דף הבית / כללי / פרשת קורח, תחקיר ומרד במדבר

פרשת קורח, תחקיר ומרד במדבר

מקריאה שטחית של הפרשה ניתן לחשוב כי מדובר פה שוב בתלונות על משה והקב"ה במסגרת מסע התלונות במדבר. אך זה ממש לא כך. הרמב"ן שרואה את פרשת קורח מתרחשת כרונולוגית לאחר פרשת המרגלים, מאפשר לפתוח צוהר לרצף האירועים ולהיכנס לנעליהם של עם ישראל.
העם נמצא עתה במשבר הקשה ביותר שאירע לו מיציאת מצרים.
הרי הבטיחו לו שכל הייסורים והתלאות הן בדרך לארץ ישראל המובטחת. עתה מתברר שהם לא נכנסים לארץ וממשיכים לנדוד במדבר במסע המתנה למוות, ללא חזון, ללא יעד וללא תכלית.
במלחמה האחרונה שניסו להילחם הובסו קשות כאשר משה ואהרן נשארים מאחור עם ארון ה׳ ולא נותנים גיבוי ללוחמים. בנוסף לכך, הנבחרת הטובה ביותר שיכל העם להעמיד למשימת ריגול הארץ מתה לנגד עיניהם.
זה הזמן לאופוזיציה להרים ראש. למחנה זה ישנם שלושה ראשים כשלכל אחד האינטרסים שלו. קורח קורא תגר על המנהיגות שנכשלה.
קורח רואה עצמו כזכאי לכהונה לא פחות מאהרון שנכשל, וקורא לבחירות דמוקרטיות לכהונה ואולי גם למנהיגות שתחליף את משה.
דתן ואבירם משבט ראובן תובעים את הבכורה מתוקף היותם משבט ראובן הבכור. לשיטתם, כל תפיסת הבכורים שהוחלפו על ידי הלויים קורסת. במצב הנוכחי כשמחנה ישראל כולו ביחד סביב המשכן מדוע שבט ראובן לא יכול להוביל?
הקבוצה השלישית הינה של מאתיים וחמישים בכורים מכלל שבטי ישראל, הטוענים שאין לחזור לשבט ראובן אך יש לחזור לעבודת ה' על ידי הבכורות.
בני ראובן מבינים כי לא יזכו לנחלות ולרכוש בארץ ישראל, ולכן רוצים לקבל תפקידים במגזר הציבורי, ולזכות בחלק ממתנות הכהונה שזוכים להן הכהנים.
לסיכום, ניתן לראות כי למתנגדים יש אינטרס להחליף את ההנהגה, ולשנות את כללי הקיום במדבר ואת תפקידי השבטים כדי להביא לחלוקה אחרת של הכבוד ושל הנכסים.
משה מטפל במשבר זה בעצמו. התורה לא מפרטת שום שיח בין הקב"ה למשה בשלב זה.
האסטרטגיה של משה מתחלקת לשלשה חלקים:
החלק הראשון הינו לקרר מעט את הרוחות ולהבהיר לאנשים כי באירוע זה אין מנצחים ומפסידים, אלא מתים וחיים. משה שולח את כולם לישון על העניין ולהבין לעומק את המשמעות של מעשיהם. המבחן הוא במחתות הקטורת. ראינו מה קרה לנדב ואביהוא. כל מי שלא יהיה לרצון ה' ימות במקום. זה המבחן וכדאי לחשוב על זה שוב.
משה מפצל את המחנות ופונה לכל אחד בנפרד. קורח צריך להסתפק במה שקיבל. שאר הבכורות צריכים לחשוש ממבחן המחתות. דתן ואבירם הם הגרועים ביותר, משה לא מנסה לשכנע אלא מוכיח לכל העם כי במנהיגות אין שום עושר ונכסים ומבקש מה' לא לקבל את מנחתם ולהענישם.
החלק האחרון- לא לאפשר לכל העם להיגרר אחר המורדים ולכן הוא מנחה אותם להבדל מהאוהלים של המורדים ולהיות נוכחים במבחן הבוקר שלמחרת.
זו גם הפעם הראשונה שמשה לא מבקש רחמים על החוטאים ונותן למהלך העונש למצות עצמו ולהשפיע על הציבור.
קורח ודתן ואבירם נבלעים באדמה ואילו הבכורות עם המחתות נשרפים באש כנדב ואביהוא.
המסר לעם הינו כי יש לעשות תחקירים ולהשתפר, אך תפיסת המנהיגות ודרכי עבודת ה' אינם נתונות לבחירות דמוקרטיות בעקבות שינוי מצב, אלא להחלטתו של הקב"ה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות