n
דף הבית / חולון / חדשות חולון / חולון: לאחר לא מעט התנגדויות, הוקמה ועדת שקיפות עירונית

חולון: לאחר לא מעט התנגדויות, הוקמה ועדת שקיפות עירונית

בישיבת המועצה נרשם הישג פוליטי לסיעת הצעירים לאחר שהצליחו לזכות בתמיכת רוב חברי המועצה בהקמת ועדת שקיפות עירונית. חבר הסיעה שחר האס: "זוהי אחת מהבטחות הבחירות שלנו והיעדר שקיפות זה אחד הנושאים שתושבים תמיד פונים אלינו לגביו"

שחר האס הצעירים חולון 1 צילום מאיה לגוטין
שחר האס- צילום: מאיה לגוטין
מאת: טל חגי

הצעתו של חבר סיעת צעירים שחר האס על הקמת ועדת שקיפות עירונית זכתה לתמיכת מרבית חברי המועצה ואושרה ברוב קולות, זאת למרות התנגדות ראש העיר וחברי סיעתו. תהליך זה החל עוד בתחילת הקדנציה ע"י יו"ר הסיעה לשעבר, מורן ישראל, וכיום האס המשיך דרך זו.

-רשמת הישג פוליטי מרשים בכך שהצלחת ליזום את הקמת ועדת השקיפות העירונית ולעמוד בראשה. לפני הכול, תוכל לשתף אותנו מה זה אומר בכלל שקיפות?

"בעשורים האחרונים אנו עדים למהפכה בתחום המידע הגלובלי, החולשת על כל תחומי הידע הקיימים. נפח הנתונים המצטבר וכמויות האינפורמציה גדלים מדי שנייה ומהווים בין היתר בסיס כוח משמעותי לאוחזים בו.

בהיבט הציבורי, למידע – השפעה חשובה ומכרעת על תהליכי עיצוב מדיניות ציבורית. בכדי למנוע הצטברות ידע ציבורי במקורות ממשלתיים בלבד ונוכח ההבנה בחשיבות הנגשת המידע החלו בשנים האחרונות מגמות גלובליות של שקיפות לחדור באופן משמעותי לתחומי הדעת הממשלתיים.

הסנונית הראשונה בתחום הגיעה דווקא בשלטון המרכזי עם הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפות הציבור במסגרת הכנסת ה-20, אשר חרטה על דגלה – שקיפות במשרדי הממשלה בהיבט המעקב אחר קידום שקיפות במשרדי הממשלה השונים ודיונים נקודתיים בנושאים הקשורים לשיקוף מידע".

אז למה צריך שקיפות ברשויות מקומיות?

"ברשות המקומית, בהיותה מסדירה את חיי התושב במגוון רחב של נושאים, כגון: חינוך, בריאות, רווחה, רישוי עסקים, תכנון ובנייה, פנאי, שירותי דת ועוד, נצבר ידע ציבורי רב.

לתפיסתנו, אימוץ פרקטיקות של הנגשת המידע, יש בהן כדי לסייע לרווחת התושבים, לייעל תהליכי ארגון וניהול, לשפר תהליכי עבודה וכן לקדם את טוהר המידות, המנהל התקין ושיתוף ציבור.

יתרה מכך, אנו סבורים כי תהליכי משילות שקופים תורמים לאמון התושב במערכת ואף מקדמים אחריות ציבורית ויצירת חברה אזרחית חזקה, פעילה ומעורבת".

-מדוע היה לך חשוב ליזום הקמת ועדה בנושא?

"סיעת צעירים חרטה על דגלה לקדם את נושא קידום מדיניות שקיפות במערכת הציבורית מתוך אמונה בסטנדרטים גבוהים של שקיפות ושירות ציבור. התהליך החל עוד בתחילת הקדנציה ע"י יו"ר הסיעה לשעבר, מורן ישראל ואני כיום ממשיך את הדרך הזו.

היה לנו חשוב ליזום את הקמתה של הוועדה כי בראש ובראשונה – זוהי אחת מהבטחות הבחירות שלנו ואנו מקפידים לקיים את הבטחותינו לציבור שבחר בנו.

שנית, אנו מקפידים להיות קשובים לתושבים העיר וצרכיהם, ואחד הנושאים שחוזרים על עצמם כמעט בכל אינטראקציה בין חברי הסיעה לתושבים – זה היעדר שקיפות, חוסר שיתוף פעולה מצד העירייה בנוגע להעברת מידע, חוסר תקשורת בין משרדי העירייה השונים ובסופו של דבר – אמון ציבורי נמוך בין תושבי העיר לבין המערכת האמונה על חייהם ברמה המקומית. את זה אנחנו רוצים לשנות".

-נתקלת בלא מעט התנגדויות.

"אכן היה מורכב מאוד לקדם את הנושא. קיימנו לא מעט שיחות עם חברי המועצה בכדי לרתום אותם לרעיון. לשמחתי מרביתם התרצו בסופו של דבר והבינו את החשיבות בקידום הנושא.

מי שהפתיע לרעה בהתנגדותו היה דווקא ראש העיר אשר הוא וחברי סיעתו בחרו להצביע נגד ההצעה. ציפיתי שראש העיר דווקא יתמוך בהתלהבות ברעיון במטרה לחזק את אמון התושבים הרעוע במערכת המוניציפלית, לקדם תהליכים של שיתוף ציבור והגברת האחריות ציבורית, אך לצערי התבדיתי.

גם כעת, לאחר אישור החלטת המועצה, קיימים עיכובים משמעותיים מצד הייעוץ המשפטי של העירייה שבאופן מכוון ולא מידתי מנסה לחבל בעבודתה התקינה של הועדה ומונע את הפצת כתבי ההסכמה אשר לא מאפשרים את כינוסה הראשון של הועדה".

-מי הם חברי הוועדה?

מספר חברי הועדה נכון לרגע הקמת הועדה עומד על 12.

הרכב הועדה כולל שליש חברי מועצה מסיעות הבית השונות, שליש אנשי מקצוע מטעם הרשות (מנכ"לות, גזברות, ייעוץ משפטי, מנהל תכנון ואסטרטגיה) והשליש האחרון והחשוב ביותר מבחינתי – נציגי ציבור, תושבי העיר.

אך ככל שסיעות נוספות ירצו לקחת חלק בוועדה, הדלת פתוחה. כמו כן, ישיבות הועדה, שלא כמו ישיבות ועדות אחרות, יוקלטו ויופצו לציבור".

באילו מקרים אתם מתכוונים לדון בוועדה, האם התושבים יוכלו לפנות לחברי הוועדה בבקשות?

"לשמחתי, בחולון כבר מתקיימים תהליכי שקיפות מצד החברה האזרחית, תודות לתושבת העיר, ליאורה פור אשר עומדת בראש "המשמר החברתי" הפועל לקידום הנושא, לכן יש בסיס טוב.

יחד עם זאת, הוועדה תדאג למצב את חולון כעיר מובילה בתחום השקיפות המוניציפלי בכל המדדים הקיימים, תבחן את דוחות הממונה על חוק חופש המידע ותציע פתרונות לשיפור והתייעלות התהליכים, תסייע ביישום עקרונות חוק חופש המידע או דרישות חוק פקודת העיריות וחוקים אחרים הדרושים הנגשה של מידע לציבור, תקדם מדיניות שחרור מידע באופן יזום בהתאם למידע המתבקש מהציבור, תהווה מקור פנייה נוסף לבקשת מידע עבור חברי המועצה והתושבים, תניח את היסודות להקמת מאגר מידע רשותי, תביא לבנייתן של תוכניות עבודה לשקיפות המערכת המוניציפלית, תוביל שיתופי פעולה עם רשויות מקומיות אחרות בתחום ויצירת פלטפורמות לשיפור השקיפות הרשותית ותוביל תהליכי שיתוף ציבור ומעורבות התושבים במגוון נושאים".

יש עוד יוזמות חשובות בקנה?

"יש לנו מצע אליו התחייבנו לבוחר בתחילת הקדנציה. למרות שאנו יושבים באופוזיציה הצלחנו עד כה לקדם לא מעט ממנו ונמשיך לממש את הבטחותינו לציבור לצד סיוע שוטף לתושבים בפתרון בעיות אל מול הרשות.

אני בטוח שבבחירות הבאות, כאשר ניקח את המושכות של העיר, נוכל לקדם את המדיניות שלנו מהדלת הראשית. אז יוכלו תושבי העיר לראות את הפוטנציאל העצום של העיר מתממש באמת ואת חולון מתקדמת אל מקומה הראוי".

 

מעיריית חולון נמסר בתגובה:

"ראש העיר מוטי ששון רואה מחויבות רבה בהבאת מירב המידע לידיעת תושבי חולון במגוון אמצעים וזאת מתוך תפישתו, שעובדי העירייה הינם משרתי ציבור והפעילות העירונית מתבצעת עבור הציבור.

העובדות מוכיחות, שעיריית חולון מובילה בארץ בתחום השקיפות שכן מדי שנה מדורגת העירייה במקומות הראשונים במדד השקיפות ברשויות המקומיות של עמותת השקיפות הבינלאומית שבי"ל, שבודקת עשרות רשויות מקומיות ברחבי הארץ.

בנוסף, לאחרונה פורסם הדוח השנתי ליישום חוק חופש המידע ברשויות המקומיות לשנת 2020 שבו נתונים מלאים על יישומו ועל הטיפול בו ע"י הרשויות.

מהדו"ח עולה, כי כ-85% מהבקשות שהוגשו לעיריית חולון על פי החוק הסתיימו במסירה מלאה של המידע המבוקש כשזמן הטיפול הממוצע בבקשה עמד על כשבועיים בלבד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

4

אם מחולון חשודה כי התעללה בבנה

תפריט נגישות