דף הבית / חדשות העיר / מפגש בכירי צה"ל בני ראשל"צ  

מפגש בכירי צה"ל בני ראשל"צ  

מי ליאור

במסגרת סדרת המפגשים של העמותה לתולדות ראשל"צ ומוזיאון ראשל"צ, נפגשו בשבוע שעבר שבעה בכירי צה"ל אשר גדלו והתחנכו בראשל"צ; האלוף יאיר גולן, האלוף במיל. דורון אלמוג, האלוף במיל. דני רוטשילד, תא"ל במיל. דוד אגמון, תא"ל במיל עודד ארז, תא"ל במיל. און רגוניס ואל"מ במיל. אברהם (זבו) בן זאב. שבעת הבכירים אשר הקדישו את חייהם למען העם והמדינה, ריתקו את הקהל בסיפורים על הקרבות והפעולות הצבאיות הנועזות שהובילו כמפקדים, וסיפרו בין היתר כיצד הגיעו לתפקידיהם ועוד. הפייטריות והנחישות ניכרה מתוך רוחם הנמרצת כשסיפרו את הסיפורים והאנקדוטות, בעיקר כשנגעו בנוסטלגיה על ילדותם  בראשל"צ שהציתה בעיניהם את זיק הנעורים, מעשי הקונדס בבית הספר חביב, החוויות והבילויים בחולות ראשל"צ ועוד.

האלוף יאיר גולן סיפר לקהל היכן ומתי התחילה הכשרתו הצבאית והדגיש כי בעודו תלמיד כתה ד' בבי"ס חביב, התלווה למורה יחד עם חבריו לכיתה לבית נטוש ברחוב אחד העם פינת רחוב הכרמל ורחוב ירושלים, ששימש טרם נטישתו והריסתו כלשכת העבודה: "כשנשאלנו מי אמיץ מספיק להיכנס לתוך המבנה הנטוש? מיד התנדבתי וזו היתה הכשרה נפלאה לעתיד עבורי". עוד הוסיף וסיפר בין היתר כי סבתא רבתא שלו קבורה בגבעה של בית העלמין, לצד מייסדי ראשון לציון בגאווה גדולה.

על ימי הילדות שאליהם נלוו הרבה מעשי קונדס ושובבות, סיפר האלוף במיל. דורון (אברוצקי) אלמוג בחיוך :"מאחר שהייתי ילד שובב ובעייתי שלחו אותי הוריי ללמוד בפנימייה, על מנת לקנות לעצמם מעט שקט". דורון (אברוצקי) אלמוג, אלוף פיקוד הדרום לשעבר וחתן פרס ישראל, אח ואב שכול, ריגש במיוחד את הציבור שידע והכיר את סיפורו האישי וסיפור משפחתו הוותיקה בראשל"צ. אלמוג סיפר כיצד חייו הובילו אותו לעשייה למען הקהילה החלשה בחברה ולהקים את "עלה נגב-נחלת ערן", הכפר השיקומי לבעלי מוגבלויות קשות על שם בנו ערן ז"ל.

האלוף (במיל') דני רוטשילד סיפר כיצד הוא ושני חבריו נהגו "לפלח" ציוד חשמלי מהמעבדה של מתי אברוצקי ז"ל, אביו של  דורון אלמוג, כשאחד מהם השיח את דעתו והשניים האחרים ביצעו את זממם להשלמת הציוד החסר להם.

תא"ל (במיל') עודד ארז, סיפר על הזיקה המיוחדת שלו לעיסוקו טרם שמלאו לו חמש שנים: "במלחמת העולם השנייה, כשאני בן 4.5 התהלכתי עם אמא בשכונה כשמעלינו טסו שלושה כלי טייס. הרמתי את עיני לעברם ואמרתי לאמא  'כשאגדל אהיה טייס'. אמירה זאת ליוותה את ילדותי ונעוריי ולא הרפתה ממני שנים רבות, עד שקיימתי את הבטחתי זו לאמא".

ילדותו של תא"ל (במיל') דוד אמוזיג אגמון, עברה  לדבריו בפרדסי שיכון הפועל המזרחי: "דודי, איש הצללים אלברט אלמוזנינו שחגג לא מכבר את יום הולדתו ה- 95 הווה עבורי השראה כילד וכנער, להיותי צנחן ובעצם כך הגעתי לצנחנים ושימשתי גם כקצח"ר במהלך שרותי הצבאי". עוד סיפר כי אביו ששימש כגזבר העירייה בתקופתו של ראש העירייה, אריה שפטל, הודח על ידו מתפקידו: "כעבור שנה, משרד האוצר הזהיר את עיריית ראשל"צ כי אם לא יושב אבי מיד לתפקידו, תקום ועדה קרואה, ובעצם כך הושב תפקידו".

תא"ל (במיל') איל רוגוניס, זוכר לטוב את מערכת החינוך בראשון ומוקיר אותה לדבריו: "מערכת החינוך 'ברישון' הקנתה לי ערכים ההולכים אתי עד היום, החל מהגננת יהודית קורן המנוחה, דרך המורות והמורים בבי"ס חביב. מהורי ספגתי את תכונות היושרה והצניעות. כאנקדוטה סיפר: "כספורטאי הייתי מכביסט "שרוף" וכמפקד בקו"ם הגיעה אליי פניה לשחרר למשחק דרבי חשוב ברישון, שחקן של הפועל . למרות היריבות הספורטיבית, שחררתי את השחקן. לשמחתי למרות זאת מכבי ניצחה".

אל"מ ( מיל' ) אברהם ( זבו ) בן זאב , הדגיש כי עוד משחר נעוריו הבטיח לעצמו לשמור על מדינת ישראל, מכל משמר: "בתום לימודי בביס' חביב הגעתי אל הים דרך בית הספר הימי בעכו ומשם לקורס חובלים עד ליחידת הצוללות כקצין". בין הדמויות "מרישון" שנצרבו בזיכרונו מנה את מוישה דודל מוכר העיתונים, ומוישה מוכר הגרעינים .אותם כמובן מכיר כל אחד מוותיקי העיר.

היה זה ערב מרתק ומרגש לכל משתתפי האירוע, אשר העלה זכרונות מתוקים מבית ולימד דבר אחד או שניים על אנשי המופת הללו שצמחו בערוגותיה של ראשל"צ.

מנהלת המוזיאון  נאוה קסלר, הודתה בחום על שיתוף הפעולה עם יו"ר העמותה לתולדות ראשון לציון, זאב קרניצמן, ועל תרומתה המשמעותית של העמותה לפעילות המוזיאון. קסלר קראה לציבור לקחת חלק בפעילות המוזיאון למען שימור עברה וערכיה החשובים של ראשל"צ להווה ולעתיד.

צילום: זאב קרניצמן

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות