n
דף הבית / באר יעקב / פנינים לשבת: פרשת "ויקהל-פקודי"

פנינים לשבת: פרשת "ויקהל-פקודי"

מהו המכנה המשותף בין כל האירועים הכתובים בספרים בראשית ושמות קשורים אחד לשני? מהי המטרה של עם ישראל כאומה? כיצד ניתן לתקן את העולם כולו?

ספר תורה PIXABAY
אילוסטרציה: PIXABAY

פרשת ויקהל פקודי ושבת החודש: מטרתו של עם ישראל

מאז בריאת העולם ועד היום, ישנו רצון אלוקי בו כל בני האדם יכירו במציאות הבורא, ויחיו במסגרת של חוק ומשפט ע"פ תורתו ומצוותיו. ננסה לברר כיצד החזון הזה בא לידי ביטוי ע"י סקירה כללית של ספרי התורה שעברנו עד כה: בראשית ושמות.

נשים לב לדברי חז"ל: "ראוי היה אדם הראשון שיעמדו ממנו שנים עשר שבטים" (מדרש קהלת רבה ג' י"א). בתחילה, המטרה העיקרית הייתה ליצור עולם בו מופיעים שניים-עשר אומות בלבד, כאשר כל אחת מהן שומרת על דרך המוסר והצדק, כפי שנצטווה אדם הראשון. אלא שבעקבות החטאים והמעשים המקולקלים של דור המבול והפלגה – העולם התדרדר למצב בו שבעים אומות לא מכירות במציאות האל האחד. בסופו של דבר, הקב"ה מחליט לבחור באבותינו: אברהם, יצחק ויעקב, וממנו יצאו שניים-עשר שבטי ישראל.

כדי לשחרר את בני ישראל משעבוד מצרים, הקב"ה מכה את מצרים באותות ובמופתים, כאשר המטרה היא: "בַּעֲבוּר הַרְאֹתְךָ אֶת כֹּחִי וּלְמַעַן סַפֵּר שְׁמִי בְּכָל הָאָרֶץ" (שמות ט' ט"ז). לכן מצרים היא האומה הראשונה בהיסטוריה שזוכה לגילוי אלוקי כמו עשרת המכות (ולאו דווקא ישראל), על מנת לפרסם את גודלו של האל האמיתי בכל שאר אומות העולם.

בתחילת מעמד הר סיני, הקב"ה מגלה לנו מהי התכלית של עם ישראל: "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שם י"ט ו'). המטרה העיקרית של עם ישראל היא לשמש דוגמא עבור כל הגויים, ולייצג את דבר ה' בעולם כאומה של כוהנים, כדי שכל שאר העמים יכירו בעובדה שיש בורא לעולם, וגם יקיימו את התורה המיועדת במיוחד להם, הנקראת גם 'שבע מצוות בני נח'.

ספר שמות מסתיים בבניית המשכן ובהשראת השכינה בתוכו: "וּכְבוֹד יְהוָה מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן" (שם מ' ל"ד). המשכן מבטא חלק משמעותי מתוך התוכנית למימוש דבר ה' בעולם, לכן ע"פ הרמב"ם אחד מתפקידיו של משיח בן דוד הוא לבנות את בית המקדש, ויותר מזה: "ויתקן את כל העולם כולו לעבוד את ה' ביחד" (הלכות מלכים ומלחמות י"א ד').

מי ייתן ונזכה להפיץ את דבר ה' ברחבי העולם, ולהשלים את המשימה הגדולה שניתנה לנו כעם הנבחר.

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות