n
דף הבית / באר יעקב / פרשת שופטים: כיצד מתנהג מלך?

פרשת שופטים: כיצד מתנהג מלך?

מהן התכונות המאפיינות אדם הראוי למלוכה? מהם ההבדלים בין מלכות שאול לבין מלכות דוד? מהי הסיבה העיקרית לסיום מלכות בית דוד בחורבן בית המקדש הראשון?

ספר תורה PIXABAY
אילוסטרציה: PIXABAY

 

התורה מצווה להקים מלך על עם ישראל, כדי לחזק את מערכת המשפט בהתאם לחוקי התורה: "שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ" (דברים י"ז ט"ו).

נשאלת השאלה: כיצד מלך ישראל צריך להתנהג? ומהן התכונות המאפיינות אדם הראוי למלוכה?

ננסה לעיין בפסוקי התנ"ך כדי למצוא תשובה לשאלה זו. תחילה נתבונן בדמותו של המלך הראשון של ישראל: שאול המלך. ללא ספק שאול פעל כמנהיג אמיתי. הוא הוביל את עם ישראל לניצחונות רבים נגד עמי הארץ, והוא הצליח לשמר את המסגרת התורנית בצורה טובה. עם זאת, כאשר נוצרו משברים מסוימים במלחמות – שאול הסיר מעליו את אחריותו כמלך והפיל את האשמה על העם, אפילו אם זאת הייתה אשמתו: "רָאִיתִי כִי נָפַץ הָעָם מֵעָלַי…" (שמואל א' י"ג י"א), וכן "אֲשֶׁר חָמַל הָעָם…" (שם ט"ו ט"ו).

אפילו כאשר שמואל הנביא הוכיח את שאול על מעשיו, ההאשמות כלפי העם היו ממשיכות: "וַיִּקַּח הָעָם מֵהַשָּׁלָל צֹאן וּבָקָר רֵאשִׁית הַחֵרֶם" (שם פס' כ"א). ויותר מזה, כאשר היו אנשים בודדים שהתנגדו למלכותו בזמן טקס המלוכה עצמו – שאול העדיף להעלים עין (ראה שם י' פס' כ"ז ;י"א פס' י"ב-י"ג).

תפקיד המלך הוא לקחת אחריות מלאה על המתרחש, ואם המנהיג מחליט לסלק מעליו את האחריות – כל המערכת המדינית עלולה לקרוס לחלוטין.

המלך הבא אחרי שאול הוא דוד המלך. אי-אפשר להתעלם מתכונת המנהיגות של דוד אפילו בטרם היותו מלך. מסופר כי כאשר אנשי דוד הפצירו בו לחסל את שאול במערה, דוד אסר עליהם לפגוע בשאול, ואף הקפיד על כך במידה רבה: "וַיְשַׁסַּע דָּוִד אֶת אֲנָשָׁיו בַּדְּבָרִים וְלֹא נְתָנָם לָקוּם אֶל שָׁאוּל" (שם כ"ד ז'). כמו כן מצינו כי כאשר פרצה המגפה בגלל ספירת העם ע"י דוד – הוא לא ברח מהאחריות, אלא הוא החליט למסור את עצמו למען עם ישראל: "הִנֵּה אָנֹכִי חָטָאתִי וְאָנֹכִי הֶעֱוֵיתִי… תְּהִי נָא יָדְךָ בִּי וּבְבֵית אָבִי" (שמואל ב' כ"ד י"ז).

כשחושבים על זה, ניתן לומר כי מלכות בית דוד הסתיימה דווקא בגלל הסרת אחריות: "וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ הִנֵּה הוּא בְּיֶדְכֶם כִּי אֵין הַמֶּלֶךְ יוּכַל אֶתְכֶם דָּבָר" (ירמיהו ל"ח ג'-ה').

תמיד חשוב לקחת אחריות מלאה בזמן משבר, ולא לנסות לחפש אשמים אחרים, כי רק ככה מתנהג מלך אמיתי.

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית. צילום- אלעד שריג

יום המוזאונים הבינלאומי 2024 ברמת גן

תפריט נגישות