n
דף הבית / טעים להכיר / טבעוני זה הכי, אחי

טבעוני זה הכי, אחי

הטבעונות כדרך חיים נכנסה לעולם המערבי במספרים גדולים רק בשנות ה-60 של המאה הקודמת, אך מאז היא לא עוזבת. היום היא כבר אינה נחלתם הבלעדית של היפים צבעוניים, ילדי פרחים אשר נמנעים מלפגוע בבעלי חיים בשל הזדהות עם סבלם. מעבר להומניות, הטבעונות מתבססת כיום כבחירה אחראית שקשורה לערכים של איכות הסביבה ושמירה על העולם שלנו עבור הדור הבא.

beautiful-young-woman-with-vegetables-grocery-bag-home
תמונה FREEPIK

קצת היסטוריה

עוד מימי קדם היו תרבויות בעולם שביססו את התזונה שלהם על מוצרים מן הצומח, ונמנעו מפגיעה בחי. תרבויות מסוימות בהודו וביוון הטיפו לטבעונות. דת הג'ייניזם, למשל, שמקורה בהודו של המאה השישית לפני הספירה, הטיפה להימנע מגרימת סבל לכל יצור חי עד כדי הימנעות של נזיריה מהדלקת אש כדי שלא לפגוע בחי בשוגג, וכן עטיית כיסוי על הפה כדי שלא לבלוע בטעות חרקים. עם זאת, אלה דוגמאות ספורדיות בבחינת היוצא מן הכלל המעיד על הכלל. ברוב העולם העתיק אכילת בשר הייתה חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום. במקדשים, בארמונות וגם במשקי הבית הפרטיים, אנשים צרכו בשר ומוצרים שמקורם מן החי. הם אכלו בשר, ביצים, חלב ודבש, והשתמשו בעורות לביגוד, למגורים ארעיים ועיצוב פנים בבתים ובמקדשים, ואף כמצע לכתיבה (קלף). לצד זאת, הייתה הכרה בסבל של בעלי החיים וניסיון כלשהו לצמצמו. "בתרבות היהודית, למשל, חוקים כמו איסור אכילת "אבר מן החי" או "גדי בחלב אימו" קשורים למניעת סבל מיותר בעת ניצול בעלי החיים לצרכי האדם" מספר לנו אריק שולמן, בעלים של חברת "שולמן אסטרטגיה"  ( (shulman-strategy.co.il שאיתו ביקשנו להיוועץ לפני הכנת הכתבה.

המאה ה-20 וה-21

תנועת הטבעונות החלה לצבור תאוצה במהלך המאה ה-20. הסיבות לכך רבות. הפתיחות למזרח, לבודהיזם ולערכי הטבעונות העתיקים מצד אחד, תרבות השפע שאפשרה אורח חיים טבעוני ללא חסרים תזונתיים, העיסוק בזכויות בעלי חיים, והתפתחות תקשורת ההמונים שאפשרה חשיפה של הסבל שעוברים בעלי החיים בתעשיית הבשר, החלב והביצים, כל אלה הביאו לעניין הולך וגובר בטבעונות. במאה ה-21 הצטרפו לכך גם העיסוק בערכי הסביבה וההבנה שניצול בעלי החיים לתועלת האדם תורמת רבות לפליטת גזי חממה, להתחממות הגלובלית ולהתקרבות של העולם לנקודת האל-חזור בנזקים שהוא גורם לסביבה.

