n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / "מגפת ותחלואת הקורונה קוראת את כולנו ל'סדר חדש' ושינוי תפיסה"

"מגפת ותחלואת הקורונה קוראת את כולנו ל'סדר חדש' ושינוי תפיסה"

הרב שלמה לוי, רב שכונה מערב ראשון לציון וחבר לשכת הרבנות ראש ישיבת ההסדר 'ראשון לציון' ונשיא הגרעין התורני, בראיון מיוחד לכבוד יום הכיפורים על הקיטוב בין המגזר הדתי חרדי לבין החילוני, האם מנהג הכפרות צריך לעבור מהעולם, וכמובן, השפעת הקורונה על התפילות

הרב שלמה לוי. צילום: פרטי
הרב שלמה לוי. צילום: פרטי

ספר קצת על עצמך

"אני תושב ראשון לציון מגיל 4, גדלתי בעיר. לאחר סיום כעשור שנות לימוד בישיבת 'מרכז הרב' (מיסוד הרב קוק) בירושלים, חזרתי לראשון לציון יחד עם רעייתי גילה שהינה רבנית ופסיכולוגית קלינית. ברוך ד' יש לנו שלושה ילדים וכעשרה נכדים כן ירבו. שנים רבות בהפצת ולימוד תורה לקהלים רבים ומגוונים, פעיל בתחומים חברתיים רבים. משמש רב שכונה ורב בתי כנסת, למעלה משלושים שנה".

 

בשנה וחצי האחרונות עלה נושא הקיטוב בין המגזר הדתי חרדי לבין זה החילוני. איך אפשר בימים הנוראים לגשר בין שני העולמות?

המתחים שעולים בתקופה האחרונה בין חלקי העם השונים, דתיים, חרדים, חילונים, בתחומים שונים, המתחים סביב עניינים פוליטיים וחברתיים, בראש ובראשונה הם מאד מצערים, והם מראים שלא עשינו די וכראוי כדי לתקן את השנאת חינם ולהמיר אותה לדבר הגדול והאמיתי 'אהבת חינם'. אני משתדל לבצע פעולות רבות סביב אחדות ולכידות חברתית. הדבר החשוב הוא המפגש בין הקבוצות השונות, לראות שהמאחד הוא לפני המפריד והמפלג. לפתח תפיסה וחשיבה חברתית שבנויה על עקרונות 'תקשורת מקרבת' שהיא מסייעת בחוויה ותפיסה חיובית של השונה והאחר".

 

האם לדעתך צריך לפטור את העולם ממנהג הכפרות העתיק?

"מנהג הכפרות הינו מנהג עתיק יומין, כבר כתב לפני למעלה מחמש מאות שנה מרן הרב יוסף קארו זצ"ל בעל השולחן הערוך, שראוי להמיר את מנהג הכפרות בנתינת צדקה לעניים. הרב חיים דוד הלוי זצ"ל רבה של ראשון לציון ולאחר מכן של תל אביב כותב בספרו (שו"ת עשה לך רב) "ולמה צריכים אנו דווקא בערב היום הקדוש, להתאכזר על בעלי חיים, ללא כל צורך, ולטבוח בהם ללא רחמים, בשעה שאנו עומדים לבקש חיים על עצמנו מאת אלוקים חיים". גם הרב כדורי יצחק זצ"ל אמר שיש להעדיף לתת תרומה לעניים עקב צער בעל החיים שיש במנהג הכפרות".

 

כיצד השפיעה הקורונה על בתי הכנסת לדעתך?

"מגפת ותחלואת הקורונה קוראת את כולנו ל'סדר חדש' ושינוי תפיסה, במיוחד בחוויה של אי אפשר מה ילד יום והצורך בביטחון מול הלא נודע. גם בתי הכנסת חוו חוויה קשה  מאד בהתרוקנות וסגירת בתי הכנסת, אבל ברוך ד' ישנה מגמה חיובית של חזרה לבתי הכנסת תוך שמירה על כל הכללים. ברצוני לשבת פה את העירייה והאחרים על הטיפול על עבודתם הנאמנה והמסורה, כמו כן את גבאי בתי הכנסת על המאמצים הגדולים שעושים למען ציבור המתפללים".

 

מהי התפילה האהובה עליך ולמה?

"כל התפילות אהובות עלי מאד, בוודאי תפילות הימים הנוראים ראש השנה התקיעות, יום כיפור וכל נדרי ותפילת נעילה החותמת את תפילת יום כיפור. תפילה מיוחדת תפילת 'ונתנה תוקף' לר' אמנון ממגנצא בעיבוד המיוחד של  יאיר רוזנבלום שנכתב אחרי מלחמת יום כיפור. שנה טובה ומבורכת, גמר חתימה טובה, בצפייה לשלמות הגאולה, בבריאות איתנה, לתיקון עולם ושלום עולמי אמן".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

עציצים

ראשון לציון:מכת גניבת עציצי נוי ברחבי העיר

תפריט נגישות