דף הבית / כללי / פרשת וישב, רבות מחשבות בלב איש

פרשת וישב, רבות מחשבות בלב איש

סיפור מכירת יוסף מקיים מספר רבדים. רוב המפרשים מנסים למצוא איזו מידת זכות באחים, רובם גם מוצאים מידות זכות ביוסף. בקראנו את פשט הפסוקים רבות השאלות.

מדוע בכלל שלח יעקב את יוסף לבקר את אחיו? מדוע נשלח לבד מחברון עד שכם אם הכוונה לדרוש בשלומם, הרי שלום עשרה בוגרים הינו בטוח יותר משלום נער בודד בן שבע עשרה שנים?

איך היה רוב להריגתו של יוסף הרי ראובן ויהודה היו נגד, וארבעת ילדי בלהה וזלפה היו חבריו? מדוע מדגיש הפסוק והבור ריק אין בו מים? ננסה להבין את הרובד הארצי באופן שונה מעט מהרגיל.

בני יעקב רועים את צאנם לא רחוק מהבית בעמק חברון. הם עושים זאת בשתי קבוצות וקיימים מעמדות, קבוצת בני לאה מחד וקבוצת בני השפחות מאידך. מדי פעם נדרשת המשפחה לממש את זכותה על נכסיה במרחב שכם, זו כבר פעילות מבצעית מיוחדת ומסוכנת. למשימה זו יוצאים כל האחים. יעקב שולח את יוסף להשגיח מטעמו. זו שליחותו של יוסף.

לכאורה כאשר יוסף מגיע לשכם ורואה שאחיו לא שם, יכול הוא לחזור הביתה, אך מלאך ה׳ פוגש אותו ומפנה אותו לדותן כשהפעם כוונת יוסף הינה להשלים עם אחיו.

כאשר נפגשים האחים לא כולם רוצים להמיתו. בני לאה מאלצים את בני השפחות ליישר איתם קו ולהרוג את יוסף. ראובן הבכור אינו מנהיג אמיתי, מנסה בתחבולה להציל את יוסף מידם.

אין לאחים את הרוע להורגו פיסית ולכן הם משליכים אותו לבור יבש, שאינו פעיל, ולא נמצא בנתיב השיירות ואין חשש שמישהו ימצא אותו ויחלצו בטעות. ראובן מתכנן, להגיע בהסתר לבור לשחרר את יוסף ולשלחו הביתה.

יהודה המנהיג האמיתי, מצליח לשכנע את האחים שלא נכון להשאיר את יוסף למות אלא למוכרו לעבד. הפסוק המרכזי הינו "ויעברו אנשים מדינים סוחרים וימשכו ויעלו את יוסף מן הבור וימכרו את יוסף לישמעאלים בעשרים כסף ויביאו את יוסף מצריימה". (לז, כח)

רוב המפרשים מסבירים כי בני יעקב מכרוהו. אך מפשט הפסוק ניתן להסביר כי הקב״ה זימן לאותו בור הרחוק מהשביל את המדינים אשר שלפו אותו מהבור, ומכרו אותו לאורחת הישמעאלים.

כשמגיעים בני יעקב לממש את רצונם ולמכור את יוסף הם נוכחים כי הבור ריק ומגיעים למסקנה כי נטרף עלי ידי חיה רעה.

פירוש זה עדיין לא מסביר מדוע יוסף לאורך כל שהותו במצרים לא יצר קשר עם יעקב אביו, אלא אם כן חשב שגם הוא בסוד הדברים. ברור שהנסתר רב על הנגלה והקב״ה מסובב את ההתרחשויות כך ששנאת האחים תוביל לכך שגלות מצרים תתחיל, בדרך ליצירת עם ישראל.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות