X

בת ים ציינה את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה באירוע מרגש

אלפים נכחו אמש בגן הניצחון בבת-ים בעצרת הזיכרון המרכזית לחללי צבא הגנה לישראל ולנפגעי פעולות האיבה ולראשונה באירוע "שרים לזכרם"

בת ים ציינה את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה באירוע מרגש

אמש, יום א', 12.5, עיריית בת-ים ציינה את פתיחתו של יום הזיכרון לחללי צבא הגנה לישראל ולנפגעי פעולות האיבה תשפ"ד בעצרת הזיכרון המרכזית בגן הניצחון.

אלפי תושבים ותושבות השתתפו בעצרת לצד המשפחות השכולות, ראש העיר צביקה ברוט, הנהלת העיר, חברי מועצת העיר, רבני העיר ויו"ר יד לבנים בת-ים. העצרת התקיימה בהנחייתו של ד"ר אבשלום קור, ובהשתתפות הזמרים עמיר בניון ומיקה משה. תמונתם של חללי העיר בת-ים הוקרנה במשך כל הערב והונחו זרים לזכרם מטעם המשפחות השכולות והגופים העירוניים. ברחבת גן הניצחון הוצג מיצג- 132 כסאות צהובים כולל תמונות החטופים להעלאת המודעות וקריאה להשיבם הביתה.

מתוך נאומו של ראש העיר ברוט: "הנופלים והנופלות שלנווהמשפחות שלהם, נושאים אלינו את עיניהם – ודורשים מאיתנו להתאמץ היום יותר.  דווקא בעת הזו הם מצפים מאיתנו לדעת לוותר האחד לשנילהכיל את מי שחושב אחרתלזכור שאנחנו עם אחד, עם דעות שונות, וזה בסדר. אבל לנהל את המחלוקות מתוך הבנה שאנחנו אחים, ולא אויבים.

אנחנו חייבים לדעת לא רק למות ביחד אלא גם לחיות ביחדהרי גם הבנים והבנות שלא ישובולא היו בעלי דעות אחידותהיו בהם תומכי ימין - ואנשי שמאלחלקם חובשי כיפה ואחריםחילוניים למהדריןצברים לצד עולים חדשיםואפילו, אוהדי מכבי צהוב מול אדומים אוהדי הפועל.

והיום? היום הם מאוחדים בשתיקתם תחת מצבות האבן, זועקים אלינו בדממה מחרישת אוזניים: תהיו ראויים לנו. כולנו, ללא יוצא מן הכלל, צריכים להוקיע בקול רם וברור את הקיצוניות מהשיח הישראליהקיצוניות משמאל פוגעת בכל חלקה טובה, בדיוק כמו הקיצוניות מימין".

רה"ע ברוט פנה למשפחות ואמר: "הנופלים והנופלות השאירו לכם ציווי בלתי כתוב: ובחרתם – בחיים. אנחנו, נעשה הכל כדי לזכור אותם תמיד, אבל אתם – אף פעם לא תוכלו לשכוח. כל מטוס שטס בשמיים, או כוכב מאיר בעיניים – אכן, יזכירו לכם את דמותם, ואת חיוכם, ואת מחסורם.

הבנים והבנות עלו בסערה השמיימה, אבל שירת חייהם,  נשארת כאן איתנואלו מכם שכבר צברו ותק בתוך משפחת השכול, ודאי יכולים בשנה קשה זו להושיט יד ולסייע למי שמקרוב באו – וללמד אותם, את דברי השירה הזו.

מחר בערב, כשהדגל שוב יונף אל ראש התורן, המנגינה הזו תוסיף לעצמה את התו השבעים-ושישה שלה. תוגת הזיכרון תהיה שלובה בעוצמת הכרת הטוב וההודיה, על ראשית צמיחת גאולתנו. ונזכור דווקא אזבתפר שבין דמדומי הכאבלבין ניצני השמחה על עצמאותנו ועל הישגינושאת המנגינה הזו - גם בשעת כאב גדול - אי אפשר להפסיק."

יו"ר ארגון יד לבנים בת-ים, אדיר בן משה: "כאח שכול, העומד בראש סניף 'יד לבנים' בבת-ים , אני מנסה לקיים את צוואתם של הנופלים. להנציח, ללוות את בני המשפחות השכולות אשר חור גדול פעור בליבן לאורך כל השנה : ברווחה , בטיולים, בסדנאות, באירועים מגוונים ובתחושת 'ביחד נתגבר'. אך היום הזה, נכאב ונתאבל על זיו העלומים של כלל חללי צבא הגנה לישראל - עשרים וחמישה אלף ושלושים ותשעה חללים.

היום נכאב את נפילתם של חיילי צה"ל, בני בת-ים : 574 חללים. מיום הזיכרון שעבר נוספו למעגל השכול ונפגעי האיבה בבת-ים 21 משפחות, 12 בני ובנות העיר בת-ים ו-9 מקרבת מעגל שני. אני מחבק את המשפחות השכולות החדשות שזה להן יום זיכרון ראשון".

השנה, יום הזיכרון קיבל מקום מיוחד משלו, כאשר אלפי תושבים "שרו לזכרם" בפעם הראשונה, באירוע שהתקיים לראשונה בתום העצרת המרכזית בגן הניצחון בהנחייתו של כתב חדשות 12 תמיר סטיינמן, בהשתתפות משפחות השכולות בנות העיר והזמרים מירי מסיקה, נורית גלרון והראל סקעת.

הבוקר, התקיים הטקס הרישמי עם הישמע הצפירה בבית העלמין בבת-ים, שם הונחו זרים ונשאו תפילות. היום, יום ב׳, עם הישמע הצפירה צוין יום הזיכרון לחללי צבא הגנה לישראל ולנפגעי פעולות האיבה בעשרות טקסים בעיר, בבית העלמין ברחבת בניין העירייה וכן בכלל מוסדות החינוך.

טקס 79 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית התקיים בשבוע שעבר בהשתתפות וותיקי מלחמת העולם השנייה וניצולי שואה באנדרטת הלוחם היהודי בבת-ים. ובבית יד לבנים, התקיים טקס התייחדות לבני המשפחות השכולות.

צילומים: דוברות עיריית בת ים

עמוד הבית ראשי חדשות בת-ים בת ים יום הזיכרון

art