n
דף הבית / בריאות / רגע לפני כיפור: האם מותר לחולי סכרת לצום?

רגע לפני כיפור: האם מותר לחולי סכרת לצום?

מנהלת יחידת האנדוקרינולוגיה בוולפסון ד"ר אורית טויטו, עם טיפים לחולי הסכרת המתלבטים האם לצום ביום הכיפורים

כיפה דתי צילום PIXABAY
אילוסטרציה: PIXABAY

בכל שנה, כאשר מתקרב צום יום הכיפורים, חולי סוכרת רבים מתלבטים בשאלה- האם אני יכול לצום? האם הצום מסכן אותי? מי יכול לסייע לי להחליט? הנה מספר נקודות למחשבה שיסייעו לחולי הסוכרת לענות על שאלות אלו:

  • צום יום הכיפורים הוא צום של 25 שעות. זהו צום ממושך , המהווה אתגר משמעותי לגוף האדם, ובפרט לאוכלוסיות בסיכון כגון אנשים עם מחלות כרוניות, אנשים הנוטלים טיפול תרופתי קבוע, נשים בהריון  וקשישים.
  • הסכנות המרכזיות בצום ממושך הן התייבשות ועליה בצמיגות הדם, העלולה להגביר את הסיכון להיווצרות קרישי דם באיברים שונים. עבור חולי סוכרת ישנו גם סיכון מוגבר לתנודות קיצוניות בערכי הגלוקוז בדם- ירידה קיצונית (היפוגליקמיה) או עליה קיצונית שעלולה להגיע עד למצב מסכן חיים (חמצת קטוטית, DKA).
  • רבים מחולי הסוכרת יכולים לצום! למרות הסכנות הללו, רבים מחולי הסוכרת יכולים לצום עם הנחיה נכונה ומספר שינויים בטיפול התרופתי.
  • בדיקות סוכר תכופות במהלך הצום הן חיוניות להערכה מתמדת של איזון הסוכר. במידה ובמהלך הצום  מתרחשת עליה או ירידה משמעותית בערכי הסוכר יש להפסיק את הצום ולתקן את ערכי הגלוקוז .
  • מה לגבי טיפול תרופתי לסוכרת? כיום, ישנן תרופות רבות מאד לסוכרת, חלקן ניתנות בכדורים וחלקן ניתנות בהזרקה. את מרבית התרופות אין ליטול במהלך הצום, וחלק מן התרופות יש להפסיק כיממה לפני תחילת הצום.
  • גם מטופלים באינסולין יכולים לצום! מחקר שבוצע בישראל לפני מספר שנים הדגים כי 37 מתוך 56  חולי סוכרת המטופלים באינסולין  הצליחו להשלים את צום יום הכיפורים בבטחה תחת הנחיות קפדניות שכללו מדידות סוכר מידי שעתיים , הפחתה משמעותית במינון האינסולין, והנחיות ברורות להפסקת הצום כאשר הסוכר עולה או יורד באופן משמעותי.
  •  חולי סוכרת רבים סובלים גם ממחלות כרוניות נוספות ומטופלים בתרופות רבות. כאשר באים לדון  באפשרות לצום ביום כיפור יש להביא בחשבון גם מצבים רפואיים נוספים העלולים להחמיר בעקבות צום ממושך כגון  אי-ספיקת כליות העלולה להחמיר עקב התייבשות.
  • ישנן מספר קבוצות של חולי סוכרת אשר מומלץ כי לא יצומו. למשל, חולי סוכרת הסובלים מירידות חוזרות בערכי הסוכר (היפוגליקמיה) ובעיקר אלו שאינם חשים את ירידות הגלוקוז. קבוצה זו נמצאת בסיכון גבוה מאד לירידת גלוקוז מסכנת חיים במהלך הצום. מאידך, חולים  עם רמות גלוקוז גבוהות  מאד בתקופה שלפני הצום ובעיקר חולי סוכרת שחוו אירוע של חמצת קטוטית (DKA) בחודשים האחרונים נמצאים בסיכון  מוגבר ולא מומלץ שיצומו.
  • מי מחליט אם מותר לי לצום? על פי ההלכה, יש להתייעץ עם רופא/ה  ולשמוע להנחיות. ההלכה היהודית אוסרת צום העלול להביא לסכנת חיים. כדאי להתייעץ עוד לפני כניסת הצום  גם עם אנשי הלכה לגבי האופן בו ניתן לאכול או לשתות במידת הצורך,  "אכילה ושתיה לשיעורים".
  • חשוב להדגיש, כי בכל מקרה של חשש "פיקוח נפש" אסור לצום וחובה לאכול או לשתות!

בברכת שנה טובה, וצום מועיל ובטוח

מנהלת יחידת האנדוקרינולוגיה בוולפסון ד"ר אורית טויטו צילום דוברות וולפסון

מנהלת יחידת האנדוקרינולוגיה בוולפסון, ד"ר אורית טויטו. צילום: דוברות וולפסון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

image003

תערוכה מיוחדת בבת ים: מהגטו ל"שכונת חיים"

תפריט נגישות