n
דף הבית / בת ים / צוואה בצל מלחמה?

צוואה בצל מלחמה?

WhatsApp Image 2023-10-24 at 13.12.42

במהלך השבועיים האחרונים אני מקבלת פניות אינסופיות לעריכות צוואה בצל המלחמה הקשה שתקף את ארצנו. אין ספק שהחלטה על כתיבת צוואה היא רגע משמעותי עבור כל אדם ולכן אנסה לשפוך אור על חשיבות הצוואה כיום ובכלל.

רבים נמנעים מכתיבת צוואה, מתוך חשש כי הכנת צוואה תקרב את מותם, ו/או מחליטים לכתוב צוואה כשהם מרגישים את מלאך המוות נושף בעורפם, לא עלינו. מבחינתם, כתיבת הצוואה מרגיעה ומעניקה להם את ההרגשה ש"הסדירו את עניינים" טרם לכתם. הדבר הוא אחר, אין צורך לחכות ל"דקה ה90", מומלץ להסדיר את זכויות היורשים בצוואה כתובה כראוי בכל יום ובכל שעה ואז להמשיך בחיים כרגיל, ואפילו יש אומרים שכתיבת צוואה היא סימן לאריכות ימים, המוריש לא רק מסדיר את העתיד הכלכלי של יורשיו, אלא גם מבטא את רגשותיו כלפיהם דרך הנכסים שהוא מעביר להם.

אז מהי צוואה?

צוואה היא ציווי משפטי של אדם אשר מורה כיצד לחלק את הירושה בין היורשים השונים. על הצוואה להיות כתובה כאשר המצווה נמצא בכשירות משפטית וכאשר דעתו צלולה. יש לוודא כי היא לא נעשתה מאונס, לחץ ו/או מכפייה על ידי גורמים חיצוניים.

מה קורה כשאין צוואה ?

כאשר אין צוואה הרכוש מתחלק על פי דין בין היורשים בדרך הבאה – מחצית מהרכוש עובר לבן/בת הזוג והמחצית הנותרת מתחלקת בין הילדים. במידה והמוריש מבקש להוריש בדרך אחרת את רכושו, עליו לכתוב צוואה מפורשת ובה לפרט את הנכסים, האחוזים השונים שלפיהם יחולק הרכוש ואת היורשים שלהם הוא מעוניין להוריש את רכושו.

החוק הישראלי מכיר בארבע דרכים לכתיבת צוואה: בכתב יד, באמצעות עדים, בפני רשות או בעל פה.צוואה בכתב יד –  הצוואה הקלאסית, המצווה כותב בכתב ידו את כל הצוואה, מציין את תאריך כתיבת הצוואה וחותם בידו.

צוואה בעדים – עליה להיות בכתב, לציין את תאריך החתימה ולהיחתם על ידי המצווה בפני שני עדים, לאחר שהצהיר בפניהם שזו צוואתו ואילו כוונותיו. לאחר מכן, על העדים לאשר באותו מעמד, בחתימת ידם על פני הצוואה, שהמצווה הצהיר וחתם בפניהם כאמור.
את הצוואה שנעשתה בכתב יד ו/או צוואה בעדים יש להפקיד אצל הרשם לענייני ירושה, על מנת שתקבל תוקף ומעמד של צוואה חוקית. ההפקדה תהיה במסירת הצוואה על ידי המצווה בעצמו לרשם לענייני ירושה. צוואה שהופקדה ונשמרה בפיקדון עד יום מותו של המצווה תשמש כראיה שהאדם המצווה כתב את הצוואה ושהיא נכתבה, לכל המאוחר, ביום ההפקדה.

על אף זאת, אדם יכול בכל עת לבקש בחזרה את הצוואה שהפקיד לבטלה /לשנותה.

צוואה בפני רשות – צוואה בפני רשות נעשית כאשר המצווה אומר בעל פה בפני שופט / רשם / רשם לענייני ירושה / חבר בית דין דתי, מהו עזבונו וכיצד מורישו, לחלופין, מגיש את צוואתו בכתב באותו מעמד.

דברי הצוואה צריכים להירשם על ידי השופט או הרשם בפרוטוקול. השופט צריך להקריא זאת למצווה, והמצווה צריך להצהיר שזו צוואתו. לאחר מכן, השופט צריך לאשר על פני הצוואה שהיא נקראה ושהמצווה הצהיר שזו צוואתו.

צוואה בעל פה – צוואה זו נקראת גם צוואת שכיב מרע. כאשר אדם נמצא על ערש דווי הוא רשאי לצוות בעל פה בפני שני עדים כיצד לחלק את עזבונו. העדים צריכים לרשום את דברי המצווה בזיכרון דברים, בציון היום והנסיבות לעשיית הצוואה. בנוסף, עליהם לחתום על זיכרון הדברים הנ"ל ולהפקיד אותו אצל הרשם לענייני ירושה. צוואה בעל פה בטלה כעבור חודש ימים לאחר שחלפו הנסיבות הקשות שהצדיקו את עשייתה ובאם המצווה עדיין בחיים. הרציונל, שאם האדם כשיר ישנה לו האפשרות לכתוב צוואה מסודרת בחתימתו.

הצוואה מעידה על גמירות דעתו של המוריש, כתובה בכתב ידו, מופיעה עליה חתימתו ותאריך כתיבתה, היא מהווה מסמך חוקי אשר על פיו יחולק עזבונו של המוריש.

נשאלת השאלה, מדוע כה חשוב לכתוב צוואה?

לכתיבת הצוואה יש חשיבות רבה ובשעה שלכותב הצוואה יש ילדים קטינים היא חשובה אף יותר ובמיוחד אם הוא הורה יחידני. בצוואה, ניתן להסדיר לא רק את העתיד הכלכלי של הקטינים, אלא גם את זהות האפוטרופוס שלהם, וזהותם של האנשים הנוספים שיהיו מעורבים בחייהם ובגידולם של הקטינים עד הגיעם לגיל 18.

מה כדאי לקחת בחשבון בעת ניסוח צוואה?

לניסוח צוואה יש חשיבות רבה, מאחר שלא מדובר רק בפירוט של החלוקה ה"יבשה" של הרכוש. כשאתם עומדים בפני ניסוח צוואה, מומלץ לחשוב קודם כל על הרגע שבו הצוואה תיפתח ותיקרא על ידי היורשים שלכם. הדבר על פניו יקרה זמן קצר לאחר מותכם, בעת התמודדות עם המוות שלכם ועם תחושות האובדן והעצב הקשות הנלוות לכך.

הצוואה עשויה להיות מסמך שיש בו גם נחמה עבור היורשים, מסמך דרכו תוכלו להביע את אהבתכם ואת דאגתכם. בוודאי לא תרצו כי בעקבות ניסוח בלתי ברור/ מוצלח, הצוואה תהווה מקור לתחושות רעות בקרב היורשים או לסכסוכים ביניהם.

לעתים, צוואה מורה על חלוקה בלתי שוויונית של הרכוש בין היורשים. לכן, חשוב להסביר את הסיבה לחלוקה הבלתי שוויונית ומה החלוקה מבקשת להשיג כדי למנוע סכסוכים משפטיים.

כך, לדוגמה תיק שטיפלתי בו לא מזמן, אב לשלושה, שיש לו נכסים רבים, החליט לחלק את רכושו בצורה לא שוויונית בין ילדיו, האב החליט כי בצוואתו ישאיר לאחד הילדים יותר רכוש מאשר לשניים האחרים. ומדוע ? השניים האחרים הספיקו לצבור בעצמם נכסים רבים דרך נישואין, הצלחות עסקיות וירושות מצד נשותיהם ואילו האחד היה צעיר ובתחילת דרכו. בצוואתו הסביר האב בצורה ברורה את החלטתו, המטרה של החלוקה הבלתי שוויונית הייתה ליצור שוויון בין הילד שלא הספיק לצבור רכוש לבין אחיו ולסייע לאחיהם הצעיר. האחים קיבלו זאת בהבנה ואף תמכו בהחלטה ונמנע ריב.

אילו סיבות נוספות עשויות להיות לחלוקה בלתי שוויונית של הרכוש באמצעות צוואה?

