דף הבית / כללי / פרשת וישלח, "הרתעה" בעמק שכם

פרשת וישלח, "הרתעה" בעמק שכם

יעקב משנה גישה. הוא מבין שמול לבן צריך ליזום ולפעול. הוא מארגן את המשפחה המורחבת למפגש עם עשיו. הוא מכין את עצמו גם לשלום אך גם למלחמה. אחרי חלום הסולם ואחרי עשרים שנה עם לבן, הוא כבר לא תמים, הוא איש מעשה ואמונה, איש של תורה ועבודה.
יעקב מבין אמיתה נוספת. לאורך כל הדורות, עם ישראל יפגע ויספוג מכות וכאב. בכל דור יהיה את הרצון להכשיל את זרעו של יעקב. יעקב יכאב ויצלע, אך תמיד ימשיך בתקווה שלבסוף גם יגבר על כולם.
על רקע התפתחות זו של יעקב והבנותיו, יש לבחון את תגובתו של יעקב למעשי שמעון ולוי באנשי שכם.
המפרשים כולם מנסים למצוא היכן מצאו בני יעקב הצדקה להריגת כל אנשי שכם, היכן טעו ומדוע יעקב כועס עליהם עד למצב שהפיצם בשאר השבטים ובסודם לא ייחד כבודו.
הרמב"ם קובע בפשטות הלכתית כי בני העיר שכם היו חייבים מיתה, היות ולא התערבו במעשה האונס, ולא הקימו בית דין לשפוט את העבריין. האברבנאל שחי בתקופת רדיפת היהודים בספרד, רואה במעשיהם מעשה מוצדק שענינו להביא את פחדם על הגויים.
ננסה להבין את הדברים על רקע תקופתנו.
בני יעקב שומעים מאביהם את מעשה החטיפה והאונס. זו לא חטיפה שולית של אחת השפחות על ידי תושב שכם פשוט. מדובר פה בחטיפת בתו של מנהיג השבט היהודי שבא להתיישב ליד שכם, על ידי בן המלך של שכם. אם יעברו על זה בשתיקה, לנצח ירשו לעצמם עמי הארץ לפרוע ביהודים.
שמעון ולוי מבינים שהם חייבים לייצור הרתעה, וזאת על ידי הפעלת כוח ויצירת מחיר הפסד גבוה ולא מידתי לכאורה לפרובוקציה.
שמעון ולוי ראו את אביהם נערך למלחמה בעשיו ונאבק במלאכו של עשיו בנחישות עד לקבלת הברכה. הם מבינים שזו הדרך להתנהל במזרח התיכון ולכן פועלים להשגת הרתעה.
יעקב אינו חולק על עצם המעשה. הוא כועס על כך שלא התייעצו עמו ובעיקר טוען שהפעולה לא חכמה בראי העתיד. היעד העיקרי של יעקב הוא הקמת עם ישראל ופעולה כזו לטעמו לא תשיג הרתעה אלא ההיפך, תפגע בעתיד העם. לטעמו הפעולה אולי צודקת אך לא חכמה.
מעניין כי התורה לא מצדדת באופן ברור ביעקב, היא קובעת "ויסעו ויהי חתת אלוהים על הערים אשר סביבותיהם ולא רדפו אחרי בני יעקב". האם התורה מצדדת בבני יעקב ורומזת לנו על מסר לעתיד או שרק מציינת את העובדות? קשה לפסוק במחלוקת בין יעקב לבניו. מה שברור הוא שמאז ועד עולם נזדקקים אנו להרתעה ולנחישות על מנת להבטיח את קיומנו במזרח התיכון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות