דף הבית / כללי / פרשת תצווה, מחנכים מתוך העם

פרשת תצווה, מחנכים מתוך העם

הפרשה הינה לכאורה המשך ישיר ומשלים לפרשת תרומה. בלימודי בבית הספר היסודי הבנתי כי החלוקה הינה בנושאי כלי המשכן. פרשת תרומה עוסקת במבנה המשכן ובכלים הנמצאים בו. פרשת תצווה עוסקת בבגדי הכהונה ובעבודת הכהנים.


  יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "גל גפן" Joffe.dana@gmail.com


האמנם זו ההבחנה הנכונה והיחידה?

בתחילת הפרשה מקבל משה שלוש הנחיות מהקב"ה: הראשונה לקחת את שמן הזית להדלקת המנורה כעבודת המוצא של הכהנים. השנייה העברת עבודת הכהונה אל אהרן ובניו. השלישית למצוא אנשי מקצוע חכמי לב שיצרו את בגדי הכהונה.

נכון להתמקד בהנחיה השנייה שהיא לטעמי מהות הפרשה "ואתה הקרב אליך את אהרן אחיך ואת בניו איתו מתוך בני ישראל לכהנו לי אהרן נדב ואביהוא אלעזר ואיתמר בני אהרן" (כח׳ א׳).

ישנה פה העברה מסודרת של תפקיד הכהונה ממשה לאהרן וזרעו. רוב המפרשים עוסקים בשאלה המתבקשת מדוע משה המנהיג הנבחר על ידי ה' וזה שהוציא את העם ממצרים, לא יכול לשמש בכהונה, יתרה מזאת משה שימש בכהונה כל שבעת ימי חניכת המשכן ורק אח"כ העבירה לאהרן. מדוע לא יכול להמשיך?

רוב המפרשים מסבירים כי יש פה מעין מידה כנגד מידה ועונש למשה. עונש על כך שבמעמד הסנה, לא רצה  ולא התנדב להובלה אלא התרצה לבסוף לקביעת הקב״ה "שלח ביד תשלח".

כיון שלא התנדב העביר ה׳ את מלאכת הכהונה לאהרן. אך נכון לשאול האמנם זה הפירוש הטבעי והיחיד?

נראה לי כי נכון לחזור להבנה היסודית כי הקב"ה בוחר את המנהיגים המתאימים לדורות אותם הם מובילים ואין סוג אחד של מנהיג אולטימטיבי.

משה היה המנהיג הראוי להוציא את ישראל ממצרים ולהובילם במדבר.

לאחר הדיונים הארוכים עם יתרו, בוחר משה דווקא את המנהיגים שהם ״אנשי חיל״ להוביל את ישראל במדבר. לטובת זה בחר משה לא מלומדים גדולים אלא בעיקר בעלי אומץ שיכולים להוביל נגד קשיי היומיום.

כהונה הוא סוג מנהיגות אחר. הכהנים נדרשים לייצג את העם מול אלוהיו בעבודת המשכן והמקדש, והם אלו שעוברים ומחנכים את העם בעיירות ובכפרים. על מנת לעסוק בחינוך ולהניע את הנוער, צריכים המחנכים להיות אותנטיים ולבוא מתוך העם.

משה הינו המנהיג הנכון להוביל את ישראל במדבר, ולהיות המנהיג שרואה את תמונת ה׳ ומוריד את התורה לעם ושופט בכל הדבר הקשה.

לתפקידי כהונה, חינוך העם וייצוגו השלם בעבודת ה׳ , לכך מתאימים יותר אהרן ובניו.

לכן בפסוק מרחיבה התורה "מתוך בני ישראל". היתרון של אהרן ובניו על משה, שהם מתוך בני ישראל ויהיו נציגים נאמנים. יתכן שלכן גם שמו של משה לא מופיע לחלוטין בפרשה זו. הבמה עכשיו היא של אהרן.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל joffe.dana@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פרי עם חבר על ארבע. צילום פרטי

ראשל"צ: "אנחנו לא מוסרים כלב לכל אחד"