X

הגיע בגלל לחץ דם גבוה, והצוות גילה ניצול שואה בודד: "הבדיקה הרפואית היא רק הפתח להצלת חיים שלמים"

יוסף (שם בדוי), בן 83 מרחובות הגיע למלר"ד מרכז ראם של מאוחדת בשל חולשה חריגה ועלייה בלחץ הדם. תשאול מעמיק של תניא סטריזבסקי, אחות מומחית קלינית בגריאטריה, חשף מציאות כואבת: ניצול שואה ערירי, שילדיו מעבר לים, הסובל מהזנחה עצמית ומאובדן זיכרון. בזכות מעטפת טיפולית רב-מקצועית, הוא זכה למיצוי זכויות, השגחה צמודה ואיכות חיים מחודשת: "אנחנו לא משחררים מטופל בסיכון עד שמוצאים לו פתרון"

הגיע בגלל לחץ דם גבוה, והצוות גילה ניצול שואה בודד: "הבדיקה הרפואית היא רק הפתח להצלת חיים שלמים"
צילום: ג

יוסף (שם בדוי), תושב רחובות בן 83, לא תיאר לעצמו שביקור שגרתי במוקד הרפואי בגלל תסמינים פיזיים של חולשה וישנוניות, ישנה את מסלול חייו מן הקצה אל הקצה. הוא הגיע אל המלר"ד (מוקד לרפואה דחופה) במרכז הרפואי ראם של מאוחדת ברחובות, בעקבות ערכים גבוהים של יתר לחץ דם. על פניו, מדובר במקרה שכיח של מטופל אותו ניתן לפתור באמצעות עזרה ראשונית ואיזון תרופתי, אלא שהצוות הרפואי שקיבל אותו התעקש שלא רק להביט במדדים היבשים, אלא באדם שמולו.

מי שקלטה את יוסף לבדיקות הייתה תניא סטריזבסקי, אחות מומחית קלינית בגריאטריה במרכז הרפואי ראם. תוך כדי הענקת הטיפול הראשוני להורדת לחץ הדם, החלה תניא לתשאל את יוסף לעומק לגבי אורחות חייו והטיפול התרופתי שלו. התשובות שקיבלה החלו לצייר תמונה מטלטלת: יוסף, איש משכיל מאוד בעברו, מתגורר לחלוטין לבדו ברחובות. אחותו היחידה מתגוררת רחוק ממנו, בבאר שבע, ושני בניו חיים בקנדה הרחוקה.

כשנשאל מדוע לחץ הדם שלו זינק בצורה כה מסוכנת, השיב בכנות שוברת לב: "אני לא תמיד זוכר לקחת את התרופות, ולא תמיד זוכר ללכת לקנות אותן". בנקודה זו זיהתה תניא כי מאחורי ערכי לחץ הדם מסתתר סיפור מורכב בהרבה, סיפור של בדידות, ירידה קוגניטיבית ותחילתה של הזנחה עצמית בלתי מכוונת. מעבר לכך, התברר כי יוסף הוא ניצול שואה, שמעולם לא מימש את הזכויות הסוציאליות המגיעות לו על פי חוק.

"תחום הגריאטריה מעניק לנו את הזכות להתערב ולשנות את איכות החיים של המטופל", מסבירה סטריזבסקי. "כשאני מזהה מטופל שמגיע לבדו במונית, ללא ליווי בני משפחה, כשהוא מספר על היסטוריה של נפילות, נדלקת אצלי נורת אזהרה. זה בדיוק המקום שבו כולנו חייבים להקפיד על ערנות מקסימלית: הסביבה, השכנים, הרופאים והמשפחה, כדי שחס וחלילה לא נשמע על מקרים מצערים של קשישים בודדים שנפטרו לבד בביתם מבלי שאיש יבחין בכך. אנחנו עוברים הדרכות קבועות על זיהוי מטופלים בסיכון להזנחה עצמית כשהמטרה שלנו היא לפעול כמה שלבים לפני שהמצב מדרדר, להעניק הכוונה, ולשנות את הגישה וההרגלים כדי להבטיח למטופל עוד שנים ארוכות של כבוד".

