n
דף הבית / בריאות / גל מחלת דיזנטריה פוקד את ילדי ישראל

גל מחלת דיזנטריה פוקד את ילדי ישראל

עלייה חדה בתחלואת מחלת הדיזנטריה בקרב ילדי ישראל. פרופסור יסמין מאור מהמרכז הרפואי וולפסון, מסבירה על המחלה ועונה על שאלות חשובות

רופא דוקטור סטטוסקופ צילום PIXABAY
צילום: PIXABAY

בימים שבהם נרשמת תחלואה מוגברת בכל רחבי הארץ במחלות כמו קורונה, שפעת ו-RSV לאחרונה דווח ע"י משרד הבריאות על עלייה מטרידה בתחלואה במחלת הדיזנטריה בקרב ילדי ישראל.

על פי נתוני משרד הבריאות, במהלך שנת 2023 נרשמו 4,679 הדבקות במחלה, זאת לעומת שנת 2022 שבה דווח על כ-1100 מקרים בלבד. אז מהי מחלת הדיזנטריה? מהם התסמינים ודרכי הטיפול? פרופ' יסמין מאור, מומחית למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון, עונה על כל השאלות החשובות אודות המחלה.

מהי דיזנטריה?

"מחלת הדיזנטריה היא למעשה זיהום במעיים, הגורם לשלשול דמי או רירי.לפעמים ממש רואים דם בצואה או לעיתים הדם נראה רק בבדיקות מעבדה. הדיזנטריה, נובעת מנזק לרירית המעי, במרבית המקרים כתוצאה מזיהום חיידקי מקומי אשר חודר לגופנו דרך הפה, באמצעות מזון או מים מזוהמים. ישנם סוגי דיזנטריה שונים. שיגולזיס או דיזנטריה בצילרית זו דיזינטריה הנגרמת בעיקר ע"י חיידק השיגלה אך לעיתים גם ע"י חיידקי סלמונלה וקמפילובקטר. הסוג השני, מכונה דיזנטריה אמבית. אמבה היא טפיל חד תאי, שנמצא בעיקר באיזורים טרופיים.

בכל סוגי הדיזנטריה הזיהום מועבר מן הצואה לפה, למשל כאשר חולה הסובל מזיהום לא שטף את ידיו לאחר שהתפנה בשירותים ואז נגע באדם אחר או במזון. במקומות בהם המים מזוהמים בצואה עקב דליפת ביוב או העדר ביוב ניתן להדבק ממים מזוהמים או מפירות וירקות שנשטפו במים מזוהמים. הדיזנטריה נפוצה במיוחד במדינות מתפתחות עם תברואה לקויה שבה אספקת המים או המזון מזדהמת בקלות. בארץ הדיזטריה הנפוצה נגרמת מחיידק השיגלה והיא שכיחה בעיקר בילדים".

כיצד תדעו אם ילדכם נדבק?

"תסמיני המחלה מתאפיינים בשלשולים, הקאות, חולשה, אובדן תאבון ולעיתים גם חום גבוהה המלווה בכאבי בטן. לעיתים החיידק אף עלול לפגוע במערכת העצבים, פגיעה זו תבוא לידי ביטוי בכאבי ראש, ואף הזיות ופרכוסים. אבחון חיידק השיגלה, מתבצע ע"י בדיקת צואה אשר נשלחת למעבדה ובה מזהים את החיידק הספציפי אשר גורם להדבקה".

טיפול במחלה

"אחת הסכנות הגדולות בדיזנטריה היא התייבשות. חשוב להקפיד לשתות מים ונוזלים אחרים דוגמת מרק. במקרים קלים אין צורך בטפול אנטיביוטי. במקרים הקשים מטפלים באנטיוטיקה בהתאם להחלטת רופא המשפחה".

מה אפשר לעשות כדי לצמצם את הסיכוי להדבקה?

"היות וההדבקה בחיידק היא באמצעות מגע של הפה או הידיים עם חפצים שהיו במגע עם צואה של חולה ולא נוקו או חוטאו, הקפדה על היגיינה בסיסית ושטיפת ידיים במים וסבון לאחר ביקור בשירותים או החלפת חיתולים, ולפני האוכל יסייעו במניעה. כמו כן, משום שהתחלואה מופיעה בעיקר אצל ילדים קטנים ועלולה להתפשט במסגרות, יש להימנע מלשלוח ילדים חולים לגנים או לקייטנות בכדי למנוע את הדבקתם של יתר הילדים בגן. טיפ נוסף וחשוב הוא חיטוי סביבתו של הילד החולה".

פרופסור יסמין מאור צילום דוברות וולפסון

פרופסור יסמין מאור- צילום: דוברות וולפסון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות