דף הבית / כללי / זה זמן לצמוח

זה זמן לצמוח

בלוח השנה העברי מייצג ט"ו בשבט את מחזוריות החיים ופותח לנו צוהר לעבודה רוחנית פנימית. כך שאם חשקה נפשכם לטעום מעט עולמות רוחניים ולשפר משמעותית את מזלכם, דעו כי הזמן כעת מוכשר לשינוי, צמיחה והתחדשות. יצחק אהרון עורך סדר ט"ו בשבט ומלמד על חגיגת המקובלים של צפת העתיקה

מאז ומתמיד נהגו מקובלים רבים לפרוש אל הטבע ולהתבודד. רק הם, מחשבותיהם, הרהורי ליבם והכוח העליון, הוא הבורא, שנגלה להם בטבע הפתוח. רמז לכך ניתן למצוא אצל יצחק אבינו. חז"ל דרשו כי יצחק תיקן את תפילת מנחה בזמן שיצא לשוח בשדה וכל העשבים והעצים היו שותפים לשיחתו ולתפילתו, וסייעו לו להעלותה עד למקומה. לכן ניתן להבין בנקל מדוע קיימת זיקה ברורה ויחס עמוק בין עולם המקובלים לעולם הטבע ולט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות.
עד למאה ה-16 היה ט"ו בשבט לא יותר ממאורע רשמי בלוח השנה העברי, הבא לציין הפרשת תרומות ומעשרות מהתבואה. אך מאז תקופת האר"י, שהיה זה שפתח את חכמת הקבלה להמונים וחולל את המהפכה המחשבתית הגדולה ביותר שידעה הקבלה מעולם, קיבל ט"ו בשבט משמעות ואופי שונים ממה שהיה מוכר עד לאותם הימים. האר"י לימד כי לכל דבר ומאורע בחייו של האדם קיים שורש רוחני ועל מי שמתעוררת בו השאיפה הרוחנית לדעת יותר ומעבר למציאות הגשמית המצומצמת שבה הוא חי, מוטלת החובה להשיג את אותו שורש.
ט"ו בשבט מהווה עדות למנהגי האר"י, ביום זה נהגו הוא ותלמידיו לחגוג את "סדר ליל שמחת האילנות" שאומץ שנים אחר כך בקרב יהדות העולם. ביום ט"ו בשבט לבשו המקובלים בגדי חג, למדו קטעי זוהר מיוחדים, ערכו שולחנות מלאי כל טוב, אכלו בשמחה מפירות הארץ (כנגד עשר הספירות) שתו יין (אור "חכמה"), שרו וחגגו.
למשנתם של המקובלים, בחג אנו נוהגים לאכול שלושה סוגי פירות שהם סימבוליקה של שלושה עולמות רוחניים. עולם העשייה- פירות הנאכלים ללא הקליפה כמו אגוזים, רימונים ושקדים. עולם היצירה- פירות הנאכלים ללא הגלעין כמו זיתים, תמרים ודובדבנים. ועולם הבריאה המייצג את מושג "יש מאין"- פירות הנאכלים בשלמותם ואין בהם פסולת כמו תאנים, חרובים ותותים. זאת ועוד גם לסדר אכילת הפירות חשיבות, הואיל ויש בהם כדי לייצג את שלבי העלייה בעולמות הקבליים. כלומר, אנו מתעלים מסוג אחד של פרי למשנהו. בהדרגה אנו עולים מפירות המעורבים בפסולת לאלה הנקיים ושלמים באכילה.
סדר זה בא ללמד כי על האדם להתעלות בהדרגה מעל לעולם המעורב בחומר, לשאוף להשגת עולם הרוח ולזכות בהארה מועטה של האור האלוקי המצוי בעולם האצילות, ובכך לתקן את שורשו. מכאן נבין שסדר ט"ו בשבט מהווה חלון הזדמנויות מצוין להאט את קצב החיים ולהשתית מחדש את התנהגותנו. לדעת לחנך את עצמנו בדרך של התפתחות אישית הדרגתית ומדודה, המוצאת ביטויה בסדר צמיחת האילנות. למשנתו של האר"י צמיחת האילן מסמלת את צמיחתו של האדם בעולם הרוח. החל משלב הזרע שבו מתעורר באדם הרצון במילוי רוחני, דרך נביטת הזרע בנפשו המבטאת את תחילת המסע בעולם הקבלה וכלה בהבשלת הפרי, הוא גמר התיקון-המדרגה העליונה ביותר בעולם הרוח.
לכן אין זה פלא שכתבי האר"י, שאותם העלה על הכתוב תלמידו המובהק ר' חיים ויטאל, נקראים "עץ חיים". חכמת הקבלה מלמדת כי כל חגי ישראל השונים לרבות תקופות השנה, מרמזים על השלבים הרוחניים שהאדם עובר במסע חייו. בעולמה של קבלה אין משמעות לזמן בהגדרתו הפשוטה ולכן מסלול ההתפתחות הרוחנית שואב דימויים ומושגים הלקוחים מהעולם המוכר לנו. לאחר רדת מרבית הגשמים המסמלים את "אור החסדים", תכונת הנתינה ללא גבול מצד הבורא לברואיו, מתחיל השלב שבו האדם משיל מעליו את קדרות ימי החורף של חייו. כמו עץ לאחר השלכת שמצמיח עליו והניצנים שעל ענפיו מרמזים על הפירות שעתידים להבשיל. כך מדי שנה, ניתנת לאדם ההזדמנות לגלות את הבורא בתוכו, לצאת מעצמיותו ולרכוש חיים רוחניים.
על פי המקובלים "האדם הוא עץ השדה" וככזה האילן מייצג את האדם שגמלה בליבו ההחלטה והבשיל בתוכו הרצון להתפתח מבחינה רוחנית. כעת זה הזמן שעליו "לטעת" את עצמו בקרקע, להכות שורשים ולהצמיח פירות. חכמת הקבלה מורה על ההקבלה שבסדר השתלשלות הצמיחה הרוחנית האישית, המקבילה לפעולות הטיפול באילן. היטיב לבטא זאת הרב"ש: "הנה כתיב כי האדם עץ השדה. היינו כל העבודות שנוהגים באילנות שיהיו מוכשרים להוציא פירות נוהגים גם באדם. כי עד שהאדם יהיה מוכשר להוציא פירות, מוכרחים לעבור עליו כל העבודות שנוהגים באילנות. ועניין פירות הוא תכליתו של האדם" (ספר 'שמעתי').
בלוח השנה העברי מייצג ט"ו בשבט את מחזוריות החיים ופותח לנו צוהר לעבודה רוחנית פנימית. כך אם חשקה נפשכם לטעום מעט עולמות רוחניים ולשפר משמעותית את מזלכם דעו הזמן כעת מוכשר לשינוי, צמיחה והתחדשות, והשעה יפה לצאת לדרך מרגשת למיצוי עצמי שבסופה נוכל לחוות את טעם ומטרת החיים. חג שמח!
מוגש בברכה יצחק אהרון, איש קבלה ראש מרכז "חכמה" כותב ומרצה סודות הקבלה לקביעת תורים לייעוץ 03-9220784 www.kabalah.co.il


  יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "גל גפן" Joffe.dana@gmail.com


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל joffe.dana@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

אינסטלטורים מומלצים בראשון לציון לשנת 2020