ניקח לדוגמה הורים לארבעה שיש להם כסף רב. שניים מהילדים בוגרים ויותר מבוססים; השניים האחרים צעירים, שלא בנו עדיין בית ולא פיתחו קריירה. לאורך השנים, ההורים נתנו לשני האחים הבוגרים יותר סיוע – בחתונה, בפיתוח העסק, בבניית הבית ובגידול הילדים. לכן, בצוואה, בחרו ההורים לתת חלק מרכושם לשניים הצעירים בלבד, במטרה לסייע גם להם לבנות בית, להקים משפחה ולקדם קריירה, כמו שאחיהם הבוגרים זכו לקבל. את יתרת הרכוש ההורים חילקו בין כל האחים בצורה שיוויונית. במקרה זה, ההורים הסבירו את מניעיהם בצורה ברורה בתוך הצוואה, במטרה למנוע תרעומת מצד האחים המבוגרים ולמנוע סכסוכים משפטיים בינם לבין הצעירים. הם אף הכינו את הילדים מראש שזה מה שעומד לקרות, שיתפו אותם בכתוב בצוואה ובכך מנעו את הסכסוכים מבעוד מועד.

כל הורה חושש כי ילדיו חלילה יקבלו את הרכוש בגיל צעיר מדי ולא יידעו כיצד להתנהל בצורה אחראית ורצינית ויבזבזו את הרכוש ללא מחשבה מראש ותכנון לעתיד. ואז נשאלת השאלה, האם ניתן לקבוע העברה מדורגת של הרכוש, בהתאם לגיל היורש?

בוודאי. כשמצווים רכוש הכולל נכסים רבים, נדל"ן וכספים, עולה תמיד השאלה באיזה גיל יהיה היורש כשהנכסים יועברו אליו. החוק מסייע לנו גם במקרים אלו והתשובה לכך היא מינוי נאמן, שיהיה אחראי על ניהול הירושה והעברה הדרגתית של העיזבון אל היורשים, כאשר יגיעו לגיל מסוים. הנאמן עשוי להיות עו"ד מוסכם, בן משפחה הבקיא בעסקים, שיהיה אחראי על העברה הדרגתית של העיזבון ליורשים או כל בן משפחה שאתם סומכים עליו שיידע לנהל נכון ובצורה מיטבית את הרכוש. כך, מצד אחד, היורשים לא יישארו בחוסר כל; ומצד שני, חוסר הניסיון שלהם לא יפגע בהתנהלות העסקית ובשווי הירושה.

יתרה מכך: מינוי נאמן עשוי להיות תקף ביחס לכל היורשים או ביחס לחלקם.

טיפלתי במקרה לא מזמן של אשה מבוגרת שחששה להשאיר בצוואתה רכוש לאחת מבנותיה לאחר שזו הסתבכה כלכלית בצורה קשה והאם חששה כי תישאר חסרת כל לאחר לכתה. על כן, הפתרון שמצאנו לכך היה: האשה קבעה בצוואתה כי חלקה של הבת יועבר אליה באמצעות תשלום חודשי קבוע מקרן נאמנות שהוקמה לשם כך. זאת, לעומת שאר יורשיה שקיבלו את חלקם בצורה ישירה ומיידית. במקרה זה קרן הנאמנות הוקמה ומנוהלת על ידי עורך דין.

זכרו! צוואה המנוסחת בצורה ברורה, ויש בה הסבר לחלוקה הבלתי שוויונית, אם יש כזאת, תמנע ברוב המקרים התפתחות סכסוך משפטי והתנגדויות מיותרות.

האם ניתן לקבוע עבור היורשים מה יעשו עם הרכוש שיקבלו?

הוראת החוק אינה קובעת עבור היורשים כיצד יתנהלו עם הרכוש והיורשים רשאים להשתמש ברכוש ככל העולה על רוחם. אך יחד עם זאת, בהחלט ניתן לציין בצוואה מה המורישים מצפים או מקווים שהיורשים יעשו עם הירושה. כך, למשל: ניתן לבטא בצוואה תקווה שייעשה בירושה שימוש טוב, חוקי כמובן, למטרות כגון: השכלה או רכישת דירה ועוד. ניתן בצוואה גם להדגיש את גודל הסכום שמקבל היורש וכי ראוי שיהיה אחראי בשימוש שהוא עושה בירושה וכי זה מה שמצופה ממנו.