טבעונות בארץ

בארץ הבשר הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות. בתרבות היהודית בשר נחשב למאכל חגיגי, ולכן צורכים אותו בשבתות, חגים ואירועים סביב מעגל החיים. הימנעות מבשר נחשבת לחלק ממנהגי האבלות הנוהגים, למשל, בימים שלפני צום תשעה באב שבו צמים על חורבן בית המקדש. עם זאת, הוגי דעות יהודיים נתנו את דעתם על ערך הטבעונות וראו בו חזון רצוי שיגיע ביום מן הימים, או באחרית הימים. הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרב האשכנזי הראשי הראשון בארץ ישראל, הוגה ופוסק הלכה (1865–1935) הגה את חזון הצמחונות והשלום וראה בהימנעות מגרימת סבל לבעלי החיים ערך יהודי שמבוסס, בין השאר, על דברי הנביא ישעיהו (ישעיה י"א) "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ", המתאר הרמוניה ושלום בין כל בעלי החיים בעולם והאדם בכללם. עם זאת, הרב קוק מזהיר מפני מימוש מוקדם מדי של החזון ודילוג על מוסר ועל שלום בין בני האדם, כאשר טבעונות משמשת למירוק רגשות האשמה הכרוכות באכזריות המופנית כלפי אנשים.

לטבעונות בארץ לקח זמן להיכנס ולהתבסס. לאורך מרבית המאה ה-20 היא הייתה שמורה ליחידים, שנאלצו למצוא לעצמם תחליפים מבוססי טופו, מבחר מצומצם למדי של קטניות, דגנים, פירות וירקות. טבעונות נכרכה לרוב בחסרים תזונתיים בשל המגוון המצומצם של המזונות וחוסר המודעות לאופן שבו ניתן ליצור תפריט מאוזן. עם זאת, אגודות צמחונים וטבעונים, תנועות וארגונים, פעלו כדי לקדם את הטבעונות בארץ כערך וכדרך חיים. הארגון הראשון קם בשנות השמונים ואחריו קמו ארגונים נוספים, שחרטו על דגלם צמצום הסבל הנגרם לבעלי חיים, ועידוד לאורח חיים טבעוני. השפעת הרשתות החברתיות על החברה בישראל בעשור השני של המאה ה-20 הפיצה את התפיסות הטבעוניות ואת המאבק למען בעלי החיים והפכה אותם לחלק בלתי נפרד מן החברה הישראלית.

טבעונות וצרכנות היום

הטבעונות הכתה שורש ונעשתה לאורח חיים מקובל יותר ויותר. בתל אביב כיום יש מאות מסעדות שמבוססות על טהרת הטבעונות, ועוד מאות צמחוניות. בכל רשתות המזון אפשר למצוא מוצרים טבעוניים, ולעתים מדפים שלמים שמוקדשים לטבעונים. במרבית המסעדות, גם שאינן טבעוניות, אפשר למצוא מנות מסומנות לטובת הטבעוניים. הדרישה ההולכת וגוברת לטבעונות יוצרת יותר ויותר מענים לקהילה זו: אינסוף מתכונים ברשת, מוצרים חדשים, תחליפי בשר מתקדמים. אם בעבר התחליף הזמין היחיד היה טופו, היום אפשר למצוא עושר של תחליפים. מקטניות ומוצרים מועשרים בחלבון טבעוני ועד בשר מלאכותי שמיוצר במעבדה. כן, היום כדי להיות טבעוני לא צריך לוותר על אוכל טוב. טבעונות ואנינות טעם הולכים יחד, למרבה הפליאה. מסעדות גורמה טבעוניות יודעות לייצר מנות מהשורה הראשונה, בלי לגרום טיפת סבל לבעלי חיים.

הדרישה ההולכת וגוברת לאוכל טבעוני איכותי מחייבת בתי קפה ומסעדות להיות יצירתיים מאי פעם. מי שמבין ומפנים שהטבעונות כאן כדי להישאר, גם יוכל להנות ממעגל לקוחות גדול ונאמן, שידע להעריך את המאמץ שעושים עבורו כדי לצרוך מזון טבעוני מבלי להתפשר על טעם או איכות. בישראל של היום, לאף אחד אין יותר אפשרות להסתכל לצד השני ולהתעלם מקהילה הולכת וגדלה של טבעונים. הטבעונות כאן, ותישאר כאן, והיא נושאת דגל של מוסר, הומאניות וערכים שילוו את החברה שלנו מכאן ואילך.

 

  • תוכן ממומן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות