n
דף הבית / עסקים בכותרות / ביג בוס: כל הצעדים בדרך לפתיחת עסק משלך (תוכן ממומן על ידי ישראכרט)

ביג בוס: כל הצעדים בדרך לפתיחת עסק משלך (תוכן ממומן על ידי ישראכרט)

פתיחת עסק עצמאי היא צעד גדול ומרגש, שרובנו כלל לא מעזים לעשות. למרות כל זאת, הרצון לפתוח עסק עצמאי מוביל את חלקנו לקפוץ למים ולנסות להגשים באומץ את החלום. איך עושים את זה נכון? אלו השלבים בדרך שכדאי לכם להכיר

עסק 3
צילום: shutterstock

מעוניינים לפתוח עסק חדש משלכם? זה מה שאתם צריכים לעשות, צעד אחרי צעד: מתוכנית עסקית, דרך אפשרויות המימון השונות, הלקוחות הראשונים והשמירה על תזרים המזומנים  

פתיחת עסק עצמאי היא צעד גדול ומרגש, שרובנו כלל לא מעזים לעשותו. נכון להיום, עדיין יש במדינת ישראל כ-13 עובדים שכירים על כל עובד עצמאי אחד. וזה לא נתון מקרי: העצמאים – פרילנסרים בתחומים שונים, שיפוצניקים, מסעדנים, בעלי מקצועות חופשיים או בעלי עסקים קטנים – עובדים הרבה לרוב יותר שעות, ללא רשת ביטחון או יציבות תעסוקתית. שכירים שלא היו אף פעם בצד השני, לפעמים חושבים שכיף לעצמאים, בעיקר בגלל הסיבה שהם הבוסים של עצמם – אבל שוכחים שעצמאים נאלצים לממן גם את חלקו של המעסיק בכל הזכויות וההפרשות הסוציאליות, כמו פנסיה וביטוח לאומי. ימי חופשה? דמי מחלה? דמי אבטלה? הכל עולה יותר לעצמאים.

למרות כל זאת, הרצון לפתוח עסק עצמאי מוביל את חלקנו לקפוץ למים ולנסות להגשים באומץ את החלום. איך עושים את זה נכון? אלו השלבים בדרך שכדאי לכם להכיר.

 

  1. גבשו תוכנית עסקית 

אל תצאו לדרך בלי תוכנית עסקית שתבהיר לכולם ובעיקר לכם מה יהפוך את העסק שלכם לכדאי מבחינת כלכלית. אתם צריכים למצוא היתכנות כלכלית, לגבש מודל עסקי, להבין את התחום שבו יפעל העסק שלכם ולהכיר מקרוב את המתחרים, הרגולציה, האיומים וההזדמנויות. אם אין לכם ניסיון בכתיבת תוכניות עסקיות, אל תהססו להיעזר בגורמים מקצועיים עם ניסיון בתחום זה. התוכנית העסקית תסייע לכם בהמשך למשוך מימון או שותפים לדרך ולחזון. היא תסייע לכם גם להגדיר יעדים עסקיים ולהתמקד בהם בלי הסחות דעת מזיקות.

 

  1. יישרו קו מול הרשויות 

במדינת ישראל אתם יכולים לפתוח אחד משלושה סוגים של עוסקים: עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ.

  • עוסק פטור: מחזור עסקאות של עד 100 אלף שקל ברוטו בשנה, ללא אפשרות לקזז מע"מ. עוסק פטור מתאים בעיקר לעסקים קטנים בתחילת הדרך ולעסקים קטנים עם הכנסות יציבות, אך יחסית נמוכות.
  • עוסק מורשה: עסקאות ביותר מ-100 אלף שקל ברוטו בשנה, יש אפשרות לקיזוז מע"מ.
  • חברה בע"מ: יוצרת הפרדה ביניכם לבין העסק, שעשויה להגן עליכם מבחינה משפטית. בחברה בע"מ ניתן להתקזז על יותר סוגי הוצאות מאשר בעוסק מורשה, אבל פתיחת החברה ותפעולה החשבונאי יקרים יותר.

בכל מקרה, עם פתיחת העסק שלכם עליכם לפתוח תיק במע"מ ומיד אחר כך גם תיק במס הכנסה, בסניף שאליו אתם שייכים. לא תמיד, אגב, זה יהיה הסניף הקרוב למקום מגוריכם הנוכחי, ולכן מומלץ לבדוק באתר רשות המיסים היכן אתם רשומים.

על מנת להשלים את התמונה, עליכם לפתוח גם תיק כעצמאים במוסד לביטוח לאומי ולשקול לגשת לבנק ושם לפתוח חשבון עסקי, בנוסף לחשבון האישי שלכם. אם אתם עוסק פטור או מורשה אתם לא חייבים לעשות, אם אתם חברה בע"מ – כן. בכל מקרה, הפרדה ברורה בין האישי לעסקי תסייע לכם להתנהל בצורה ברורה ושקופה יותר מול רשויות המס.