ביטול צוואה

קיימים מקרים בהם ניתן להביא לביטול הצוואה, והם שונים ומגוונים: למשל, אם המוריש (בעודו בחיים) מורה לבטל את צוואתו. בעיקרון, ביטול שכזה יכול להיעשות באותה דרך בה נעשתה הצוואה המקורית או בהשמדת הצוואה. דרך אחרת לבטל צוואה היא באמצעות עריכת צוואה חדשה ומאוחרת יותר המבטלת את הצוואות הקודמות, בין אם הדבר מצוין במפורש בצוואה החדשה ובין אם לאו.

מה קורה כאשר בית המשפט קובע כי הצוואה אינה תקפה? 

כאשר בית המשפט קובע כי יש לקבל את ההתנגדות לצוואה, הרי שיכול הוא להחליט על מתן צו קיום צוואה לצוואה קודמת או מאוחרת של המנוח. אם אין צוואה אחרת – בית המשפט יקבע כי העיזבון יחולק על-פי עקרונות החלוקה שבחוק הירושה. בית המשפט יכול גם לקבוע כי רק חלק מן הצוואה תקף, וחלקה האחר אינו תקף. כך למשל, אם מוריש קובע בצוואתו כי הוא מנחיל לבן או לקרוב משפחה חלק מהירושה, בתנאי שיתגרש מאשתו – הוראה זו לא תקוים, בהיותה נוגדת את תקנת הציבור. תנאי מעין זה, המתנת הורשה בציווי לגירושין או בביצוע פעולה בלתי מוסרית, לא יהיה תקף וייפסל מיידית על-ידי בית המשפט.

כך גם אם מנוח יתנה הורשה בפעולה בלתי חוקית – ודאי שבית המשפט יפסול תנאי זה ולא יאפשר ביצוע פעולה שכזו.

ככלל, אפשר לומר שלרוב בית המשפט מקיים צוואות שהוגשו לקיום, גם אם ישנם מתנגדים להן. אולם חלק קטן מן הצוואות נפסל בעיקר בשל אי-כשירות למצווה, בשל מעורבות של הנהנה בעריכת הצוואה ובשל השפעה בלתי הוגנת. כאמור, פגמים לא מהותיים יתוקנו על-ידי בית המשפט, אם זה השתכנע כי הצוואה מבטאת את רצון המנוח.

לסיכום:ובהמלצה חמה:  צוואה היא חובה

במובנים רבים, כתיבת צוואה היא המשך של היחסים בין הורים לילדים. כדאי לראות בצוואה הזדמנות "לסגור" דברים בצורה חיובית וטובה ולא להמשיך קונפליקטים בלתי פתורים מהחיים ככל שיש. חלוקה לא שוויונית או הדרגתית של הרכוש, גם אם יש בה הגיון רב, עלולה ליצור קונפליקטים עתידיים, מאחר שמי שמקבל פחות עלול לגרור את המשפחה להליכים משפטיים, על כן רצוי לשוחח לפני, להסביר את הרציונל ו/או על גב הצוואה את כוונת המצווה. צוואה המנוסחת בצורה חוקית, תקינה וברורה ויש בה הסבר לחלוקה הבלתי שוויונית, אם יש כזאת, תמנע ברוב המקרים התפתחות סכסוך משפטי. האינטרס הברור של המוריש והיורשים הוא שהחיים ימשיכו כרגיל, עד כמה שאפשר, גם לאחר מות המוריש, וכי העצב הכרוך במותו של אדם לא ילווה במאבקים על ירושתו. צוואה מנוסחת היטב עשויה לסייע בכך.

על מנת לקבל את הירושה המופיעה בצוואה על היורשים להגיש בקשה לרשם לענייני ירושה, יקבלו צו לקיום צוואה ולאחר מכן יחולק הרכוש על פי הכתוב.

בברכה לאריכות ימים.

מאת: עו"ד ומגשרת ענבל פלאח – יעקב, מתמחה בדיני משפחה, עבודה ונזיקין

בכל שאלה או עניין ניתן לפנות: [email protected], 053-2704662

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית מכל סוג שהוא.

מאת עוה"ד והמגשרת ענבל פלאח – יעקב

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-05-02 at 14.02.07_4d2b17e4

חנות עלתה באש בבת ים

תפריט נגישות