דף הבית / חדשות העיר ראשי / "עושה רושם שמדובר בעידן חדש לעיר"

"עושה רושם שמדובר בעידן חדש לעיר"

רונן דמארי

 

ד"ר הדס הכהן, אשת חינוך ותיקה ומוערכת הפועלת רבות למען האוכלוסיות המיוחדות, ביקשה מראש העיר רז קינסטליך ומשותפתו הקואליציונית הבכירה ליאל אבן-זהר את האחריות על החינוך המיוחד. כאשר בקשתה נענתה – נוצר תקדים כשלראשונה בתולדות העיר יוקצה תיק ייעודי לנושא החשוב. בריאיון ל"גל גפן" היא מספרת על הכניסה לפוליטיקה המקומית, על הרעיונות אותם היא רוצה ליישם ועל החזון החינוכי שלה.

 

-הדס, מה הוביל אותך לבקש דווקא את תיק החינוך המיוחד?

"מדובר בחידוש ואני שמחה להיות היוזמת וגאה להיות האישה הראשונה שמחזיקה את תיק החינוך המיוחד. לפני המו"מ הקואליציוני התפרסם שאת תיק החינוך תחזיק עו"ד ליאל אבן-זהר. כמי שהחינוך המיוחד בדמה ועוסקת בהכשרת עובדי הוראה לחינוך המיוחד, ופעילה חברתית למען אוכלוסיות מיוחדות, בדקתי אם אפשר לתפור תיק חדש. כשהבנתי שאפשרי, ניגשתי למו"מ מחוזקת ודרשתי תיק חינוך מיוחד. שכנעתי בהבטחה שתיק חדשני ובעל מסר חברתי יביא כבוד לעיר ומודל לרשויות אחרות. גילוי נאות נוסף, כבר במפגש הראשון שלי עם יו"ר מטה "יש עתיד" ראשל"צ אמיר סולרסקי, אמיר שוחח איתי על צורך במתן מענה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים בעיר ופעל בהתאם לרוח המפלגה ששמה על נס את אוכלוסיית המיוחדים והקימה לפני שנתיים את מטה המיוחדים. אמיר ידע את הרקע המקצועי שלי והתבסס על מידע שאסף עליי לאורך זמן".

 

-מהי תפיסת עולמך בנושא והרקע אליו הגעת לכהונה במועצת העיר?

"התפיסה שלי הומניסטית-חברתית-שוויונית בדגש לדאגה לכל המגזרים. אני פעילה חברתית החל משנות נעוריי ואשת חינוך מזה 30 שנה. את דגל חינוך וחברה אני נושאת עימי בכל פעילות שעשיתי, הן מיוזמה אישית והן במסגרות התנדבותיות. גם כשהתמניתי לנשיאת בני ברית בעיר היה ברור לי מה אני הולכת לקדם. החוזקות ותחומי העיסוק שלי רב – גונים וניכרים ברזומה שלי למען בעלי צרכים מיוחדים, נוער בסיכון, נשים, מעוטי יכולת, הסברה נגד בריונות ברשת ובאמצעים אלקטרונים, סביבה ירוקה וזהות יהודית ומורשת ישראל והכרת הארץ. ההחלטה למסור עצמי לטובת עשייה חברתית ברמה מוניציפאלית וארצית הלכה והתגבשה עם הזמן ובעידוד הסביבה. את הצעדים הראשונים שלי בפוליטיקה עשיתי כשהקמתי רשימה עצמאית, "עולים רמה" במסגרת הבחירות המוניציפאליות ב-2013 ומאוחר יותר השתתפתי בפריימריז של הבית היהודי לקראת הכנסת ה-20".

"מדובר בחידוש ואני שמחה להיות היוזמת וגאה להיות האישה הראשונה שמחזיקה את תיק החינוך המיוחד"

-מהם היעדים שהצבת לעצמך בתקופת כהונתך במועצת העיר?

"בעיניי, הגדרת היעדים נגזרת מהצורך למתן מענה לנושאים הבוערים למשפחות והילדים עם צרכים מיוחדים ולמוסדות החינוך המיוחד בעיר. בנוסף לכך החזון שלי כולל גם היבטים מקצועיים ותפיסתיים. בהתייחס להכרות שלי עם השטח ונתונים שאספתי בשלושת השבועות האחרונים, נכון לרגע זה היעדים שלי הם: הקמת מרכז טיפול-חברתי-אקדמי, איחוד שיפוץ והרחבת מוסדות, הקמת בית ספר ללקויי למידה א' -ו' ובית ספר מקצועי, הקמת מסגרות חינוך מיוחד למגזר החרדי, הרחבת היקף ההצטיידות המורים והתלמידים בטכנולוגיות ואפליקציות עזר, סייעות לכיתות משלבות והכשרתן כתומכות הוראה. מתן הכשרה למורות משלבות (ידע ואסטרטגיות הוראה בהתאם ללקות), טיפול בעיית ההסעות ומתן הכשרה למלווים להבנת עולמם של ילדים עם צרכים מיוחדים וסיטואציות אפשריות, יצירת חיבורים בינתחומיים ובין חינוך רגיל למיוחד כמו: פסטיבלים של יצירות משותפות באמנות, טכנולוגיות, ורובוטיקה. במרחב העירוני המטרה הקמת חוגים מותאמים, סימולטורים למוכנות לכיתה א והעשרת ידע עולם בגיל הרך ומניעת פערים בכניסה לכיתה א', פעולות הסברה למשפחות ועידוד תמיכה גם באחאים, שילוב מיוחדים בתנועות נוער, ייזום אירועי ספורט משולבים ומיזמים טכנולוגים, ישיבה בקדמת הבמה ומפעלים חברתיים ותרבותיים משותפים לקידום סובלנות והכלה".

