n
דף הבית / מומלצים / ההיסטוריה של הדפוס – לאן ממשיכים מכאן

ההיסטוריה של הדפוס – לאן ממשיכים מכאן

לדפוס יש היסטוריה עשירה שעברה שינויים רבים. אי אפשר להתעלם מן העובדה כי שינויים אלו הביאו לתהפוכות משמעותיות במהלך השנים. יצאנו לבדוק את שאירע מאז ועד היום וריכזנו במאמר הנוכחי את המידע החשוב ביותר שיאפשרו לכל אחד להכיר מקרוב את שעבר על הדפוס.

industrial-printing-modern-digital-inkjet-printer-industrial-printing-modern-digital-inkjet-printer
קרדיט לתמונות FREEPIK

מהפכת הדפוס נתפסת בעיני רבים להמצאה החשובה ביותר שהומצאה לפני אלפי שנים. ההמצאה המדוברת הביאה לכך שרבים נחשפו לספרים וכתבי עת שונים. לצורכי הכתבה נפגשנו להתייעץ עם מאיר אידלמן מחברת ROLTAG מתמחה בייצור של מדבקות כבר למעלה מ – 50 שנה. אז הישארו אתנו ותוכלו להכיר מקרוב את התחום המרתק.

הדפוס בימי הביניים

בני האדם ניסו במשך אלפי שנים למצוא דרכים לשכפול של טקסטים קיימים, אך הם חוו כישלונות בכל פעם מחדש. בימי הביניים, היו הנזירים הקתולים מעבירים את הימים תוך העתקה של כתבים עתיקים. שכן, היה צורך בשימור של המידע לדורות הבאים. ההעתקה הזו נחשבה למלאכה סיזיפית ביותר שכללה בין היתר, העתקה ידנית של ספרים ואף מגילות. ראוי לציין כי היה שוני משמעותי בין העותקים השונים. שכן, כל נזיר היה כותב את התוכן הקיים תוך שהוא מוסיף לו פרשנות אישית. בנוסף לכך, היו גם מי שהחליטו לשנות את התוכן הקיים כדי להביא לצנזורה דתית שהייתה נראית להם כחיונית.

המכשול – חומר הגלם הבסיסי

הקושי העיקרי שליווה בעבר את מי שעסקו בתחום הדפוס היה חומר הגלם. כלומר, המדיום שעליו כותבים את המידע. בעת העתיקה השתמשו לא פעם בגיליונות שטוחים שהוכנו על ידי עיבוד של צמחים מסוימים. גיליונות אלו נקראו "פפירוסים" והם הומצאו במצרים והועברו אל מדינות שונות ברחבי המזרח התיכון ואירופה. הפפירוס נחשב לחומר גלם נוח וגם זול, אך היו לו 2 חסרונות עיקריים:

  1. הוא רגיש ללחות. לכן, לא היה ניתן לשמור עליו במצב טוב לאורך זמן במדינות שבהם יש אקלים לח

 

  1. היה צריך לייבא אותו ממצרים אל שאר מדינות העולם (שכן, הצמח ממנו הופק הפפירוס גדל בישראל ובצפון אפריקה)

 

ההיסטוריה של הדפוס החל מהמאה השביעית לספירה

כפי שצוין לעיל, מהפכת הדפוס החלה אי שם במאה ה – 15. אך לדפוס יש היסטוריה עשירה שהתחילה עוד קודם לכן. במאה השביעית נעשה שימוש בדפוס להדפסה של ספרים שלמים. בסין למשל, הדפוס היה מבוסס בעיקר על הכנת תבניות של עמודים מחומרים טבעיים כמו עץ, חרס וגלילי חותם. הסינים עשו שימוש בתבניות נפרדות לכל אות וסימן שהם כתבו. כך שבסופו של דבר, הם הורכבו יחד כדי להפיק עמוד שלם. בשנת 1200 לספירה חל שינוי משמעותי בתחום הדפוס. שכן, התפתחה טכנולוגיה שהביאה לייצור של נייר. באותה תקופה, עמודים שלמים של נייר הועברו על ידי סוחרים מוסלמים למדינות אירופה. בשנת 1403 כבר התחילו להופיע ספרים שנוצרו בדרך זו. עד אז, הספרים באירופה ובמזרח התיכון הוכנו באמצעות העתקה. הדבר אירע בעקבות הצורך לייצר ספרים באמצעות חומר גלם זול וקל לייצור. כדי להכין את הנייר, היו משתמשים בסיבי תאית ומפסולת של צמחים שמעורבים במים וחומרים דביקים אחרים שמקורם בטבע. בזמנו היה נהוג לטבול את העיסה בתוך מסגרות עץ ייחודיות, תוך מתיחת רשת סינון צפופה ביותר. כך, החומר שקט והתייבש כגיליון דק ששימש בהמשך לכתיבה.

יתרונות התפתחות הדפוס

במהלך ההיסטוריה, הדפוס עבר שינויים רבים והדבר הוביל ליתרונות משמעותיים ששינו את חייהם של רבים. הדפוס אפשר לאנשים רבים, במקומות שונים בעולם ובתקופות שונות במהלך ההיסטוריה, ללמוד קרוא וכתוב. בעבר רק יחידי סגולה למדו לקרוא ולכתוב טקסטים. שכן, הדבר היה שמור לבעלי המעמדות הגבוהים. האוריינות החלה להתפשט ברחבי אירופה כאשר הופצה טכנולוגיית ייצור הנייר שסיפקה חומר גלם נוח לכתיבה. התוצאה של פיתוח טכנולוגי זה הביא לצמיחה משמעותית במספר הספרים שהופצו. ההערכה היא שבמאה ה – 15  היו בכל רחבי אירופה 12 מיליון ספרים. מאה שנה לאחר מכן, המספר עלה באופן משמעותי לכ – 200 מיליון. אם לא די בכך, הדפוס גם הביא גם ליתרונות החשובים הבאים:

 

  • שיתוף של רעיונות פוליטיים
  • שיתוף של מדענים בתגליות ובתאוריות
  • הולדה של תחומי דעת חדשים ועוד

 

הדפוס כיום

הטכנולוגיה הנוכחית הביאה לשינוי משמעותי בתחום הדפוס. שכן, היום תחום זה לא מתמקד אך ורק בהדפסה על נייר לצורך קריאת ספרים. הטכנולוגיה הקיימת מאפשרת להדפיס על חומרים שונים מדבקות ותוויות, טיפוח וקוסמטיקה, אריזות ומארזים לאנשים פרטיים ולבעלי עסקים מתחום המזון, הפרסום, התעשייה, החקלאות ועוד.

לסיום

עד כאן הסקירה שהציגה בפניכם את ההיסטוריה של הדפוס מאז ועד היום. כעת, אתם מכירים את החומרים השונים שנעשה בהם שימוש במהלך השנים ובאירועים היסטוריים שנוגעים לדפוס והביאו לשינוי באורח החיים של רבים ברחבי העולם כולו.

  • תוכן ממומן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: FREEPIK

השכרת למבורגיני בדובאי

תפריט נגישות