n
דף הבית / בריאות / שפעת, לא מה שחשבתם

שפעת, לא מה שחשבתם

ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון, מנפצת את כל המיתוסים על מחלת השפעת

אישה חולה שפעת צילום PIXABAY
אילוסטרציה: PIXABAY

עונת החורף כבר בעיצומה ולצד הגשמים והטמפרטורות הנמוכות, כמידי שנה פוקדת אותנו השפעת. ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון, מספרת על מחלת השפעה, תסמיניה, קבוצות הסיכון ועל דרכי ההתגוננות.

מהי שפעת ?

"שפעת היא מחלה נפוצה שנגרמת מנגיף השפעת. המחלה היא עונתית ונפוצה בעיקר בחודשי החורף, על אף שישנם מקרים חריגים בהם היא מופיעה גם בתקופות אחרות בשנה."

מה כוללים התסמינים ?

"תסמיני השפעת דומים לתסמינים של מחלות זיהומיות אחרות בדרכי הנשימה העליונות. התסמינים כוללים חום גוף גבוה, כאבי שרירים, נזלת, שיעול ותחושה כללית רעה. במרבית המקרים השפעת מתבטאת באופן קל, במיוחד אצל צעירים, ותסמיני המחלה חולפים מעצמם לאחר מספר ימים. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם המחלה עלולה להסתבך ועלולה לגרום לאשפוזים ואפילו לתמותה, אפילו באנשים צעירים ללא מחלות רקע."

ד"ר מאור מדגישה כי הסיבוך העיקרי ממחלת השפעת הוא התפתחות של דלקת ריאות חיידקית. השפעת עלולה להוביל גם לסינוסיטיס ולדלקות אוזניים חיידקיות, ובמקרים נדירים לפגיעה בשרירי הלב.

אוכלוסיות בסיכון

"ישנן אוכלוסיות הרגישות יותר לתחלואה בשפעת. כלומר, ישנם אנשים מסוימים שהם בעלי סיכוי גדול יותר לסבול מסיבוכי השפעת או להתאשפז בגללם. האוכלוסייה הנמצאת בסיכון כוללת חולים עם בעיות רפואיות קודמות כמו סרטן, סוכרת, מחלות לב, מחלות ריאות והשמנת יתר, אנשים בגיל 65 ומעלה, ילדים מתחת לגיל 5, נשים בהיריון וכדומה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שכל אחד יכול להדבק בשפעת וגם אנשים בריאים וללא מחלות רקע שאינם שייכים לקבוצות הסיכון, יכולים לעיתים לסבול ממחלה קשה ולהתאשפז בבית חולים."

דרכי ההתגוננות ממחלת השפעת

"הדרך הטובה ביותר להימנע מתחלואה, היא קודם כל להתחסן. חיסוני השפעת יעילים ואפקטיביים למניעת תחלואה קשה ואשפוז בעקבות המחלה. לעיתים רבות אני שומעת ממטופלים שלא יתחסנו לשפעת משום שבחיסון הקודם, חלו בשפעת מיד לאחריו. חשוב לי להבהיר, חיסוני השפעת לא יכולים לגרום למחלת השפעת. החיסונים מכילים נגיפים מומתים אשר אינם יכולים לגרום למחלת השפעת. המחשבה לפיה בעקבות חיסון השפעת אנו נעשים חולים, נוצרה משום שלעיתים אנשים מתחסנים אחרי שכבר נחשפו לשפעת אבל המחלה עדיין לא התפרצה אצלהם, משמע המחלה נמצא ב"תקופת הדגירה" ורק לאחר מכן מתפרצת. בנוסף, לעיתים אנו נדבקים בנגיפים נשימתיים אחרים, הגורמים למחלה דמוית שפעת."

"דרכים נוספות להקטין את הסיכון, דומות מאוד למה שאנו עושים על מנת להימנע מתחלואת קורונה כמו עטיית מסכה וריחוק חברתי מאנשים חולים. חיסונים הם המפתח להורדת התחלואה בשפעת והורדת הסיכון לאשפוז בבתי החולים. חשוב לזכור שחיסוני השפעת מתעדכנים מדי שנה על פי התחלואה בחצי הכדור הדרומי ועל כן יש צורך בלהתחסן מדי שנה. לנגיף השפעת – בדומה לנגיף הקורונה נטייה להשתנות, ולכן, מדי שנה מופיעים זנים השונים מהזנים בשנים הקודמות. לכן, גם אם התחסנתם בשנה שעברה אין זה מבטיח הגנה מפני הנגיף גם השנה. זכרו, חיסונים ושמירה על היגיינה ומסכות בעיקר עבור אוכלוסיות בסיכון הם צעדים אפקטיביים שיורידו את הסיכוי לתחלואה ותמותה משפעת."

מנפצים מיתוסים

החיסון אינו מגן בפני שפעת – לא נכון

"במרבית השנים החיסון מגן מפני מרבית זני השפעת הגורמים למחלה. היו שנים בודדות בלבד בהן לא הייתה התאמה מלאה בין הזן שנכלל בחיסון לבין הזן שגרם בפועל לתחלואה בשפעת וגם אז אם עומדים את כמות המקרים שנמנעו כתוצאה מהחיסון עדין מדובר על התערבות רפואית מאד יעילה וזאת בגלל התפוצה המאוד רחבה של שפעת באוכלוסייה ובצוות מטפל."

לחיסון תופעות לוואי קשות – לא נכון

"החיסון לשפעת נחשב לבטוח ודל בתופעות לוואי. הסיכון להתפתחות תסמונת נוירולוגית מסוג גיאן בארה עומד על פחות ממקרה אחד למיליון מנות. הסיכון לסיבוך זה מתחלואה בשפעת גבוה במאות אחוזים."

החיסון גורם לשפעת – לא נכון

"החיסון מומת ולכן לא יכול לגרום לשפעת. לעתים נדירות החיסון גורם לתגובת חום הנמשכת 24 עד 48 שעות. תגובה זו אינה מסוכנת וחולפת ללא טיפול."

מי שאלרגי לביצים לא יכול להתחסן – לא נכון

ניתן לתת את החיסון גם לאלרגיים לביצים. למי שפתח תגובה קשה לחלבון ביצה יש לתת את החיסון במקום שבו יש ידע בטפיול באלרגיה כגון מרפאת בית חולים ותחת השגחה.

עדיף לנשים בהריון לא להתחסן – לא נכון

"נשים בהריון הן בסיכון גבוה יותר לסיבוכי שפעת ולכן מאד מומלץ לקבל את החיסון בהריון. החיסון מגן גם על האם וגם על הילוד. מכאן נקווה כולנו כי החורף הבא עלינו לטובה יהיה רווי במשקעים ונטול חולי שפעת"

דוקטור יסמין מאור צילום דוברות וולפסון

ד"ר יסמין מאור- צילום: דוברות וולפסון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

55

הדי פיצוצים נשמעו באזור המרכז

תפריט נגישות