n
דף הבית / מומלצים / הקשר בין אסתמה וסטרס

הקשר בין אסתמה וסטרס

בתקופה מתוחה זו, המתמודדים עם אסתמה עשויים לחוות החמרה בתסמינים ועלייה בהתקפים.
אסתמה היא מחלה בדרכי הנשימה המלווה בקשיי נשימה, שיעולים וצפצופים והתנשפויות.
ישנם מגוון טריגרים, שעשויים להוביל להתקלחות של אסתמה כמו קרדית אבק, חשיפה לעובש, זיהום אוויר, ווירוסים למיניהם, פרווה של בעלי חיים ועוד.

lungs-medicine-pneumonia-asthma-bronchitis-concept-(1)
קרדיט לתמונה: freepik

כיצד מתח מחריף אסתמה?
מתח רגשי הוא אחד הגורמים שמובילים להופעתו של התקף אסתמה. מה שקורה בפועל הוא שמערכת העצבים הסימפתטית מופעלת ודרכי הנשימה מגיבות בהתאם.
השרירים סביב דרכי הנשימה מתכווצים ואצל חולי אסתמה היכולת לנשום מאתגרת יותר.
ההורמונים המשתחררים במהלך לחץ והשינויים הדרמטיים בקצב הנשימה בעקבות מתח עקיף או ישיר עלולים להחמיר את המצב הדלקתי ממילא. במהלך התקף, השרירים מסביב לדרכי הנשימה מתהדקים ודרכי הנשימה מוצרות ואוויר לא מצליח לזרום בחופשיות דרך דרכי האוויר המכווצות וריר סמיך גם עשוי לחסום את דרכי הנשימה. יתכן שלצד קושי בנשימה יורגשו גם הלמות הלב, תיווצר זיעה קרה, הראש יפעם – תסמינים המזוהים עם התקף חרדה שלעיתים משולב עם התקף אסתמטי.

איך לנהל את הלחץ להפחתת התקפים?
חשוב לנהל את האסתמה ואת המתח למען איכות חיים ובריאות טובה יותר. המתמודדים עם אסתמה ועל אחת כמה וכמה עם אסתמה קשה, יכולים לתרגל תרגילי וטכניקות להסדרת נשימה באופן קבוע, שיטות להרפיית השרירים, לנסות שיטות הרגעה כמו מדיטציה מסוג מיינדפולנס, דמיון מודרך – כאשר מציפים סיטואציה חיובית או זיכרון נעים או מדמיינים מקום שליו יותר כדי להירגע, לפנות לטיפולים אלטרנטיביים משלימים דוגמת דיקור סיני ועוד כדי להפחית את ממד הלחץ ככל שניתן.
מומלץ גם להקפיד על התעמלות מתונה ועל שנת לילה טובה וכן להימנע מעישון או צריכה מופרזת של אלכוהול והפחתת כמות הקפאין.
כדאי לדאוג גם לקבל תמיכה רגשית ולהימנע ככל שניתן ממה שעשוי להחמיר את רמת המתח כמו צפייה בחדשות בתקופת משבר.

ניהול אסתמה במצבי לחץ
בכל הנוגע לניהול אסתמה, יש להתרחק מטריגרים דוגמת מבשמי אוויר למיניהם, עשן סיגריות, אבק, עובש וגורמים אלרגניים למיניהם במיוחד בתקופות של עונות המעבר.
כדאי לעקוב אחר דפוסי נשימה ולנטר התפרצויות של התקפים ולשים לב אם יש מגמה חוזרת בהתפרצותם, למשל, בעקבות טריגרים שמעלים את רמת הלחץ. יש לשאת משאף אסתמה על מנת שיהיה בשלוף למקרה הצורך, ולוודא שמשתמשים בו בצורה הנכונה.
משאף אסתמה נייד שבפי רבים מכונה "משאף הצלה" כולל תרופה ומשחרר את המינון המדוד של התרופה באמצעות דחיפת המיכל.
ישנם סוגים שונים של משאפים כולל כאלה שניתן לעקוב ולשחרר מינון באמצעות אפליקציה בטלפון או באמצעות מונה אלקטרוני נפרד.
יש תרופות שונות למשאפי אסתמה המיועדות להורדת הנפיחות בדרכי הנשימה, הפחתת כמויות הריר המיוצר, הפחתת ליחה כשיש תרופות שנועדו לרגיעה זמנית בעוד אחרות מיועדות למניעת התקף או הקלה לטווח הארוך. התרופות נרשמות על פי אבחון הרופא.
בכל אופן, במידה וחלה החמרה, לפנות לרופא על מנת שיוכל להציע דרכי פעולה אפשריים לניהול ולשליטה באסתמה והמצוקה שבאה בעקבות התקף או החמרה.

  • תוכן ממומן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: FREEPIK

השכרת למבורגיני בדובאי

תפריט נגישות