n
דף הבית / באר יעקב / פרשיות ניצבים וילך: הזדמנות שנייה

פרשיות ניצבים וילך: הזדמנות שנייה

האם אפשר לחזור בתשובה בכל מצב? כיצד מנשה מלך יהודה הצליח לחזור בתשובה? מהו הכוח האמיתי של חזרה בתשובה?

ספר תורה PIXABAY
אילוסטרציה: PIXABAY

 

לקראת סיום חמישה חומשי תורה ותחילת השנה החדשה, הקב"ה נותן לנו מצווה  בעלת משמעות רבה במסע חייב של כל אדם: חזרה בתשובה, שנאמר: "כִּי תָשׁוּב אֶל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ" (דברים ל' י').

ישנן פעמים בהן אנשים יורדים לשפל המדרגה מבחינה מוסרית. אך לצערנו, ברגע שיש להם הזדמנות לנסות לכפר על החטא – הם מחליטים להתייאש מיד, מכיוון שלפי דעתם אין שום סיכוי שהקב"ה ימחל להם על אותו מעשה.

ננסה להוכיח כיצד הטענה הזו אינה נכונה מתוך סיפור דומה המופיע בתנ"ך. הכתוב מספר כי לקראת סוף ימי בית המקדש הראשון, קם מלך חדש על ממלכת יהודה ושמו מנשה. אף על פי שחזקיהו המלך, אביו של מנשה, היה אחד מן המלכים הצדיקים ביותר בהיסטוריה היהודית, מנשה לא הלך בדרכיו, והוא הרשיע כלפי הקב"ה: "וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה" (מלכים ב' כ"א ב'). כמו כן, מנשה התנהג באכזריות רבה ביחס לתושבי הממלכה: "וְגַם דָּם נָקִי שָׁפַךְ מְנַשֶּׁה הַרְבֵּה מְאֹד" (שם פס' ט"ז).

חטאיו של מנשה היו כל כך איומים וחמורים, עד שהכתוב תולה את חורבן ירושלים בגללו: "יַעַן אֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה מֶלֶךְ יְהוּדָה הַתֹּעֵבוֹת הָאֵלֶּה… הִנְנִי מֵבִיא רָעָה עַל יְרוּשָׁלִַם וִיהוּדָה" (מלכים ב' כ"א י"א-י"ב).

למרות זאת, בעקבות אירוע מצמרר במהלך חייו, התחולל שינוי אדיר בדמותו של מנשה. הכתוב מספר כי מלך אשור עלה להילחם נגד מנשה, אך מנשה הפסיד בקרב ונלקח בשבי. ובזמן שעינו את מנשה בייסורים קשים, הוא הבין שכרגע רק הקב"ה בלבד יכול להושיע אותו, ומתוך כך הוא הביע חרטה על כל פשעיו וקיבל על עצמו לחזור בתשובה שלמה. ובסופו של דבר: "וַיִּשְׁמַע תְּחִנָּתוֹ וַיְשִׁיבֵהוּ יְרוּשָׁלִַם לְמַלְכוּתוֹ וַיֵּדַע מְנַשֶּׁה כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים" (דברי הימים ב' ל"ג י"ג). ויותר מזה: "מנשה יש לו חלק לעולם הבא" (סנהדרין י' משנה ב').

סיפורו של מנשה מלך יהודה מציג לנו את הכוח האמיתי של חזרה בתשובה. אפילו כאשר אדם נמצא במצב הגרוע והשפל ביותר – תמיד אפשר לתקן ולכפר על החטאים על ידי חזרה בתשובה כלפי הבורא יתברך.

חשוב לזכור: "דע מה למעלה ממך, עין רואה ואוזן שומעת" (אבות ב' משנה א'), ותמיד יש עם מי לדבר.

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-05-02 at 14.02.07_4d2b17e4

חנות עלתה באש בבת ים

תפריט נגישות