספים הקבועים בחוק. השני, שתחולתו תלויה גם היא בתנאים מסוימים, עניינו בקביעת זכאותו של בן הזוג לשעבר לקצבת שאירים במקרה של מות בן הזוג החוסך.

החוק מתווה, אפוא, דרך לסיום ההתחשבנות הכלכלית בין בני הזוג עם מתן פסק הדין לחלוקת חסכונותיהם הפנסיוניים, ומביא לצמצום הזדקקותם ההדדית של בני הזוג זה לזה לאחר הפירוד, כדי להקל על תשלום חיובי בן הזוג החוסך לבן הזוג לשעבר וכן יוצר בעבור בן הזוג לשעבר של החוסך זכות חוזית כלפי הגוף המשלם לקבל את חלקו בזכויות הפנסיה של החוסך (לעניין זה ר' בעמ 4860/16 – פלונית נ' פלוני (פורסם במאגרים האלקטרוניים [פורסם בנבו]); בג"ץ 7691/95 ח"כ שגיא נ' ממשלת ישראל, (פורסם במאגרים האלקטרוניים [פורסם בנבו]) ; בג"ץ 8347/09 פלונית נ' הממונה על תשלום גימלאות בצה"ל, (פורסם במאגרים האלקטרוניים [פורסם בנבו]);  החוק אינו מתייחס לסוגיית חוק יחסי ממון נכסי מוניטין ונכסי קריירה אלא רק להיבט הפנסיוני.

 

עו"ד שחר מבהירה כי הסדרה כזו לא הייתה אפשרית קודם לכן, לרבות בשל מגבלות חוקיות על עבירות הזכות – בעם 10916/03 צה"ל מדינת ישראל נ' פלונית (פורסם במאגרים האלקטרוניים [פורסם בנבו]). הזכות לקבל קצבת פרישה ישירות מהגוף המשלם מותנית בכך שפסק הדין אותו מבקשים לקיים יעמוד בקריטריונים המפורטים בסעיף 3 לחוק. בן הזוג רשאי להגיש את פסק הדין לגוף המשלם, אשר רושם הערה בדבר פסק הדין (סעיף 4 לחוק). עם רישום ההערה קמה זכותו של בן הזוג לקבל ישירות מהגוף המשלם חלק יחסי מהזכויות הכספיות להן זכאי בן הזוג שצבר את הזכויות (בן הזוג החוסך), במועד בו זכאי החוסך לקבלן (סעיפים 6, 13, ו- 14 לחוק).

 

לדברי עו"ד שחר, מומחית בדיני משפחה, החוק מאפשר לבן הזוג לקבל קצבה גם לאחר שהחוסך הלך לבית עולמו (סעיף 22 לחוק). עם זאת, ישנו הבדל מהותי בין שני סוגי הקצבאות: זו המשולמת בחיי החוסך הינה חלוקה בפועל של זכות קיימת ומשותפת. זו המשולמת לאחר פטירת החוסך, הינה, למעשה, קצבת שארים, שתכליתה סוציאלית. קצבת שארים זו הינה חידוש גדול של החוק, מאחר שטרם חקיקתו הפקיעו גירושי בני הזוג את זכות בן הזוג לקבל קצבה כלשהי לאחר פטירת החוסך.  תנאי לקבלת "קצבת שארים" לאחר פטירת בן הזוג החוסך הוא רישום פסק הדין לחלוקת חיסכון פנסיוני עוד בחייו של החוסך.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: FREEPIK

למה חשוב שיהיה לכם עורך דין נהיגה בשכרות

תפריט נגישות