n
דף הבית / בת ים / טיפול ייחודי בעזרת פרפרים במרכז לבריאות הנפש בבת ים

טיפול ייחודי בעזרת פרפרים במרכז לבריאות הנפש בבת ים

אודי אוחיון, פסיכותרפיסט ומטפל באמנות בבית הספר "שחף" במרכז לבריאות הנפש ע"ש י. אברבנאל בבת ים, הקים גינת פרפרים טיפולית, שהפכה לכלי טיפולי ולמקום האהוב על בני הנוער המטופלים במחלקות הנוער

פרפר צילום אודי אוחיון

אודי אוחיון פסיכותרפיסט ומטפל באמנות, העובד (למעלה מ18 שנה ) בביה"ס שחף שפועל במרכז לבריאות הנפש אברבנאל, הוא חובב פרפרים נלהב. אודי עובד עם בני הנוער המאושפזים באברבנאל ולומדים בבית הספר "שחף" הפועל בתוך המרכז הרפואי.

"חיפשתי דרך לשלב בין האהבה שלי לפרפרים לטיפול נפשי, וגיליתי שלפרפרים ולמה שהם מסמלים, יש השפעה עצומה על בני הנוער מתמודדי הנפש. לאורך השנים הבחנתי בפרפרים רבים הפוקדים את שטח בית החולים, פניתי למנהל האדמיניסטרטיבי של המרכז, מר זיו עיני, הצגתי בפניו תמונות של עשרות פרפרים שצילמתי בשטח בית החולים והצעתי לו להקים גינת פרפרים במתחם הנוער החדש שהוקם לאחרונה.

המהלך דרש שינוי של הצמחייה שהייתה במקום, הזזת עצים ושתילת צמחיה חדשה המושכת פרפרים. הקמנו גינה פתוחה ואקולוגית המאפשרת לפרפרים ללכת ולבוא כרצונם. הגינה משכה אליה מינים וסוגי פרפרים חדשים, והפכה לפעילה ושוקקת חיים".

גינת הפרפרים שהוקמה זכתה להצלחה אדירה לא רק בקרב הפרפרים, אלא גם בקרב המטופלים והצוות וסחפה אחריה את כל המרכז לבריאות הנפש.

הגינה והפרפרים הפכו להשראה לפעילויות רבות: לנושא למידה והתנסות מרתק בשיעורי הצילום המתקיימים בביה"ס שחף, לנושא מוביל בשיעורי האמנות והטבע – המורה לאמנות יזמה פרויקט בהשראת הגינה – במסגרתו יצרו המטופלים ואנשי הצוות את הפרפר המיוחד שלהם ביצירת אמנות.

הוקם לוח "חדשות גינת הפרפרים", התלמידים גם יצרו במסגרת הסדנה להרגלי עבודה הפועלת בבית הספר, מחזיקי מפתחות בצורת פרפרים בהדפסת תלת מימד. קרנבל פורים התקיים גם הוא בהשראת גינת הפרפרים והצוות התחפש לפרפרים.

פרפר 1 צילום אודי אוחיון

הגינה הפכה גם למרחב הטיפולי של אודי אוחיון שמספר: "התכנים הרגשיים העולים בקליניקה מדהימים, דרך הפרפרים בני הנוער מצליחים להביע רגשות ולשתף.
למשל: אחד הילדים המטופלים כאן במרכז סובל מחרדה ומסתגר וגינת הפרפרים היא בין המקומות הבודדים אליהם הוא מוכן לצאת. נערה הסובלת מדיכאון קשה, שואבת עידוד מהפרפרים ואמרה במהלך אחד המפגשים – "אם הפרפר הקטן והעדין מסוגל כך לנדוד ולצלוח את כל התלאות שבדרך אז גם אני יכולה".

נער אחר הסובל מדימוי עצמי נמוך וחווה את עצמו כטיפש – מתגאה בידע שרכש אודות הפרפרים ואוהב להפגין את הידע שצבר בגינת הפרפרים לכל מי שמוכן לשמוע, וזה תורם רבות לדימוי העצמי שלו.

דוגמא נוספת: נער שהתמודד עם בעיות התנהגות, אימפולסיביות וקשיים סביב קבלת סמכות וגבולות, הוא הבין שאם הוא רוצה לפגוש בפרפרים בגינה ולא להרתיעם ולהבריחם, עליו לכבד את המרחב שלהם, לכבד את כללי ההתנהגות בגינה ולהתחבר לחלקים הרכים, המאפשרים והעדינים שבנפשו דבר שסייע לקדם את המטרות הטיפוליות עימו".

גינת הפרפרים הייחודית זכתה גם לעניין מצידו של אחד מחוקרי הפרפרים המובילים בארץ ובעולם – דובי בנימיני, זאת בזכות "נימפית הסרפד" פרפר מזן ייחודי שהקים מושבה באברבנאל. מדובר בזן של פרפר הנודד מדי שנה בקיץ מישראל לאירופה ובסתיו חוזרים צאצאיו לישראל.

הפרפר נודד באביב – תחילת הקיץ צפונה לקפריסין, טורקיה ואירופה, מטיל שם ביצים, הזחלים מתגלמים והפרפרים שנולדים חוזרים בסתיו לישראל – כלומר הצאצאים של הפרפר שעזב את ישראל – חוזרים חזרה.

מדובר בתופעה ייחודית ודובי בנימיני ופרופסור חווה יבלונקה מאוניברסיטת תל אביב מבצעים מחקר בו לוקחת חלק גינת הפרפרים באברבנאל, בניסיון להבין את מנגנון הניווט של הפרפר – כיצד צאצאיו של הפרפר יודעים לחזור כל שנה לאותם המקומות בישראל בהם יעברו את החורף.

פרפר 2 צילום אודי אוחיון

צילומים: אודי אוחיון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-05-02 at 14.02.07_4d2b17e4

חנות עלתה באש בבת ים

תפריט נגישות