n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / ראיון חגיגי עם ראש העיר רז קינסטליך שמסכם שנה לא פשוטה

ראיון חגיגי עם ראש העיר רז קינסטליך שמסכם שנה לא פשוטה

על מצב התחבורה: מתוכננים כ-10 פרוייקטים תחבורה מרכזיים שישנו את פניה של ראשון לציון. יעדים: להפוך את ראשון לציון לעיר המובילה בישראל בכל התחומים וזה לא מס שפתיים. הבחירות הקרבות: לנצח בכבוד ולדבר לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. משבר החינוך: השתדלנו כמה שאפשר לענות על הציפיות של רוב הפונים. מטווח 24 : הוא אחד מהאירועים המכוננים שיקרו בעיר הזו.

WhatsApp Image 2022-09-04 at 15.41.05
רז קינסטליך ראש עיריית ראשון לציון. צילום: דוברות העירייה

עוד רגע ראש העיר רז קינסטליך מסכם 4 שנים לכהונתו, זו היתה שנה מאתגרת לכל הדעות, החל מהקורונה, למשבר החינוך, למצב התחבורה ולבחירות שבדרך. ראיון חגיגי לראש השנה מלא באופטימיות ועשייה תוצרת ראשון לציון.

 

השנה חזנו לשגרה לאחר הקורונה, דבר שהיווה אתגר לא פחות מהשנתיים שבהן חיינו לצד המגפה. איזה ציון היית נותן לך ולעירייה בתפקוד במעבר לשגרה?

עברנו, כמו כל העולם שנתיים לא פשוטות של קורונה. אנחנו כעירייה עשינו לילות כימים על מנת לספק לתושבות ותושבי העיר את הוודאות שהייתה חסרה בתקופה הזו שלוותה בהמון חוסר ודאות. רוב הנטל של הטיפול בקורונה – נפל בסופו של דבר על ראשי הערים וטוב שכך. אנחנו ידענו באופן הטוב והמדויק ביותר כיצד לסייע לתושבים שלנו. כאן בעיר ראשון לציון ניהלנו מערך חירום יוצא דופן בקורונה ולא בכדי זכינו גם בפרס הצטיינות מראש הממשלה דאז – נפתלי בנט על ההתנהלות שלנו. אגב, עד לרגע זה אנחנו מפעילים מתחמי בדיקות בעיר, דבר שאינו שכיח בימינו ונותר רק במוקדים מאוד ספציפיים ברחבי המדינה. אנחנו נקטנו בגישה של היערכות יתר מאשר להיות מופתעים וזה הוכיח את עצמו וממשיך להוכיח עד לרגע זה. על אף השנתיים הללו, הספקנו לזכות בפרס החינוך הארצי ולהוביל גם השנה במספר הזכאות לבגרות במקיפים שלנו, זכינו במקום הראשון בתחרות המצוינות בשירות, קטפנו את אות איכות הסביבה של תחרות "גרינטן", התמקמנו שוב – עם ציון 100 – בפסגת מדד השקיפות, דורגנו במקום הראשון במדד השירותים הדיגיטליים "דיגלוקאלי". אירחנו את המכביה, חנכנו את מעונות הסטודנטים העירוניים הראשונים בארץ, יצאנו במהפכת הניקיון שמורגשת בכל רחבי העיר, פתחנו את חגיגות ה-140 עם אחת ההפקות הגדולות והמרשימות בתולדות ראשון לציון, קידמנו את הפיתוח במתחם ה-1,000 ,חתמנו יחד עם משרד התחבורה על הסכם המאיץ שיחולל פה את המהפכה שכולם מחכים לה וכמובן, הגשמנו חלום ענק ועשינו צדק לתושבות ותושבי העיר עם החתימה על ההסכם ההיסטורי לפינוי מטווח 24 ,שיחזיר את הים והשטח אלינו התושבים. אני לא אוהב לחלק ציונים לעצמנו, אבל נראה לי שחזרנו לשגרה אפילו מעל המצופה.

 

מהם היעדים שהצבת לעצמך לשנה הקרובה?

אני משתדל לנהל את העיר הזו לפי חזון שזה מספר שלבים מעל יעד. ואם אני מסתכל על החזון שלי לשנה הקרובה – אז אחד הגשמתי ממש לא מזמן, עם חתימה על הסכם פינוי
מטווח 24 .עוד על הפרק זה הכנת העיר שלנו לקליטה של עוד כ-120 אלף תושבים ותושבות והפיכת העיר שלנו לשלישית בגודלה בישראל. ובעיקר להפוך את ראשון לציון לעיר המובילה בישראל בכל התחומים וזה לא מס שפתיים, כי אנחנו לא רחוקים משם. עוד חזון שאני בטוח שנצליח לממש בשנה הזו – היא החזרת גבעת האירוסים לרשות עירונית. להחזיר עטרה ליושנה לגבעה המדהימה הזו, שבעבר כוסתה במרבד של אירוסים ועם השנים נהרסה כליל
בשל בעלות פרטית. אני רוצה שתושבות ותושבי העיר יקבלו בחזרה את הנכסים החשובים ששייכים להם וכך יהיה.

 

נושא עומסי התנועה והפקקים שאיתו מתמודדים בכל הארץ מורגש וביתר שאת גם בראשון לציון.

כיצד אתם מתכוונים לטפל בנושא? ב-30 השנים האחרונות מצב התחבורה בראשון לציון לא התקדם והכל נשאר ללא שינוי. כדי לעשות שינוי עומק שיאפשר לתושבות ותושבי העיר לנוע בבטחה וללא פקקי ענק בשנים
הקרובות – נחווה כולנו אי נוחות. נכון זה לא פופליסטי אולי להגיד ולעשות, אבל זה מה שצריך לעשות ואני נאמן בראש ובראשונה לצרכיי העיר ותושביה. העיר ראשון לציון גדלה בצעדי ענק, בחמש השנים הקרובות צפויים להגיע לראשון לציון עוד כ100,000 תושבות ותושבים. אנחנו כבר עכשיו מכינים את העיר לאתגרי המחר הטמונים בגדילה של העיר ונכון לרגע זה מתוכננים כ-10 פרוייקטים תחבורה מרכזיים שישנו את פניה של ראשון לציון ויגרמו לכך שבעוד מספר שנים כל אחד מאתנו יוכל להיכנס, לצאת ולהתנייד בתוך העיר עם מערכת תחבורה חכמה וציבורית שתשחרר אותנו מהפקק. השנה הקרובה תעמוד בסימן שנת בחירות.

 

 

הבחירות הקודמות שבהן ניצחת את דב צור התאפיינו בהטלת רפש על המתמודדים. מה אתה יכול להבטיח בנוגע לבחירות הקרובות? מהם הקווים האדומים שתציב?

אני מאמין במשחק פייר, ובדיוק כמו בעולם הספורט – לנצח בכבוד ולדבר לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. אנשים שוכחים שלאדם שנמצא בפוליטיקה ולא משנה מי – יש אמא, אבא, אחים, ילדים ותמיד צריך לזכור זאת. אני מאמין שצריך לנצח על מעשים ולא בהטלת רפש על הצד השני, כשזה קורה, כנראה שאין עשייה או משהו אחר להבליט.

 

 

כיצד העירייה מתכוונת לטפל במשבר במערכת החינוך, שכולל מלבד מחסור במורים גם בני נוער שנאלצים להתמודד עם השלכות. האם יש תוכניות מיוחדות להתמודדות עם הסוגיות במערכת החינוך?