 

-כיצד החברה תופסת כיום את ילדי החינוך המיוחד? מה בכוונתך לעשות על מנת לשנות זאת?

"לצערי, עדיין יש מי שמחזיקים בתפיסות חברתיות שגויות כמו סטיגמות כאילו שזה מדבק, צורך בבידול חברתי וקושי בחשיפת ילדם לילדים עם צרכים מיוחדים, לבל יגרם להם נזק רגשי. לתיק שלי יש מסר לחברה. חברה אכפתית, רגישה סובלנית ושואפת לצדק חברתי. אני מתכוונת להבליט את המסר על-ידי פעולות חברתיות יזומות, הסברה, מתן במה ופרסום.

כך לדוגמא בחנוכה, ערב כניסתי לתפקיד, ארגנתי במבצע מיוחד בתיאום עם ראש העיר, הרב גרוזמן מחב"ד והורים הדלקת נר רביעי של חנוכה על-ידי נוער עם צרכים מיוחדים במרכז המדרחוב. אירוע שדרש סבלנות וסובלנות מצד הקהל ויכולתי ללמוד מתגובות הקהל על קבלה. ההורים היו מאושרים. אחרי הטקס, בלילה, פתחתי את הוואטספ וגיליתי תמונות ומילים מרגשות של תודה. "ד"ר הדס הנפלאה שמחת אותנו החג, את הנס חנוכה שלנו". הלכתי לישון עם דמעות של אושר מהתרגשות. במוצ"ש גיליתי בקבוצת וואטספ של מטה המיוחדים תמונה ובצמוד לה את המילים הבאות: 'תמונת השבוע שלי: ד"ר הדס הכהן מחזיקת תיק חינוך מיוחדים בעיריית ראשון לציון מטעם יש עתיד, בהדלקת נרות הכי מרגשת שראיתי".

 

-האם בעינייך גם ילדים מחוננים מוגדרים כחינוך מיוחד? כיצד הם ישתלבו בחזון החינוכי שלך?

"זה אולי נשמע מוזר למי שאינו מכיר את הנושא מקרוב, אבל התשובה היא כן. גם בקרב ילדים מחוננים יש לקויות למידה, בעיות קשב וריכוז ובעיות רגשיות וחברתיות המצריכות התייחסות וטיפול. ילדים מחוננים חווים מתחים ותסכול על רקע הפער בין היכולות השכליות הגבוהות שלהם לבין הצרכים הרגשיים וציפיות ההורים. אשמח לאימוץ של אלה את אלה בהפקת פרויקטים שיתופיים בתחום הרובוטיקה, 'האקתונים', אומנות וחיבורים אחרים שייווצרו".

 

-מה היית משנה במערכת החינוך לו יכלת בכל הקשור לקבלת האחר והיחס לשונה?

"לימוד על סמך סיפורים או תיאורי מקרה אותנטיים, מפגשים משותפים וחבירה יחד לעבודה משותפת והשילוב עם פעולות יזומות במרחב הציבורי מצד הרשות הם המתכון הטוב ביותר לחולל את השינוי. ראשון לציון לפני תיק חינוך מיוחד, אחרת מראשון לציון עם תיק חינוך מיוחד".

"גם בקרב ילדים מחוננים יש לקויות למידה, בעיות קשב וריכוז ובעיות רגשיות וחברתיות המצריכות התייחסות וטיפול"

 

-מה הוביל אותך להיענות להצעה להשתלב ברשימה?

