n
דף הבית / בריאות / המדען מבת ים שעוד יהפוך את האצות למקור הבריאות האולטימטיבי

המדען מבת ים שעוד יהפוך את האצות למקור הבריאות האולטימטיבי

דורון אשכנזי תושב בת ים, הוא ביולוג ימי צעיר מאוניברסיטת תל אביב שבשיתוף פעולה עם המכון לחקר ימים ואגמים, הצליח לעלות באופן דרמטי את ערכן הבריאותי והרפואי של אצות ים ואין לו ספק שזהו העתיד בתחום הבריאות והקוסמטיקה

דורון אשכנזי צילום פרטי

החוקרים באוניברסיטת תל אביב ובמכון לחקר ימים ואגמים, הצליחו להגביר באופן משמעותי את החומרים הבריאותיים הנמצאים באצות ים. נוגדי החימצון הוכפלו פי 2, מסנני הקרינה הטבעיים הוכפלו פי 3 ופיגמנטי ההגנה הייחודיים לאצות, הוגדלו יותר מפי 10 מהריכוז הראשוני!

אצות דורון אשכנזי

התוצאות המרשימות, עשויים לשרת בעתיד הקרוב את תעשיית התרופות, הקוסמטיקה וגם את תעשיית המזון ותוספי התזונה. מי שפיתח את התגלית הוא הדוקטורנט דורון אשכנזי, מאוניברסיטת תל אביב ומהמכון לחקר ימים ואגמים לישראל וכן, הוא תושב בת ים.

אצות דורון אשכנזי (3)

עוד שותפים לתחקיר: פרופסור אביגדור אבלסון מבית הספר לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב ופרופסור אלוארו ישראל מהמכון לחקר ימים ואגמים חיפה זאת בשיתוף עם חוקרים מובילים נוספים מרחבי הארץ והעולם, בהם: גיא פז מהמכון לחקר ימים ואגמים לישראל חיפה; ד"ר שושנה בן-וליד, מומחית לכימיה אורגנית, ד"ר איתן סלומון מהמרכז הלאומי לחקלאות ימית באילת וכן ד"ר פליקס לופז פיגרואה, ג'וליה וגה, נטלי קורבי ומרתה גרסיה סאנשז מאוניברסיטת מלאגה בספרד. המאמר אף פורסם בכתב העת המדעי Marine Drugs, וזכה לתמונת שער בזכות ממצאיו פורצי הדרך בתחום חומרי טבע ומרפא ממקורות ימיים.

אצות דורון אשכנזי (4)

דורון אשכנזי מסביר: "אצות-ים, הידועות גם כמאקרו-אצות, הן צמחים ימיים המהווים את הבסיס של המערכת האקולוגית הימית החופית. האצות קולטות פחמן דו-חמצני ומשחררות חמצן לסביבה, מטהרות את המים, מספקות מזון, ומהוות בית גידול ומחסה לדגים וחסרי חוליות רבים. לא רבים יודעים זאת, אך בנוסף לכל אלה, הן מייצרות מגוון רחב של חומרי טבע ייחודיים המועילים לאדם.

אצות דורון אשכנזי (5)

אצות החיות באזור הגאות והשפל מתמודדות עם תנאי מחיה קיצוניים, הכוללים שינויי מליחות וטמפרטורה, תנאי יובש, שינויים בזמינות חומרי ההזנה, וכן חשיפה גבוהה לקרינת השמש ובעיקר לקרינה בתחום העל-סגול (UV). לכן, על מנת לשרוד, האצות פיתחו מערך ייחודי של מנגנוני הגנה כימיים:  כימיקלים טבעיים המסייעים להן להתמודד עם התנאים הקשים. ניתן לומר שהאצות מהוות מפעל טבעי יעיל ביותר לייצור החומרים הללו, שחלק ניכר מהם יכול להביא תועלת רבה לאדם".

"בנוסף, פיתחנו תנאים אופטימליים, והמצאנו שיטה חדשה ונקיה להגברה של חומרי הטבע הבריאים באצה לרמה גבוהה ביותר שלא נראתה לפני כן. למעשה הפקנו סופר-אצות המסוגלות לשמש את האדם".

אצות דורון אשכנזי (6)

אשכנזי מאמין כי בעתיד ניתן יהיה להפיק גם חומרי טבע נוספים בעלי תכונות רפואיות חשובות, כמו חומרים נוגדי סרטן, נוגדי סוכרת, נוגדי דלקות, אנטי-ויראליים, אנטיביוטיים, ועוד.

החוקרים מדגישים כי הפוטנציאל האדיר בתעשיית האצות והחקלאות הימים, יסייע לקדם את מדינת ישראל כמעצמה מובילה בביוטכנולוגיה של אצות. החקלאות הימית של אצות היא ידידותית לסביבה ומסכנת סיכונים סביבתיים בעקבות העובדה כי האצות מפחיתות מזהמים בחופים, מורידים פליטה של גזים ועוד.

אצות דורון אשכנזי (7)

כאמור דורון עצמו, הוא תושב בת ים ומספר כי העובדה שחי בעיר וגדל ליד הים, היא שהביאה אותו לאוהב ולחקור ביולוגיה ימית ומשמשת השראה למחקר שלו. למעשה רוב האצות שדורון חוקר נמצאות ממש בחוף ה'סי-פאלאס' אל מול ביתו. "מסתבר שחוף הסי-פאלאס הוא אחד החופים הטבעיים שבו יש צמחיה נרחבת ומפותחת של אצות ים בארץ, הודות לתצורה הטבעית של טבלאות גידוד ותצורות סלעים ייחודיות שהאצות מעדיפות. זאת ממש השגחה פרטית שפה נולדתי וכאן גדלתי".

אצות דורון אשכנזי (8)

אשכנזי מסכם: "בעתיד תתמקד האנושות ביצירת פתרונות סביבתיים מבוססי-מדע, כמו זה שאנו מציעים במחקר הנוכחי: טכנולוגיות הדוגלות במחזור ושימוש חכם במשאבי הטבע מבלי לנצל אותם ניצול יתר. המחקר מראה באופן פרקטי כיצד אנו יכולים להנות משירותי הטבע מבלי לפגוע בו, וכפי שמציעות האצות: כיצד  ללמוד מהטבע על מנת לשמור עליו, וכך לחיות ולשגשג לצידו.

מכיוון שהאצות הן עמידות ביחס ליבולים אחרים, ומסוגלות לשרוד בתנאי סביבה קיצוניים, ייתכן ויום אחד האדם יסתמך עליהם כמקור אלטרנטיבי חשוב למזון ותכשירי בריאות, בעיתות של שינויי אקלים קיצוני ומשברים אקלימיים עולמיים בעתיד."

אצות דורון אשכנזי (2)

צילומים: דורון אשכנזי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

HEADER שור

תחזית אסטרולוגית לחודש מאי 2024

תפריט נגישות