n
דף הבית / מומלצים / כמה עובדות על התנגדות לצוואה

כמה עובדות על התנגדות לצוואה

הנה כמה דברים שכדאי לבדוק אם אין לכם עילת התנגדות מובהקת לצוואה

קרדיט לתמונה: עו"ד רחל שחר
עו"ד רחל שחר, מומחית לדיני משפחה

לעיתים קרובות למדי, אנו נתקלים במצב שבו הירושה אינה משקפת באופן מהימן את רצון המוריש, לפחות בעיני קרוביו. במצבים כאלו, רשאים הקרובים להתנגד לקיום הצוואה, על בסיס העילות השונות המנויות בחוק הירושה, לרבות – השפעה בלתי הוגנת על המוריש, מעורבות פסולה בעריכת הצוואה שלו או היעדר כשירות המוריש.

אמנם, לא אחת כלל לא קיימת עילת התנגדות מובהקת לצוואה. עליכם לדעת – זהו ממש לא סוף פסוק. קיימות מספר עילות יצירתיות חלופיות, שאמנם אינן מצוינות באופן ישיר ומפורש בחוק הירושה, אך עדיין ניתן להתבסס עליהן בעת הליך ההתנגדות.

במדריך הבא נסקור את עילות ההתנגדות ה"בלתי רשמיות" המרכזיות, שעשויות לשרת נאמנה אף את מי שלא עלה בידו לבסס עילה חוקית פורמלית.

האם חלה תחרות בלתי הוגנת בין היורשים?

תחרות בלתי הוגנת היא עילה שבמקורה נקשרת לעולם העסקי והמסחרי. עילה זו נועדה לשרת גורמים מסחריים שונים, אשר המתחרים שלהם מסכלים תחרות שוקית הוגנת, כדי להפיק רווחים ותשואות על חשבונם.

בשנים האחרונות, התבססה בבתי המשפט בישראל ההנחה כי יורשים פוטנציאליים אינם כה שונים מגורמים עסקיים – הרי, בדומה לגורמים עסקיים שונים, היורשים הפוטנציאליים עשויים להתחרות ביניהם בדרכים לא הוגנות על ירושת המוריש (ולעיתים קרובות, אפילו לפני שהוא הולך לעולמו).

כך, למשל, תארו לכם מצב שבו שני נכדים מתחרים ביניהם על ירושת סבם, אשר נוטה למות. אם אחד מן הנכדים ינסה להעליל על הנכד האחר ולהכפיש אותו מול הסב, על מנת לגרום לו לנשל אותו מן הצוואה, הרי שמדובר כאן בתחרות בלתי הוגנת בעליל.

יש לחדד – הנחת המוצא היא כי כל אחד מן הנכדים יכול לשאוף להגדיל את הונו, על מנת להתעשר. אכן, אין כל ספק כי אין בכך כל פסול. ואולם, עשיית עושר חייבת להיעשות כדין, ולא בדרכים עקלקלות, הכרוכות בעשיית תחבולות על חשבון הזולת.

האם הצוואה נשתכחה?

אם המוריש, אשר ערך את צוואתו, שכח את הוראותיה, הרי שניצבת בפנינו צוואה שנשתכחה. כאשר עורך הצוואה שוכח לחלוטין את הוראות צוואתו, ניתן לומר שהיא מתרוקנת מתוכן, ואין בה כל ערך ממשי ומהותי.

אם תהיתם לעצמכם באילו נסיבות צוואה עלולה פשוט להישכח על ידי המוריש, חישבו על המצב הבא – אדם כותב צוואה בצעירותו, ולעת זקנה, בשיבה טובה, הוא כבר אינו זוכר את פרטיה (ואולי אפילו שכח בכלל שערך צוואה), ואם היה צריך לכתוב כעת צוואה חדשה, היא בוודאי הייתה שונה בתכלית.

לדברי עורך דין לענייני צוואות וירושות רחל שחר בנסיבות שבהן קיימת צוואה שנשתכחה, המתנגדים לצוואה רשאים להציג בפני בית המשפט ראיות, אשר מצביעות על חלוקת הרכוש הנכונה בעיניהם של העיזבון. בהתאם לכך, ישלים בית המשפט את הצוואה, על מנת לממש את רצונו האחרון של המנוח.

האם חלה הלכת "החוטים השזורים"?

הלכת החוטים השזורים היא תקדים מהפכני וחדשני בדיני הירושה בישראל, אשר מציב בפני מתנגדי הצוואה עילות חדשות המאפשרות להביא לפסילת הצוואה.  עילה זו אינה מצויה בחוק הירושה והיא פי התפתחות הפסיקה.

אתם בוודאי תוהים מהו פירוש הביטוי "חוטים שזורים". נבקש להסביר זאת בפשטות – לעיתים, המתנגד לצוואה ינסה להיאחז בעילות שונות להתנגדות לצוואה (המשולות לחוטים שונים), אך אף אחת מהן לא תהיה חזקה מספיק כדי לבסס את טענותיו. אמנם, אם מערכת הנסיבות הכוללת בהליך הספציפי (אשר משולה לכלל החוטים אשר שזורים גם יחד) תלמד כי יש מקום לבטל את הצוואה, הרי שבית המשפט יוכל לבטלה. במובן זה, החוטים השונים מסייעים לבית המשפט להגיע לראיית המכלול, כלומר לראיית התמונה המלאה, שגדולה מסך חלקיה. אותו מכלול הוא בעצם הפקעת הגדולה, אשר מורכבת מן החוטים השזורים הרבים.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: FREEPIK

השכרת למבורגיני בדובאי

תפריט נגישות