זאת ועוד, זה גם הזמן לשקול להתחיל להעסיק רואה חשבון, אשר יהיה אחראי לנהל את הדיווחים על ההכנסות וההוצאות שלכם לצורך תשלומי המס בסוף השנה. גם אם ניתן לשלם את המיסים רק בסוף השנה, עדיף להתחיל לשלם מקדמות חודשיות כדי לא להיתקע עם תשלום אחד גדול מאוד. בכל מקרה, ניהול קפדני של הוצאות והכנסות הוא נשמת אפו של כל עסק מיומו הראשון.

 

  1. אפשרויות המימון

אל תוציאו את העסק החדש שלכם לדרך מבלי שסידרתם לו כרית ביטחון, מעין בולם זעזועים כספי שיוכל להתמודד עם ההפתעות הפחות נעימות שעוד צפויות בהמשך. כפי שכבר ראינו, העולם הוא מקום בלתי צפוי וכך גם זירת העסקים שלכם. הניחו שיהיו בעיות עונתיות, מתחרים חדשים או שינויים בטעמי הלקוחות – והיו תמיד צעד אחד לפני המציאות העסקית.

מעבר לכך, פתיחת עסק חדש מחייבת שטף של הוצאות על שיווק, שכירת משרדים, גיוס עובדים, בניית נכסים דיגיטליים. ולכן, אם אין בידכם הון עצמי למקרי חירום, או שאין באפשרותכם להיעזר בקרוב משפחה, שקלו את האופציה ליטול הלוואה. כיום, קיימים לא מעט גופים אשר יכולים לסייע לכם בעניין זה ואפילו קיימת האופציה לבצע הלוואה אונליין* בקלות ובמהירות יחסית. עם זאת, חשוב לציין שתמיד מומלץ לבחון באחריות רבה את תנאי השירות של הגוף המלווה ולבצע השוואה בין ההצעות השונות, בין אם החלטתם לבצע הלוואה דרך האינטרנט ובין אם נפגשתם פיזית עם גורמים מטעם הגוף המלווה.

 

  1. גייסו לקוחות והחלו למכור

אומרים שהלקוחות הראשונים הכי קשים להשגה, אך זה לא בהכרח נכון. לפעמים הלקוחות הללו באים מהמעגלים הקרובים אליכם, כמו משפחה או חברים, והעסק מתחיל לרוץ כמעט מעצמו. גם אם זה המקרה – אל תסתנוורו מהתחלה כזו. כעת עליכם לשמור על הלקוחות הקיימים ולהשיג במקביל לקוחות חדשים נוספים.

מעבר לכך, כדאי שתתחילו לחשוב בהקדם כיצד כדאי לשווק את העסק שלכם, תוך דגש חזק על בניית נכסים דיגיטליים כמו דף פייסבוק, דף אינסטגרם, מערך ניוזלטרים, אתר אינטרנט או דף נחיתה שיווקיים, נוכחות בעמודי גוגל באמצעות מילות חיפוש רלוונטיות ואולי אפילו אפליקציה.

 

  1. שמרו על תזרים המזומנים 

כל העסקים, קטנים כגדולים, שואפים לשפר את תזרים המזומנים שלהם כדי לעבור לרווחיות ולקבל זכות קיום לטווח הקצר, הבינוני והארוך.  איך עושים את זה? קודם כל, תוך הקפדה של רישום מדוקדק של הוצאות מול הכנסות; שמירה על כיסי מזומנים לטיפול בהפתעות עסקיות לא נעימות והקפדה על תשלום חשבונות ותשלומים בזמן.

כמו כן, חשוב שלא תגלגלו תנאי התשלום מהספקים ללקוחות, כדי שלא תיקלעו לתקלות בלתי צפויות שייצרו בורות ויקשו עליכם לשלם לספקים. מעבר לכך, חשוב גם שתהיו מודעים להשפעות עונתיות בעסק שלכם, אם יש כאלו – ותדעו להיערך לעסקאות גדולות.  לא ביקשתם מקדמה במועד חתימת ותשלום משמעותי (40%-50%) עם תחילת העבודה? הכנסתם את עצמכם ללא צורך לסכנה של אי עמידה בתשלום לספקים.

 

לסיום, שתי עצות מגזרת הקואוצ'ינג: היו בטוחים בעצמכם, אבל אל תעבדו אף פעם על אוטומט: בכל עסק יש ימים, שבועות, חודשים טובים יותר וטובים פחות. משברים עסקיים קורים לכולם – ויקרו כנראה גם לכם, אז זכרו להאמין בעצמכם ובעסק שלכם בבואם.

יחד עם זאת, אל תהיו שאננים, אל תגידו לעצמכם אף פעם: 'העסק רץ, הכל טוב, אין מה לשנות'. נסו תמיד לחשוב מה ניתן לשפר, ולהעריך מה עלול להשתנות בשוק שלכם ומתי. השתדלו ללמוד כל הזמן על החידושים והטרנדים בתחומכם, ואל תניחו אף פעם שאתם יודעים הכל.

 

 

 

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

****כתבת תוכן ממומן על ידי ישראכרט

 

עסק
צילום: shutterstock

 

עסק 2
צילום: shutterstock

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

חקירת היעילות של שמן CBD בהקלה על תסמיני פיברומיאלגיה: סקירה מקיפה של מחקר רפואי

תפריט נגישות