דף הבית / חדשות 4 / מירל'ה הלכה לעולמה

מירל'ה הלכה לעולמה

רונן דמארי

 

בשבוע שעבר הלכה לעולמה מרים פרימן, בת ראשון-לציון, נינתו של מייסד המושבה, אהרן מרדכי פרימן דרור ונכדתו של אחד ממייסדי מטולה.

מרים פרימן נולדה בראשון לציון בשנת 1931. למדה בבית הספר העממי ("חביב") ובגימנסיה הריאלית. במהלך חייה עבדה בבנק "הלואה וחסכון", יחד עם יזהר עצמון, הקימה את ביתה בראשון-לציון.

מרים וכפי שכולם קראו לה, מירל'ה, נשאה את ראשון-לציון בליבה תמיד, סיפור המושבה ובתוכו סיפורה המיוחד של משפחת פרימן היו לה מקור חשוב לגאווה ולפעולה. בשנות ה-90 התנדבה במוזאון ראשון-לציון בפרויקט "אלבום המשפחות" ובארכיון המוזאון. מתוך מודעות עמוקה לחשיבות הסיפור ההיסטורי של משפחתה ושל המושבה תרמה מרים פריטים רבים לאוסף המוזאון ובתוכם סט כלי כתיבה מהודר של  אביה בניהו פרימן.

מרים השתייכה לשושלת מפוארת של מייסדים ובוני הארץ. סבא-רבא של מרים פרימן ז"ל, המייסד אהרן מרדכי פרימן-דרור נולד בוורשה (אז חלק מרוסיה הצארית). בשנת 1882, עלה לארץ וביפו הצטרף ל"וועד חלוצי יסוד המעלה" הגוף המייסד של ראשון-לציון. יחד עם שאר מייסדי ראשון לציון עלה על הקרקע בט"ו באב תרמ"ב, 1882.

פרימן לקח חלק בכל פעילות ציבורית שנעשתה במושבה. בעקבות חנוכת ביתו שנערכה שראש חודש ניסן תרמ"ג, 1883, נכתב השיר "חושו אחרים חושו" . מיד לאחר הקמת המושבה הקים בחצרו אוהל מחצלאות שישמש כ"חדר" עבור ילדי המושבה. הוא היה מראשוני הכורמים במושבה וכיהן במשך 16 שנים בוועד המושבה ובמשך 4 שנים עמד בראשו. ייסד על נחלתו את בית הכנסת, בית מדרש, תלמוד תורה וגמילות חסדים. הקים את בית משפט השלום המקומי והיה ממייסדי התזמורת של ראשון-לציון היא – "האורקסטרה של ראשון".

במלאות 25 שנה לראשון לציון, פרסם פרימן את "ספר היובל לקורות המושבה ראשון לציון" המשמש מקור רב ערך ללימוד תולדות המושבה.

עוד בחייו הוסיף פרימן לשמו את השם, דרור  שהוא תרגום של שם משפחתו. לאחר מותו קראה המועצה המקומית את הרחוב העובר ליד ביתו בשם רחוב דרור. ביתו העומד על תלו עד עצם היום הזה (רח' רוטשילד פינת רח' דרור) מוגדר כמבנה לשימור. אהרון מרדכי פרימן נפטר בראשון לציון והובא לקבורה בחלקת המייסדים שבבית הקברות הישן.

סבה של מרים עצמון, שמואל פרימן, הגיע לראשון-לציון עם הוריו, מייסדי המושבה, בהיותו בן שמונה וגדל בה. בהיותו איש צעיר נשלח  במצוות הברון רוטשילד ואביו, המייסד אהרון מרדכי פרימן, להקים את המושבה מטולה על מנת להמשיך במעשה ההתיישבות של מייסדי ראשון-לציון.

אביה של מרים, בניהו פרימן, נולד במטולה ושב עם משפחתו לראשון-לציון בשנת 1912.  על פועלו בחייו התכבד בניהו פרימן להדליק משואה בהר הרצל ביום העצמאות ה-15 למדינת ישראל (1963).

ארבעה דורות של ארץ ישראל היפה והטובה והשרשרת עוד נמשכת. יהיה זכרה ברוך.

צילום: באדיבות מוזיאון ראשון לציון
צילום: באדיבות מוזיאון ראשון לציון
צילום: באדיבות מוזיאון ראשון לציון

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

כיפת ברזל צילום דובר צהל

זה הגיע: צבע אדום ברחבי גוש דן

תפריט נגישות