את תחילת שנת תשפ"ג פתחנו עם לא מעט אתגרים כשעננת שביתת המורים ריחפה מעלינו ולא היה ברור אם השנה תיפתח בכלל ולצד זאת גם מכת מחסור במורים ואנשי חינוך כלל ארצית. אצלנו בראשון לציון עשינו לילות כימים בכדי להבטיח שכל מסגרות החינוך ייפתחו, גם במקומות בהם היו חוסרים. כן, זה דרש מאתנו לא מעט פתרונות יצירתיים, אך לבסוף הצלחנו. ראשון לציון היא זוכת פרס החינוך הארצי וזה טומן בחובו לא רק הישגים לימודיים, אלא גם שביעות רצון כללית ממערכת החינוך וזה נר לרגלנו. גם עם נושא השיבוצים לא היה קל, לעיתיים תושב לא מקבל את השיבוץ שרצה, כדי שבכיתה אחת או בגן אחד לא יהיו מספר ילדים מעל המספר שהצבנו לעצמנו, למען שאר הילדים ורווחתם. אבל אנחנו השתדלנו כמה שאפשר לענות על הציפיות של רוב הפונים. יש לנו מערכת חינוך מצוינת וחזקה, גם בתמונת החינוך הארצית שפורסמה לפני כשבועיים – ראשון לציון מובילה בין 8 הערים הגדולות בזכאות לבגרות בקרב המקיפים. יש לנו אנשי חינוך ראשונים מהמעלה, שלא מוותרים על אף ילד או ילדה וזה בא לידי ביטוי בתוצאות.

 

 

למעשה גם בקורונה וגם במהלך המבצעים הצבאיים, ראשי הערים עמדו בחזית. האם אתה סבור שצריך להיות מודל חדש שבמסגרתו יקבלו ראשי הערים יותר סמכות וינהלו מעין "מדינות קטנות"?

לנהל עיר, איך שלא מסתכלים על זה – זה לנהל מדינה קטנה ובוודאי שזה בא לידי ביטוי ביתר שאת, בעיר רביעית בגודלה כמו ראשון לציון שיש בה כ-300 אלף תושבים ותושבות. אני בעד שאנחנו, ראשי הערים, נקבל הרבה יותר סמכויות מהשלטון הכללי וגם הוכחנו את זה בקורונה ובמבצעים הצבאיים. ראשי הערים יודעים הכי טוב מהן ההחלטות הכי טובות ומדויקות עבור התושבים שלהם. מה שנכון לעיר של60,000  או 10,000 תושבים, לא
בהכרח מה שמתאים לעיר גדולה כמו ראשון ולכן להסתכל על כל הערים בישראל כמקשה אחת – זו טעות. תושבים רבים מוטרדים ממפעל האשפה שצפוי לקום בעיר. מה תוכל לומר להם? שגם אנחנו מוטרדים. לא מדובר במאבק שהתושבים מנהלים לבד, אלא במאבק שעיר שלמה מנהלת יחד. עם זאת, אני יכול להרגיע ולהגיד שאנחנו מנהלים מאבק אחראי ונכון ובינתיים אנחנו מצליחים לנהל אותו כראוי. מאבקים לא מתנהלים רק בחסימות כבישים, רעש ועל גבי העיתונים, לעיתים הם גם מתנהלים בשקט ומתחת לפני השטח וככה אגב, אפשר להגיע להרבה יותר הישגים. ברגע שנמצה את כלי ההידברות המקובלים – יש לנו תכנית מגירה של מאבק רועש מן המניין. צריך להבין שאנחנו לא מתנגדים למתקן פסולת באופן כללי, אלא אנחנו מתנגדים שמישהו זר ובעל אינטרסים פרטיים יפעיל אותו עבורנו. אני רוצה להיות בטוח שמי שמפעיל את המפעל הזה דואג לא רק לפסולת העיר, אלא גם לרווחת ובריאות
התושבים. אני נכנסתי לתפקיד עם "הירושה" הזו של מפעל הפסולת כעובדה קיימת ואני נחוש לדאוג שהוא לא יקום במתכונתו הנוכחית כשאני בתפקיד ואני מאמין שכך יהיה.

WhatsApp Image 2022-09-25 at 09.01.52
צילום: רז קינסטליך

 


איך אתה מסכם את פרויקט מטווח 24?

כמימוש חזון שהצלחתי להגשים עבורי כמי שגדל וחי בעיר הזו ולמען כל תושבות ותושבי העיר. כשנכנסתי לתפקיד ואמרתי שאני הולך לקדם את נושא החתימה על המטווח, היו מי שאמרו לי שאני חולם בהקיץ. שגדולים וותיקים ממני ניסו בעבר ולא הצליחו. אבל בעזרת עבודה "כירורגית" עדינה, הצלחנו לייצר הסכם ולהגיע להסכמות מול משרד הביטחון. פינוי המטווח הוא אחד מהאירועים המכוננים שיקרו בעיר הזו, החל משילוש רצועת חוף הים שלנו,
פרוייקטי דיור בר השגה, %90 שמורת טבע ועוד צירי גישה לים שיפחיתו את הגודש שיש היום על ציר משה דיין. היה לי חשוב לתקן את העיוות הזה של בסיס צבאי שיושב בליבה של עיר ועל שטחה ואני שמח שהצלחתי לעשות צדק עבורנו תושבי העיר ולשחרר את השטח הזה.

WhatsApp Image 2022-09-25 at 10.21.12
חתימת ההסכם במטווח 24.
צילום גל גפן

 


ובנימה אישית, לשני הילדים שלך צפוי להתווסף אח בקרוב. אילו מחירים משפחתיים שילמת בעקבות העבודה מסביב לשעון כראש עירייה ומה היית רוצה לומר להם?

אין ספק שלהיות ראש עיר גובה מחיר משפחתי לא פשוט. הייתי רוצה להיות יותר עם הילדים שלי, אשתי והמשפחה – אבל למזלי זכיתי באישה ומשפחה תומכת שמבינים השליחות שלי בתפקיד הזה ומאפשרים לי את הבחירה הזו. יש דברים שאני משתדל שלא לוותר עליהם – כמו לקחת את הילדים שלי לגן, למצוא "חורים" קטנים בלוז ולהגיע להשכיב אותם לישון ואז לחזור להמשך לוז, לומדים לנהל את זה באופן המיטבי עד כמה שאפשר. אבל אני באמת מאמין שכדי להיות אבא או אמא טובים, זה לא אומר מספר הפעמים שאתה נוכח פיזית, אלא שאתה נוכח עבור הילדים שלך בהרגשה, בביטחון שאתה נוסך בהם שאתה שם, באהבה שאתה עוטף אותם. אני גדלתי לשני הורים שתמכו, אהבו אותי ונתנו לי את התחושה שלא
משנה מה אני ארצה להיות, הם מאמינים בי ומאחוריי וזה מה שאני מנסה להנחיל גם לילדיי.

 

 

באיזה הישג שהיה בשנה האחרונה בעיר שאתה הכי גאה?

היו לא מעט הישגים השנה וכמובן האחרון שבהם שכבר הזכרתי – חתימת הסכם לפינוי מטווח 24 .אני חושב שיותר מהכל אני גאה בכך שהפכנו את העירייה למקום נגיש ושקוף. אני לא רואה את עצמי מעל אף אחד, אני תושב העיר ואני לעולם לא שוכח זאת. הטלפון שלי פתוח וזמין לכל אחד שפונה אליי וכך זה צריך להיות. התקופה בה ראשי העיר היו "מורמים מעם" שייכת לעבר ושם זה צריך להישאר.

 

 

מה היית רוצה לאחל לתושבים?

שתהיה לנו שנה שגרתית ורגילה מבחינת בריאות ומצב בטחוני. שנדע תמיד לשמור על הסולידריות והחמלה שכל כך מאפיינת את תושבי העיר הזו. שתהיה לנו שנה טובה ומוצלחת, אני אוהב אתכם ורוצה להודות לכל אחד ואחת מכם על האמון שאתם נותנים בי ובהנהלת העירייה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-05-01 at 15.43.46_eb03100d

ראשון לציון: שריפה בדירה ברחוב הרצל

תפריט נגישות