n
דף הבית / בריאות / במה אורתופד יודע לטפל?

במה אורתופד יודע לטפל?

רובנו מעבירים את הימים בישיבה מול המסך וכמעט לא טורחים לזוז, להתמתח, להתנועע, ללכת ולקום מהמחשב וחולקים את הכאבים הכרוניים הללו, כמעט מפתה ללמוד לחיות עם הכאב הזה שאולי יעבור מעצמו יום אחד. מומלץ מאוד לפנות לאורתופד בהקדם האפשרי ולמצוא את הדרך הנכונה לטיפול בכאבים הללו

אורטופד
צילום: freepik

כאבי שרירים ומפרקים הם עניין זניח היום. עד כדי כך, שזה הגיוני מאוד להניח שרוב האנשים סביבנו מתקשים בפעילויות יום יומיות פשוטות וסובלים מכאבים שמונעים מהם לתפקד כמו שצריך. הכאבים הללו מתבטאים באופן שונה אצל כל אחת ואחד, כשגם סף הכאב משתנה בהתאם. העניין הוא שכשכואב לנו, סימן שהגוף מאותת לנו על כך שיש בעיה שדורשת התייחסות וככל שנדחה זאת, סביר שהכאבים יחמירו ויהפכו לבעיה בלתי הפיכה.

הבעיה היא שבעולם שלנו, רובנו מעבירים את הימים בישיבה מול המסך וכמעט לא טורחים לזוז, להתמתח, להתנועע, ללכת ולקום מהמחשב. כך, כשכולנו שותפים וחולקים את הכאבים הכרוניים הללו, כמעט מפתה ללמוד לחיות עם הכאב הזה שאולי יעבור מעצמו יום אחד. ובכן, לא. גם אם מאוד מפתה 'להתרגל' לכאב, 'ללמוד לחיות איתו', 'להתעלם ממנו' ושאר גישות לא בריאות ולא מועילות, מומלץ מאוד לפנות לאורתופד בהקדם האפשרי ולמצוא את הדרך הנכונה לטיפול בכאבים הללו.

אי אפשר באמת להתרגל לכאב או ללמוד לחיות איתו, אפשר רק להתחזק מולו אבל זה ממש לא מעלים אותו לחלוטין. ברור שקשה לך לדמיין את החיים ללא כאב, אבל עם הליווי המקצועי הרפואי הנכון, ניתן יהיה להשיב לך את שגרת החיים הטובה והאיכותית שמגיעה לך.

 

מהי אורתופדיה בכלל?

האורתופדיה הינה תחום בענף הרפואה, הקשור במחלות, ליקויים, פציעות, פגיעות וטראומות במערכת השרירים והעצמות בגוף האדם. אורתופדים עוסקים לרוב בנקעים ושברים באזורים בגוף, בזיהומים ודלקות שנגרמים מסיבות שונות בעצמות והשרירים ועוד רבים. מכיוון שמדובר בשרירים ומפרקים, הרי שהתחום נוגע גם בבעיות של יציבה, ומציע פתרונות שיקום במקרה וזו נפגעת.

בשל העובדה שהתחום עוסק בנושאים כה מגוונים ולעתים מסובכים, רק הגיוני שההסמכה תהיה ארוכה; את דרכו מתחיל האורתופד בשש שנות לימודי רפואה, כשלאחר מכן עליו ללמוד עוד 4 שנים ולהתמחות באורתופדיה. התחום עצמו רחב מאוד וכולל לא מעט תתי התמחויות מביניהן יוכל לבחור את תחום עיסוקו העיקרי:

 

  • התמחות בכף היד ומרפק
  • התמחות בעמוד השדרה
  • התמחות בהחלפת מפרקים – ברכיים וירכיים, שחיקת סחוס ועוד
  • התמחות בטראומה – נקעים ושברים
  • רפואית ספורט – פגיעות שונות ברצועות ובגידים, קרעים בברך
  • אורתופדיה שיקומית
  • התמחות בכף רגל וקרסוליים

 

אפשר לומר בעצם, שההסמכה שיעבור האורתופד תכשיר אותו לטיפול ייעודי בבעיות על פי תחום המומחיות שלו, כשהוא רוכש את הידע והניסיון שמקנים לו את היכולת לאבחן לא רק את מקור הכאב, אלא גם לזהות האם מדובר בשבר, דלקת, מחלה וכדומה ולהציע טיפול מתאים.

 

ומהו הטיפול המתאים?

ראשית, יש לבצע אבחון מקיף ומעמיק שעל בסיסו הרופא יגיע למסקנות ויציע את הטיפול המתאים והמדויק ביותר. כיום ישנן אפשרויות טיפול מגוונות וכללות טיפולים שמרניים יותר כדוגמת זריקות, תרופות, הידרותרפיה, פיזיותרפיה וכן טיפולים שונים מעולם הרפואה המשלימה ואף ניתוחים, עד שלא נותרות יותר אפשרויות מבין הטיפולים השמרניים המוכרים.

אם שחיקת סחוס היא הבעיה, אזי שהרופא ימליץ על ניתוח של החלפת מפרקים בכדי להחזיר את המטופל לשגרת חייו במהירות. עם זאת, חשוב לציין שהניתוח המדובר יהיה גם הוא המוצא האחרון רק לאחר שמוצו כל האפשרויות. הסיבה לכך היא שההחלמה מניתוח כזה איטית והדרגתית ודורשת לא מעט שיתוף פעולה מהמטופל; פיזיותרפיה, תנועה, ליווי מקצועי וביקורות חוזרות בכדי לבדוק שהגוף אכן מתרגל למצב החדש.

זהו מסע, אין כל ספק בכך. אבל מדובר במסע שבסופו של דבר אמור להחזיר את הגוף שלנו למצב שמאפשר לנו לבצע את אותן פעולות יום יומיות פשוטות, מבלי לסבול מהן. זו הזדמנות להשיב את איכות החיים שמגיעה לנו, ללא כאבים וללא מעצורים.

 

 

 

 

 

**כתבה פרסומית. התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

IMG-20240421-WA0003

ציון שבי מצא את הדרך להבריא את הגוף ואת הנפש דווקא בתקופה הקשה בחייו

תפריט נגישות