n
דף הבית / בת ים / חשד: לחיאני הבטיח לדיירים פינוי-בינוי בתמורה לתמיכה

חשד: לחיאני הבטיח לדיירים פינוי-בינוי בתמורה לתמיכה

פרסום ראשון: צוות מיוחד בודק עדויות תושבים, לפיהן שלמה לחיאני נפגש עמם והבטיח לקדם להם פרויקט בניה - בתמורה לתמיכתם. במקביל פרסם מבקר המדינה כי לחיאני קיבל תרומות גדולות מקבלנים בעיר, והדיירים חוששים כעת מהסתבכות פלילית וממעורבות של גורמים עבריינים בפרויקט. "אלו הבטחות אסורות שהן שקר מוחלט" אומר בכיר בוועדה המחוזית לתכנון ובניה, "נדרוש לחקור את הנושא, ולוודא שאף אחד לא מסבך את הדיירים".

שלומי לחיאני
שלומי לחיאני

הבחירות המתקרבות גורמות לחלק מהמועמדים לנקוט בשיטות לא שגרתיות – שייתכן וגם אסורות: צוות מיוחד מונה בימים האחרונים לבדוק עדויות והקלטות שהעבירו תושבים מרחבי העיר, אשר סיפרו כי ראש העיר לשעבר שלמה לחיאני, אשר הואשם בשורת עבירות של שוחד ושחיתות וישב בכלא לאחר שהורשע בהפרת אמונים, נפגש איתם בבניין שלהם והבטיח לקדם עבורם פרויקט בניה – תוך שהוא מבקש את תמיכתם בבחירות הקרובות.

לחיאני נפגש עם דיירים בכמה בניינים הנמצאים בהליכים של התחדשות עירונית, בין היתר ברחובות הרצוג, כצנלסון, הנביאים, הרצל, דקר, בר אילן וקק"ל.

על פי ההקלטות, שהועברו לצוות שהוקם בוועדה המקומית לתכנון ובניה, נשמע לחיאני כשהוא מבטיח לקדם תכניות שכלל לא אפשרויות באיזורים הללו, למשל מבחינת גובה הבניינים, מספר הדירות, או מבחינת לוחות הזמנים. באחד המקרים הוא אף התחייב ש"בתוך שנה אני מאשר לכם את הפרויקט", וביקש מהדיירים לבחור בו בבחירות הקרובות.

"רובנו הבנו שמדובר בחארטה ובהבטחות שווא ולא סומכים עליו, אבל יש דיירים שנפלו לבור שלו ואני חוששת שהם עלולים לסבך את כולנו" אומרת גילה, בעלת דירה שנכחה באחד המפגשים, "אני מעדיפה לעבוד בצורה חוקית ולפי הספר, ואם הוא באמת רוצה לקדם את התכנית אז שיפנה אלינו לאחר הבחירות, ולא לפניהן".

לדברי גילה, הדיירים גם חוששים ממעורבות של גורמים עבריינים בהליך הבניה, זאת לאחר שהמשטרה אישרה כי משפחות פשע ניסו לחסל את לחיאני פעמיים באמצעות מטען במכוניתו. הפעם האחרונה היתה רק לפני שבועיים. "לך תדע את מי עלולים להכניס לנו לפרויקט, ואנחנו לא מוכנים לקחת סיכון על הדירה שלנו. אני מעדיפה ללכת לפי הספר ולעבוד כמו שעושים בבת-ים או בערים אחרות, מול הוועדה לתכנון ובניה, ולא להסתבך כמו שקרה בכל מיני מקרים בעבר".

החשש של התושבים התגבר לאחר שמבקר המדינה פרסם באתר שלו את רשימות התורמים בבחירות, מהן עולה כי לחיאני קיבל תרומות בהיקף של עשרות אלפי שקלים מקבלנים שפועלים בבת-ים – בהם כאלה שעוסקים בהתחדשות עירונית. יש לציין כי מנגד, ראש העיר צביקה ברוט הודיע כבר בתחילת מערכת הבחירות כי הוא מסרב לקבל תרומות כלשהן מיזמים שפועלים בעיר, כדי למנוע חשד לשחיתות או לניגוד עניינים, ולפי מבקר המדינה ברוט אכן לא קיבל שום תרומה במהלך הבחירות.

יש לציין כי על פי החוק מותר לקבל תרומות גם מיזמים וקבלנים, כל עוד התרומה עומדת בכללים שנקבעו על ידי מבקר המדינה. בנוסף אין איסור פלילי לדבר על תכניות עתידיות של המועמד, גם אם הוא משקר או אינו דובר אמת, אך יש איסור חמור להבטיח תמורה מפורשת שתינתן רק בתמורה לתמיכה בבחירות. התרומות של לחיאני עומדות בכללים שנקבעו ועדיין לא ידוע אם ההבטחות שנתן הן חוקיות או לא,  אך לדברי הדיירים "מראית העין מפריעה לנו, וגם העובדה שמדובר בהבטחה שלא ניתן לקיים אותה. אם לחיאני אומר שהוא מיליונר כל כך גדול, למה הוא צריך תרומות מקבלנים? זה מרגיש לנו לא טוב".

גורם בכיר בוועדה המחוזית לתכנון ובניה שנחשף לחומרים אמר כי "אני אמתין לבדיקה של הצוות בוועדה המקומית ולאחר מכן אדרוש לחקור את הנושא. חלק מההקלטות כוללות גם הבטחות שווא, ואין שום אפשרות להבטיח מראש דברים שהם כלל לא בסמכותו. התחדשות עירונית היא תחום שעושים אותו אך ורק עם הרשות או עם המדינה, גם אם זה לוקח מעט זמן, אחרת ניתן להסתבך ולהיתקע באמצע עם אתר בניה במשך שנים ארוכות ולאבד את הכסף. אסור להסתבך ככה, ובטח שלא לסבך את הדיירים שלא מבינים לפעמים שהם מסבכים את עצמם בגלל מאכערים או בעלי אינטרסים. בכל מקרה לשקר זו לא עבירה על החוק, לצערי, אז גם אם מועמד בבחירות משקר לתושבים זה לא פלילי ואי אפשר להעמיד אותו לדין על שקר. אבל אם מדובר בהבטחה לקדם פרויקט בתמורה לתמיכה, זה כבר עלול להיות פלילי וחמור מאד, ואת זה אני מתכוון לבדוק".

עד למועד פרסום הכתבה לא התקבלה תגובה מטעם מר לחיאני. תגובה תפורסם כשתתקבל

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

2 תגובות

  1. אז מה? גם ביבי הבטיח הבטחות בתמורה לזה שיצביאו בשבילו ןלא קיים כלום מישהו שפט אותו על זה?
    ..

  2. כל הכבוד. מה הבעיה בהבטחה. מה ההבדל בין הבטחה הזאת לבין הבטחה לחינוך מגוונות או הורדת הפשע או כל הבטחת בחירות אחרת שראש העיר מסוגל לקדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

55

הדי פיצוצים נשמעו באזור המרכז

תפריט נגישות