"ראשית המסר לחברה. אני אדם של אידיאלים ואתגרים. שינוי קורה אם רק מעיזים לעשות אחרת ולסלול דרך חדשה. הגם שהורמו גבות רבות, וטלפונים שמשפחתי קיבלה כדי שאשנה את הבחירה ואצטרף אליהם– הייתי שלמה עם ההחלטה. ההצטרפות שלי ל"יש עתיד" יש לה מסר של כן ליחד ולא לבידול או קיטוב והרס עצמי. תמיד מאז היותי ילדה וחינוך שקיבלתי מהבית, אני ומשפחתי פועלים למען הכלל ללא הבדל בין מגזרים, צבע או עדה ולא שינינו את הזהות שלנו. הרבנית וגם האדמו"ר מביטשקוב יפו שאני בת בית אצלם קיבלו את ההחלטה שלי, תמכו ואף ברכו. לקחתי איתי לחצר האדמו"ר גם את איתי מתתיהו להכיר ולקבל את ברכתו ומתתיהו זכה גם לאירוח חם ואוהב מהרבנית, אם האדמו"ר. צריך להבין שהחברה הישראלית היא חברה רב תרבותית ורב גונית, וכולנו רקמה אנושית אחת. אהבת חינם, סובלנות לאחר ולשונה, ושאיפה לגישור וחיבור גם אם הדעות או אורח החיים אחר – צריכים להיות חלק טבעי בהתנהלות היומיומית שלנו ולא רק בעיתות מלחמה או משבר. יחד עם זאת גיליתי של"יש עתיד" יש מטה מיוחדים ומבחינה מקצועית והתנדבותית כל חיי אני עוסקת במיוחדים. החיבור הזה גם תרם להחלטה שלי".

 

-כיצד התקבלת במפלגת יש עתיד כמי שמגיעה מבית חרד"לי?

"בגדול, התקבלתי ל"יש עתיד" באהבה והערכה רבה, ופגשתי חברים מלח הארץ. קומץ קיצוני שגילה חשש, עם הזמן הפך להיות חבר טוב וגאה בי בכל מקום בו פגשו ציבור תורני. זה היה מהלך שצפיתי מראש וקיבלתי בהבנה. חשתי גם את ההתמודדות של יו"ר המטה אמיר סולרסקי. אמיר גילה נחישות בבחירה שלו כיוון שהכיר מקרוב והעריך. החשיבה הגמישה שלו ויכולת לגישור מאחורי הקלעים- הכריעו. התרגלו אליי שאני מברכת לפני שאוכלת ותופתע, משתפים פעולה ועונים "אמן", מקפידה על הלכה ולא לוחצת ידיים וגם את זה מקבלים בהבנה. מלבד זאת אנחנו חושבים יחד, צוחקים יחד, פועלים יחד באהבה ויש כבוד הדדי".

 

-האם התפיסה לסיוע לכל המגזרים מוסכמת על חברך, ראש הסיעה איתי מתתיהו?

"אני וחברי איתי מתיתיהו ראש הסיעה מתואמים בזה. הבטחנו לסיוע לכל המגזרים ושמירת הסטטוס קוו בעיר והיה לזה גם ביטוי בנאום הפתיחה של מתתיהו בישיבת המועצה הראשונה.  "יש עתיד" היא מפלגת מרכז פלורליסטית ויש מקום לכולם. ואני בטוחה שעוד רבות ורבים כמוני ימצאו את מקומם במפלגה ובאהבה".

 

-כיצד את יכולה לתאר את מערכת היחסים עם ראש העיר רז קינסטליך וממלאת מקומו ומחזיקת תיק החינוך ליאל אבן-זהר?

"מצפייה וניתוח אני יכולה לומר בפה מלא כי הצעדים שנקט במהלך הקמפיין במפגש עם הורים לאוכלוסיות מיוחדות, דתיים וחרדים, ההסכמה לתיק חדש שלא היה כלל וההתפייסות עם סיעות לצורך הרכבת הקואליציה, מינוי רב למועצה, והשתתפות גם באירועים תורניים – מלמדים על פתיחות, חדשנות, חשיבה יצירתית והתייחסות רגישה ומושכלת לכל המגזרים וגם לאחר ולשונה. במפגש אישי איתו העליתי בפניו נקודות רבות להתייחסות והוא גילה סבלנות ורצינות ורצון להיטיב עם התושבים. עושה רושם שמדובר בעידן חדש לעיר ראשון לציון.

לגבי חברתי מחזיקת תיק החינוך עו"ד ליאל אבן-זוהר ושותפתי לתיק, מדובר באישה חכמה ועם ביטחון עצמי שיודעת לתת כבוד למקצועיות. היא יוצרת קשר, מזמינה לאירועים, מעבירה אינפורמציה ומתייעצת. משולש הקשר עם ד"ר ענת ליבוביץ מחזיקת תיק חינוך בלתי פורמלי והשיח המקצועי מרגיש טוב ולטובת תועלת התושבים. אני שמחה לשותפויות שכאלה".

 

הדס הכהן
הדס הכהן. צילום: פרטי
הדס הכהן. צילום: פרטי
הדס הכהן. צילום: פרטי
הדס הכהן. צילום: פרטי
הדס הכהן. צילום: פרטי
הדס הכהן. צילום: פרטי
הדס הכהן. צילום: פרטי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות