n
דף הבית / בריאות / שומרים על סבתא וסבא

שומרים על סבתא וסבא

לקראת יום הקשיש הבינלאומי, 4 טיפים למניעת נפילות מאת מנהלת היחידה לגריאטריה במרכז הרפואי וולפסון ד"ר מריאנה פנקין ומנהלת מכון הפיזיותרפיה במרכז הרפואי וולפסון חגית איס.

זקנים קשישים אזרחים ותיקים צילום עמותת אור ירוק
צילום ארכיון: עמותת אור ירוק

תוחלת החיים בישראל נמצאת בעלייה מתמדת. בגיל הזהב גוברת השכיחות למחלות כרוניות, קיים סיכון לתחלואה חריפה וקיימת עלייה בנפילות. כ- 1,000 אזרחים ותיקים נופלים מידי יום במדינת ישראל. אחד מתוך שלושה אזרחים ותיקים ייפול לפחות פעם אחת בשנה, לפעמים אף יותר. ישראל מובילה כיום במספר הנפילות בקרב מבוגרים (מעל גיל 65), ומוצבת במקום ה-2 בעולם המערבי.

נפילה עלולה להוביל למגבלה תפקודית, זמנית או קבועה. בעקבות הנפילות הקשישים עלולים לסבול מפציעות קשות ומשברים מורכבים הדורשים תקופת החלמה ארוכה ובמקרים מסוימים יש צורך אף בניתוח. תקופת ההחלמה עלולה להגביל את התפקוד העצמאי של הקשיש ולפגוע באיכות החיים. פגיעה בעצמאות עלולה לגרום לתלות, לסבל ולעוגמת נפש.

מחקרים רבים מראים כי שני שליש מהמבוגרים שעברו נפילה אחת יעברו נפילה נוספת בתוך פחות מחצי שנה.

הגורמים לנפילה

בתהליך ההזדקנות מתרחשים שינויים במערכות השונות בגוף, כגון הפרעות בהליכה, חולשת שרירים, נסיגה בכושר, קושי בשמירה על שיווי המשקל, עלייה בזמן התגובה לגירוי חיצוני, ירידה באורך הצעד ובמהירות ההליכה. בנוסף, הראייה והשמיעה נחלשות וכתוצאה מכך יש קושי בזיהוי מכשולים וירידה בשיווי המשקל עקב סחרחורות. ניתן לחלק את גורמי הסיכון לנפילות ל-3 קבוצות : גורמים פנימיים, גורמים חיצוניים וגורמים סביבתיים ביניהם: ירידה במסת השריר, ירידה קוגניטיבית, תאורה בלתי מספקת בבית, שימוש לא נכון באביזרי עזר לניידות ועוד.

"אדם הסובל מהפרעות בהליכה וחוסר שיווי משקל שהופיעו לאחרונה או שהחמירו, או עם שתי נפילות בשנה אחרונה או כל נפילה שגרמה נזק חמור הכולל אשפוז, חייב בירור מלא והתערבות רב מקצועית, הכוללת רופא גריאטרי, פיזיותרפיסט, ריפוי בעיסוק ותזונאית" מוסיפה ד"ר פנקין.

במטרה לתת מענה לפציעות מסוג זה, במרכז הרפואי וולפסון שמים דגש על תוכנית רב תחומית עוטפת למטופלים בגיל הזהב המותאמת אישית לכל מטופל ומטופלת הכוללת מעקב צמוד של אח מומחה קליני בגריאטריה, פיזיותרפיה, תמיכה סוציאלית ועוד.

נפילות נובעות לרוב משילוב של מספר גורמים ומשקפות את ההשפעה של גורמים שונים על השינויים הקשורים בגיל. כדי למנוע את הנפילות הבאות יש למפות ולבחון כל אחד מגורמי הסיכון בנפרד ולבנות תכנית התערבות כדי להפחית ככל שניתן את גורמי הסיכון.

מומלץ לכל קשיש, ובעיקר לאלה עם גורמי הסיכון לנפילה, לפנות לרופא המטפל, לצורך בדיקות סקר ובניית תכנית אישית למניעת נפילות. אצל אנשים בסיכון לנפילה, יש לטפל בגורמי הסיכון הניתנים לשינוי עוד לפני הנפילה הראשונה.

טיפים למניעת נפילות:

ביצוע פעילות גופנית לצד תרגילים לחיזוק השרירים ותרגילים לשיפור שיווי המשקל – ארגון הבריאות העולמי ממליץ לעשות פעילות גופנית במשך 30 דקות ביום 5 ימים בשבוע לפחות. חשוב ביותר לבצע פעילות גופנית באופן סדיר. יש להדגיש כי פעילות גופנית סדירה הינה ההגנה הטובה ביותר מפני נפילות. יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי ביצוע פעילות גופנית.

שינויים בבית למניעת נפילות – רוב הנפילות והפגיעות מתרחשות בבית, לכן סביבת מחיה לא בטוחה ולא מותאמת בבית עלולה לעלות את הסיכון לנפילה. חשוב להתאים את הבית, שיהיה בטוח יותר כמו למשל תאורה טובה יותר, מעקב במדרגות, הליכה בנעלי בית סגורות, לחצן מצוקה ועוד.

שמירה על הראייה והשמיעה – מומלץ לבצע בדיקת ראייה פעם בשנה ובדיקת שמיעה אחת לשנתיים. יש להיעזר במכשירי עזר למניעת נפילות בגיל השלישי בהתאם לעצת הרופא.

תזונה נכונה ושתייה נאותה – תזונה נכונה יכולה להפחית את הסיכון לנפילות כתוצאה מתת משקל, עודף משקל, סכרת לא מאוזנת ועוד.

מניעת דלדול עצם (אוסטאופורוזיס) – חשוב לבצע בדיקות לאיתור מוקדם של דלדול עצמות על ידי בדיקת צפיפות עצם וקבלת טיפול בהתאם לממצאים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

55

הדי פיצוצים נשמעו באזור המרכז

תפריט נגישות