מעטפת של 360 מעלות: מהמלר"ד למרפאה הגריאטרית

במרכז ראם לא הסתפקו רק באיזון מדדי לחץ הדם באותו היום. יוסף הופנה מיידית, עוד באותו השבוע, להערכה כוללת במרפאה הגריאטרית הרב-תחומית, המקבלת מטופלים מגיל 65 הסובלים מסינדרומים גריאטריים. שם, נכנס לפעולה צוות רב-מקצועי שלם שהעניק לו מעטפת הגנה הדוקה עליה מספרת סטריזבסקי בהרחבה: "כשיוסף הגיע אלינו למרפאה הגריאטרית הרב-תחומית במרכז ראם, היה לנו ברור שאיזון לחץ הדם שלו הוא רק הצעד הראשון, ושהוא זקוק למעטפת הגנה הדוקה ב-360 מעלות. נכנסנו לפעולה כדי להעניק לו מענה מקיף בכל תחומי החיים: במישור הסוציאלי ומיצוי הזכויות: ליווינו אותו באופן צמוד מול ביטוח לאומי, ובזכות התערבות מהירה הובלנו לאישור גמלת סיעוד משמעותית של 36 שעות שבועיות.

מבחינה רפואית ותזונתית: הצוות הרפואי והמרפאה בעיסוק ביצעו אצלו הערכה תפקודית וקוגניטיבית. זיהינו חסרים תזונתיים בבדיקות הדם, התאמנו לו תוספי תזונה ובנינו תוכנית מעקב קפדנית.

בגזרת הבטיחות ומניעת נפילות: דאגנו לקשר אותו לעמותה מקומית שביצעה התאמות פיזיות בביתו והתקינה מאחזי יד במקלחת ובשירותים, ובמקביל דאגנו להתקנת לחצן מצוקה המחובר למוקד רפואי זמין.

בחיבור לקהילה ולרווחה: תיאמנו ביקור בית של מחלקת הרווחה בעירייה, שילבנו אותו במערך של אספקת ארוחות חמות ישירות לביתו, וחיברנו אותו למועדון קשישים מקומי כדי להעניק לו גם מענה חברתי".

"עבדת כל החיים, העזרה הזו היא זכותך המלאה"

כיום, חודשים ספורים לאחר אותו מפגש מקרי במלר"ד, חייו של יוסף נראים אחרת לחלוטין. חברת הסיעוד הצמידה לו מטפלת קבועה המגיעה לביתו בתיאום עימו. היא מלווה אותו החוצה, מסייעת לו בקניות, עוזרת לו לבשל ארוחות, ומפקחת באדיקות על נטילת התרופות הנכונות בבוקר ובערב. מאז, יוסף לא חזר עוד למרפאה עם ערכים גבוהים של יתר לחץ דם, ומצבו התייצב. על מנת להקל עליו, צוות מרכז ראם דואג לעדכן את מרפאת האם שלו במצבו ובכך דאגו לביקור בית של אחות לבדיקת דם, והוא שולב בשיתוף פעולה ייחודי ומהיר עם מכון הפיזיותרפיה בראם המעניק לו טיפולי שיקום ואף סיפק עבורו אביזרי הליכה ותמיכה ללא המתנה בתור.

סטריזבסקי מדגישה את חשיבות השינוי בתפיסה אצל הקשישים: "מטופלים רבים חוששים מהתערבות חיצונית או מביקור רפואי גריאטרי, אך אנחנו מסבירים להם ולמשפחותיהם שהמטרה שלנו היא לשמר את הכבוד העצמי, העצמאי ואיכות החיים שלהם. ליוסף ולמטופלים בגילו אני תמיד אומרת: 'עבדת כל החיים, היית חלק חשוב מאוד ממערך המדינה. העזרה שאתה מקבל כעת היא לא חסד - היא זכותך המלאה'".

במרפאה הגריאטרית ממשיכים לנהל מעקב קבוע אחר תיקו הרפואי של יוסף, ובחודשים הקרובים הוא יגיע שוב לבדיקה תקופתית הכוללת את כל ההמלצות: החל ממעקב לחץ דם ותשאול תרופתי, ועד לביקורת במרפאות סוכרת, עיניים ואא"ג.

"הסיפור של יוסף מוכיח שוב ושוב שאי אפשר להסתפק ברפואה טכנית בלבד", מסכמת סטריזבסקי, "כשאדם מבוגר דופק על דלתנו, השליחות שלנו היא לפתוח את הלב, להקשיב למה שלא נאמר בקול, ולא לשחרר אותו עד שאנחנו בטוחים שיש לו מעטפת בטוחה, מכבדת ואנושית שמחכה לו בבית".

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד