n
דף הבית / מומלצים / כל מה שרציתם לדעת על פנקייק ולא העזתם לשאול

כל מה שרציתם לדעת על פנקייק ולא העזתם לשאול

אחד המאכלים הכי טעימים הוא פנקייקים. יש להם היסטוריה ענפה שמתחילה כבר לפני אלפי שנים. המאמר הבא הוא מאמר מחווה לכבוד אחד המאכלים הכי נפוצים ברחבי העולם, שרובו נהנה לאכול לא רק בשעות הבוקר, אהוב על ידי מבוגרים וילדים כאחד ואי אפשר להפסיק לאכול ממנו.

pancakes-2139844_1920 (1)
קרדיט לpixabay

קצת היסטוריה

פנקייק הוא למעשה מעין עוגה שטוחה, שלרוב מגיע דק ועגול. הוא עשוי מבלילה על בסיס קמח, ביצים, חלב וחמאה, ונהוג לטגן אותו על משטח חם כמו מחבת. הפנקייק הוא סוג של לחם בלילה, וישנן עדויות ארכיאולוגיות שמצאו כי הוא נאכל על ידי ראשוני האדם עוד בתקופות הפרהיסטוריות.

יחד עם זאת יש עדויות כי היוונים הכינו סגנון משלהם שנקרא "טגניאס". ויש התייחסות אל המאכל מהמאה ה-5 לפנה"ס. את המילה פנקייק טבעו באנגלית במאה ה-15.

למאכל האהוב צורה ומבנה שונים לפי מיקומו בעולם. בבריטניה הוא לרוב ללא שמרים ומזכיר יותר קרפ דקיק. בצפון אמריקה, משתמשים באבקת אפייה כדי ליצור אותו אוורירי ותפוח. הקרפ שהוא גרסת פנקייק דק נהוג  בצרפת כאשר מבשלים אותו במחבת מיוחדת להשגת בועות עדינות המזכירות רשת תחרה. גרסה נוספת מגיעה מדרום מזרח אירופה ועונה לשם פאלאצ'ינקה. זהו פנקייק לח ודק שמטגנים משני צדדיו וממלאים עם גבינת שמנת, ריבה מתוקה, וגם שוקולד או אגוזי מלך טחונים. לא פעם הוא יגיע במילויים שונים מתוקים או מלוחים.

מתי נהוג להגיש את הפנקייק?

את הפנקייק אפשר בהחלט להגיש בכל שעות היממה ובכל הימים בשנה לצד מגוון רחב מאוד של מילויים או תוספות. יחד עם זאת, ישנן מדינות שבהן פיתחו אסוציאציות לזמנים מסוימים שבהם נהוג לאכול את הפנקייק ולצד תוספות מסוימות שמאפיינות את האזורים שונים. לדוגמה, בצפון אמריקה, הפנקייקים הם מזון שאוכלים בדרך כלל לארוחת בוקר ומזכירים את הסגנון של הוופלים. באנגליה וברוסיה נהוג לאכול אותם דווקא ביום שלישי, המוכר גם כ"יום הפנקייק", זאת משום שמבחינה היסטורית, כדי להכין את הפנקייק אז, היה צורך להשתמש בחומרי גלם מתכלים לפני תחילתו של הצום (שעליו נרחיב מיד).

מהו יום הפנקייק?

יום הפנקייק הוא למעשה אירועים של צדקה שבהם משתתפים בתי ספר באנגליה ב"מרוץ הפנקייק". במרוץ כל מתחרה מחזיקה מחבת עם פנקייק בתוכה. כעת עליהן להתחיל לרוץ ותוך כדי הריצה עליהן לזרוק את הפנקייק אל על ולתפוס אותו בחזרה במחבת. מקורו של המרוץ הוא בעיר אולני, שבאנגליה אשר החל בשנת 1445, כאשר עקרת בית טיגנה פנקייקים לאכילה ממש לפני צום התענית. לפתע, שמעה את פעמוני כנסיית פטרוס הקדוש וכנסיית סנט פול, המזמינים את המאמינים לטקס השריבינג (טקס שבו שומעים את החטאים של האנשים וסולחים להם). כיוון שכה הזדרזה לצאת מביתה אל הכנסייה, היא יצאה החוצה בריצה בעודה מחזיקה את המחבת עם הפנקייק בתוכה, הופכת אותו כדי להימנע מלשרוף אותו, כשהיא עדיין לבושה במטפחת הראש וסינר המטבח שלה. מאז ועד היום בכל יום שלישי, העיירות אולני וליברל קנזס מתחרות במרוץ הפנקייק הבינלאומי. במקור רק לנשים המקומיות היה מותר להתחרות, כאשר היו מודדים את הזמנים שלהן ומשווים אותם כדי לקבוע מיהו מנצח הלאומי. באולני, מרוץ הנשים הורחב גם לתלמידי בתי הספר המקומיים וגם לגברים.

מרוץ הפנקייק הפרלמנטרי, גם הוא מתקיים בכל יום שלישי, כאשר מתחרים בו צוותים מבית הנבחרים הבריטי מול בית הלורדים הבריטי והאחוזה הרביעית. כל הקבוצות מתמודדות על תואר אלופי מרוץ הפנקייק הפרלמנטרי. המרוץ החביב מיועד כדי להעלות את המודעות לעבודתו של ארגון הצדקה הלאומי לפציעות מוח, גמילה ולצרכים של אנשים עם פציעת מוח נרכשת.

  • תוכן ממומן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: רוי שוקולד

מתנות ליום הולדת מפנק

תפריט נגישות