n
דף הבית / בקעת אונו / חדשות בקעת אונו / יהוד: סערת ההתנגדויות לפרויקט הבנייה בפרדס מגשימים

יהוד: סערת ההתנגדויות לפרויקט הבנייה בפרדס מגשימים

הפרויקט שאושר לפני שנה בוועדה הארצית לתכנון ובנייה, עורר בשעתו גל של התנגדויות מצד מושב מגשימים, תושבי קרית ביאליסטוק ועוד. בשבוע שעבר הוגשו ונדונו התנגדויות לותמ"ל "אנחנו נגיע עם זה עד לבית המשפט העליון" ציינו בוועד שכונת ביאליסטוק

פרדס במגשימים שמיועד להריסה. צילום: עמוס קלצ׳בסקי
פרדס במגשימים שמיועד להריסה. צילום: עמוס קלצ׳בסקי

את מה שקורה כרגע בכל הנוגע לפרויקט הבנייה הגדול שמתוכנן במזרח יהוד ניתן לתאר במשפט אחד: 'מעולם לא התנגדו רבים כל כך לפרוייקט גדול כל כך'.

כזכור, לפני שנה בחודש יולי הוחלט בישיבת הותמ"ל (הועדה הארצית לתכנון ובניה של מתחמי דיור מועדפים, שזוהי החלטתה האחרונה לפני שתפורק לפי ההצעה של שר הפנים)  להפקיד תוכנית ביוזמת רשות מקרקעי ישראל, להקמת רובע מגורים חדש במזרח יהוד באזור שגובל באדמות מושב מגשימים.

התוכנית כוללת 3,200 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים של בין 9 ל-13 קומות. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת גם 300,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ו-350 דירות שיוקצו עבור דיור מוגן

כבר בשעתו כשההצעה הוגשה הדבר עורר שורה של התנגדויות מצידם של משרדי ממשלה שונים, גופים רגולטוריים שטענו בין היתר כי במהלך הצגת התכנית עלו ליקויים ובעיות תכנוניות רבות בתחומי התחבורה, ניקוז נגר עילי, ביוב, איכות הסביבה, רעש ועוד. כן התנגדו לתכנית רשות שדות התעופה, קצ"א וגופים נוספים. משמעות ההחלטה לאחר השינויים לא נוגעת כאמור רק לתושבי מושב מגשימים אלא גם לתושבי מזרח העיר ובדגש על תושבי דרך בן גוריון ושכונת ביאליסטוק

"אנחנו הגשנו שורה של התנגדויות בשם עו"ד בנימין היימן" נמסר מועד תושבי קריית ביאליסטוק, "עיקר ההתנגדות נוגעת לכך שהתוכנית מתעלמת מהאופי המיוחד של קרית ביאליסטוק ומהצרכים שלה. התוכנית משנה את סביבת השכונה באופן דרמטי. התוכנית הזו תשלול למעשה את הקמתו האפשרית של פארק בשטח הירוק האחרון שיש ליהוד להציע בגודל של 70 דונם. אז במקום פארק ירוק נקבל מול השכונה שלנו קומפלקס בניינים. אנחנו טענו עוד דבר שלא חשבו עליו ויש לו השלכות לגבי כל העיר: שאם יהיה היצע חדש של דירות חדשות בפרוייקט שמתכונן מראשיתו התוצאה תהיה שהרוכשים הפוטנציאלים ירצו להשתכן בפרוייקט החדש ולא לרכוש דירות בפרויקט הפינוי – בינוי שמתוכנן במרכז העיר. התוצאה תהיה שאף אחד לא ייבנה דירות פינוי בינוי שלא יהיה להם דורש. אנחנו מציעים שתחילה ישלימו את 'הפינוי- בינוי' ורק לאחר מכן אם תהיינה דרישה אז תבנו לפי הצורך בפרדס מגשימים, אל תבנו בבת אחת אלפי דירות".

תושבי השכונה מציינים בנוסף לטענות שהוזכרו כי בניה של רובע גדול מולם יפגע ברווחת חייהם ובנוסף שיקול שכמעט לא נלקח בחשבון, והוא ההתעלמות של המתכננים מהתנועה הרבה שיש בקרבת תיכון מקיף יהוד "אנחנו נלך נגד התוכנית הזו ככל שיידרש עד בית המשפט העליון".

הדמיה- תוכנית מגשימים יהוד קרדיט פרחי צפריר משרד אדריכלים
תוכנית מגשימים יהוד. הדמייה: פרחי צפריר משרד אדריכלים

 

"לא במשמרת שלי"

למרתון ההתנגדויות שהתקיים בשבוע שעבר ונמשך עד ליום ראשון האחרון הוגשו הסתייגויות גם מרשות שדות התעופה בנימוק שפתרון הניקוז בפרוייקט בסדר גודל שכזה מחייב הקמת מאגר מים על אדמות קיבוץ בארות יצחק, דבר שעלול ליצור מטרד מסוכן לנתיב הנחיתה העיקרי של נמל התעופה בן גוריון, כל זאת מחשש מפני ציפורים נודדות שיחנו במאגר.

