n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / ראשון לציון: ואולי מדובר בכפייה חילונית?

ראשון לציון: ואולי מדובר בכפייה חילונית?

כתבת "גל גפן" בתי לוין לא מבינה מדוע כולם מזדעקים כשנער רוצה להניח תפילין בבית הספר. במשך שנים היו התפילין סמל ליהדות וחיבור העם היהודי אל שורשיו. איך קרה שדווקא בראשון החופשית החליטו שזו הדתה

תפילין צילום PIXABAY
צילום PIXABAY

בתקופה האחרונה עלו התפילין לכותרות. אותו פעיל פוליטי שהצמיד אותם למבושיו היה כנראה רק תחילת ההתנגדות למה שמסמל יהדות. מאז ששעון החורף החל, דומה כי האפלה והשנאה ירדו גם על העיר שלנו. כל סממן היהודי הוא "הדתה", כל קואליציה שתיווצר היא בבחינת "מדינת הלכה והלכה המדינה", וכמובן ש"איראן" זה כאן בעוד ששערותיהן של כל בנות ישראל כמעט, בפעם האחרונה שבדקתי, עדיין מתבדרות ברוח באין מפריע.

גם היוזמה של חבר המועצה הרב אריה כהן להציב דוכן תפילין במקיף ח', ככה בשביל קירוב לבבות הפכה אט לסערה. זה לא שלא היו יוזמות כאלה בעבר, אבל הפעם דומה כי הרוח המנשבת רעה מתמיד וזה קורה דווקא בעיר כמו ראשון, שמאגדת בתוכה חילונים,דתיים ושומרי מסורת.
האם אנחנו באמת מקבלים את האחר? נראה כי הרוב כן, אולם קומץ קטן שמכנה עצמו באירוניה "ראשון חופשית" ומדבר על חילונים ודתיים יחד, איבד השבוע את הסבלנות. תפילין בבית ספר זו הדתה, זעקה קבוצת הוואטסאפ שלהם. החופשיים אף תהו מה יקרה אם חלילה ייפול לציפורניה של היהדות איזה ילד חלש אופי ויניח גם הוא תפילין בהפסקה? שומו שמים.

ואז גם הגיע הזלזול. אחת מחברות הקבוצה כתבה: "זו כן כפייה לשים פינת הנחת תפילין, עבור מי זה נועד? כמה ילדים כאלה יש באמת מכל בית הספר? כמה באמת מבינים את המשמעות? מניחים תפילין, קוראים שמע ושנייה אחרי זה מקללים אחד את השני ועוד". חבר נוסף בקבוצה פסק: "תפילין בבית ספר ממלכתי זה כפיה דתית".

ורק אני הקטנה שאלה בנועם: "תגידו, מה זה תפילין? אלימות? פורנו? חרם? לקרוא ולא להאמין".

דעותיי כנראה לא נעמו לאנשי הקבוצה והם החלו לקרוא לי מסתננת. אחר כך במקום הדתה עברו להדחה והוסרתי מקבוצה. "ראשון חופשית"? עאלק.

דוכן תפילין אינו הדתה, הוא הצעה להניח ולזכות במצווה. רוצה תיקח, לא רוצה אל תיקח. אבל מי שאינו מכיר ואולי חוסר הידע הזה מוביל ישר לסיסמאות של כפייה והדתה, לליבוי שנאה כלפי מי שמציע משהו אחר, לא כופה, לא מכריח, מציע. אותם אלה שמאמצים בחום את הקריסמס, את האלווין שוודאי נשמע סקסי יותר מפורים, הם גם כאלה שכל דבר יהודי גורם להם להתפלץ.

היו לי עוד הרבה שאלות לחברי הקבוצה, למשל, האם גם בר מצווה היא הדתה, אולי מזוזה עושה להם חשקים אחרים, והאם החופש הוא לכולם או רק למי שמסכים עם אותן דעות. אבל נותרתי מודחת לבדי בחושך.

שנאה תהומית הייתה לנו תמיד לאורך הדעות, מבפנים ומבחוץ. התורה היא זו ששמרה עלינו לאורך הדורות, החיילים שלא שכחו לקחת את התפילין בדרך לשדה הקרב והאמינו בכלי המלחמה וביושב במרומים, וכך גם חבריהם שביקשו "תתפללו עלינו" גם אם אנחנו לא מאמינים. מה שבטוח, ההצעה לסדר אינה הגורם לשנאה אלא מה שחשף אותה ואת קבוצת ראשון חופשית, שאולי בעצם התכוונה שהיא חופשית מדעות של אחרים.

WhatsApp Image 2022-11-14 at 17.12.32
הבן שלי ראם, חייל צה"ל, לא דתי עם התפילין, יש יותר מרגש מזה?

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

8 תגובות

  1. יפה אמרת בתי.
    גם מייסדי את ראשון לציון שמרו תורה ומצוות ובכלל, מה שכתבת שהודחת ואת יושבת בחושך, אז הנה המקור לשם ראשון לציון, שרומז על כך:
    רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן הִנֵּה הִנָּם, וְלִירוּשָׁלַיִם מְבַשֵּׂר אֶתֵּן. אַל תִּשְׂמְחִי אוֹיַבְתִּי לִי כִּי נָפַלְתִּי קַמְתִּי, כִּי אֵשֵׁב בַּחוֹשֶׁךְ ה' אוֹר לִי.
    😀😀

  2. אני כל כך מסכים איתך.
    קורה לנו משהו ממש ממש עצוב.
    אנשים שמפחדים מהיהדות של עצמם.
    אנשים שבזים לסמלים שמייצגים את היהדות שלנו.
    לא, לא צריך להיות דתי כדי לכבד או להניח תפילין,
    צריך להיות בנאדם, פשוט להיות בנאדם.

    האמת היא שאני ממש לא מבין את הפחד, הסלידה והבוז שיהודים רוכשים ליהדות.

    רוצים?
    תניחו,
    לא רוצים?
    אל תניחו.
    אבל בחייאת, אם אתם חופשיים,
    תאפשרו חופש לכולם.

  3. אני רוצה לראות אם היה שם דוכן תפילין של הרפורמים והיו נותנים גם לבנות להניח תפילין. היו מחטיפים להם מכות. על איזה פלורליזם מדובר פה? איפה יש פלורליזם כשמדובר בדת?

  4. כל הכבוד שחשפת את הקבוצה האנטי ציונית.
    גועל נפש עאלללק ראשון חופשית, הם רוצים שכולם יהיו חוטאים, ולכפות עלינו עשייה של חטאים ולימוד לשינאת האדם.
    טוב שקטלת אותם.

  5. ראשון חופשית קבוצה של אתאיסטים, מה ציפית? טוב שגילת את הפרצוף של עוכרי ישראל

  6. מי אלה בכלל ראשון חופשית? צאצאים של עמלקקקק?

  7. הסתה לגמרי. ילדים שנחשפים לזה בבית הספר, ירגישו לא נוח שלא להניח תפילין. זה מנהג דתי לגמרי,. לא כל הישראלים מבצעים אותו ולתת לילדים שלא מקיימים את זה הרגשות אשמה, מיותר לחלוטין. יש דברים הרבה יותר חשובים ויפים ביהדות מלבד המנהג הזה.

  8. הגדרה מויקיפדיה על הסתה:
    "הסתה היא ניסיון לשכנע אדם או קבוצת בני אדם לבצע מעשה שלילי, בדרך כלל פשע. במקרים רבים מבדילים בין עבירה פלילית מסוג שידול המתייחסת לשכנוע אדם בודד, לבין הסתה המתייחסת לשכנוע ציבור של אנשים".
    דוכן תפילין לא נכנס לקטגוריה של הסתה למיטב הבנתי, אלא אם כן הקורא מחשיב את מעשה ההלכה כמעשה פשע.
    במרחב הציבורי יש היום כפיה חילונית ולא דתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

FB_IMG_1714644960389

צמידי זיהוי לילדי העיר ליום העצמאות

תפריט נגישות