גם רשות התעופה האזרחית, הגוף שאמון על בטיחות הטיסה בישראל אינו מרוצה מהתוכנית והנימוק שלו הוא חשש כבד מהצפות בחורף שעלולות לגלוש אל המסלולים של נתב"ג.

להתנגדות הצטרפה גם חברת נתיבי ישראל (מע"צ) שטוענת כי החיבור של השכונה החדשה לכביש 40 עשוי בצורה לא טובה, ולצורך הפתרון הדבר מצריך תוכנית הרחבה.

אחת הנפגעות העיקריות מהתוכנית הוא מושב מגשימים ששלח להתנגדויות של ראש המועצה האזורית דרום השרון אושרת גני גונן. עמוס קלצ'בסקי יו"ר ועד מתיישבי מושב מגשימים: "אגודת מגשימים נלחמה בתכנית ותמ״ל מגשימים מספר שנים, כאשר הטענה הראשית הינה שהתכנית מחסלת את מגשימים כישוב חקלאי, והחלטה מעין זו אינה בסמכות הותמ”ל. לצורך כך נעשתה עבודה רחבת היקף באמצעות יועצים משפטיים וכלכליים ובהשקעות כספיות גדולות כדי להוכיח שהתכנית אינה נחוצה ליהוד. האגודה אף הגישה בג"ץ בנושא! כל הפעולות בוצעו בשיתוף פעולה מלא עם מועצה אזורית דרום השרון, ראש המועצה אושרת גני גונן הפעילה גורמים משפטיים, ואת צוות ההנדסה של המועצה, כדי למנוע את הגזירה ולשמור על מגשימים כישוב חקלאי. יש לציין שהאגודה יחד עם אושרת גני גונן רשמו כבר כמה הישגים בשלבים הקודמים, כמו הקטנת שטח התכנית ויצירת חיץ חקלאי בין השכונה המתוכננת לבין הכפר.

ועד האגודה שמח שתושבי מגשימים מגלים מעורבות החל מהשלבים המוקדמים  והן בשלב ההתנגדות. כולם רוצים לשמור על הכפר".

יפעת זמיר, נציגת "יהוד הירוקה": "מעבר למה שנכתב בהתנגדות, שמחנו לשמוע השבוע בדיון ההתנגדות בו הציגה ראש  העיר את התנגדות העירייה  לתכנית מגשימים. יעלה אף העלתה בדיון נקודות אותם טענו בעבר נגד התוכנית: כביש 461- הקו הסגול הולך לחסום את הכביש, העיר עצמה תפוקק בתוכה. כי אין תוכנית מתאר מאושרת.

עדיין יכולה לחזור מהסכם הגג. פתרונות נכונים יכולים להביא לתוצאה".

ראש העיר יעלה מקליס
ראש העיר יעלה מקליס

 

מעיריית יהוד נמסר: בישיבה שהתקיימה ביום ראשון השבוע במשרדי הותמ״ל הציגו ראש עיריית יהוד-מונוסון עו"ד יעלה מקליס ונציגי העירייה את עיקרי ההתנגדות לתוכנית מגשימים. ראש העיר הביעה בישיבה את עמדתה הנחרצת כי התכנית המופקדת אינה ראויה וכי במידה ותאושר במתכונתה הנוכחית, היא לא תאפשר את מימושה בתקופת כהונתה כראש העיר.

רה״ע ציינה כי במהלך התכנית נערך תיאום עם העירייה והוכנה תכנית שהיתה מקובלת על העירייה, אך עם התקדמות התהליך בותמ"ל חלו בתכנית שינויים אשר הפכו אותה מתכנית טובה לתכנית גרועה, כאשר אחד מהשינויים הבולטים היה שמירת רצועת קרקע חקלאית רחבה בין הרובע המתוכנן לבין חלקות המגורים של מושב מגשימים.

יעלה מקליס: ״אמרתי בעבר ואני אומר שוב: תכנית מגשימים – לא במשמרת שלי! אנו נמשיך לקדם את פיתוח רובע יהוד מערב (גני יהודה) כולל מענה של קרקע משלימה לתוכניות פינוי בינוי בעיר".

עכשיו לאחר שהוגשו ההתנגדויות כולם מחכים לפרסום חוות הדעת של החוקרת מטעם הותמ"ל ובהתאם לכך יפעלו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות