דף הבית / חדשות העיר / "לשון ראשון" – כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית

"לשון ראשון" – כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית

מי ליאור

לשנתו ה-11 של הכנס שייערך בסימן שבעים שנה למדינה, מצטרף הפעם ערך מוסף המסמן את הדרך שעשתה השפה העברית והתרבות הישראלית בשבעת עשוריה. את הכנס יפתח טקס הענקת פרס ראש הממשלה ללשון עברית ע"ש אליעזר בן יהודה, במעמד שרת התרבות מירי רגב ובהנחיית יואב גינאי. בערב הפתיחה יופיעו עומר אדם שיארח את דיויד ברוזה בחיבור מוזיקלי מפתיע אשר יציג שירי משוררים, שהפכו נכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית.
בערבו השני של הכנס יתקיים זו השנה החמישית, טקס הענקת פרס ראש העירייה על שם מאיר אריאל, ליצירתיות בשפה העברית בהנחיית נועם גילאור. הפרס ניתן על יצירתיות בשפה העברית והנחלתה לרבדים שונים באוכלוסייה. יו"ר ועדת השופטים הפעם, ד"ר רוביק רוזנטל. בנוסף יתקיים בערב זה אירוע  מחווה ללהקת צלילי הכרם, שנוסדה עם קום המדינה ומהווה  שיקוף אותנטי לחברה הישראלית.
הכנס שיתפרס על פני ארבעה ימים, יציע לצד תכנים מובחרים של מופעי מוזיקה ייחודיים, דיונים על השפה מזוויות שונות בהם שפת הפריפריה, שפת התנ"ך, שפת הילדים, שפת הקעקועים ועוד.
בועז שרעבי, שירי מימון, ריקי גל, דני ליטני,רועי בר נתן,אסי לוי ואחרים נוטלים חלק בהפקת מקור ייחודית לכנס ולרגל 70 שנה לקולנוע הישראלי.עומר אדם יארח את דיויד ברוזה, ובתוך כך יבצעו השניים שירי משוררים ומיטב הלהיטים. עמיר בניון, חנן בן ארי, קרולינה, שלומי סרנגה, דקלון, יהודה קיסר, שירן אברהם,בקונצרט מחווה ללהקת צלילי הכרם, בליווי תזמורת פירקת אל נור. עוד יכלול הכנס רשימה ארוכה של אנשי רוח בהם מאיר "חוגגים 70 שנה".
האירוע המכונן שיערך תחת הכותרת "אלפיים שנות שירה על השפה העברית" – יכלול אסופה של 870 שירים מעטם של 547 משוררים שלוקטו על העברית בלשונות רבות בכל ארצות הפזורה. המושב ילווה בתערוכה שכוללת מעל ארבעים יצירות. ד"ר לאה צבעוני עבדה על האסופה במשך שלוש השנים האחרונות.
עוד במסגרת עשרות המופעים והאירועים, ייערך בהיכל התרבות ב- 10 בחודש אירוע תחת הכותרת 70 שנה לקולנוע הישראלי – "משפת הבורקס ועד היום". זאת מתוך שהקולנוע הישראלי הפך מיומו הראשון למראה של כולנו ומשמש אבן דרך בהתפתחות התרבות במדינה וכחלק בלתי נפרד מבניית השפה העברית. במשך השנים התפתחה לה שפה שעברה את המסך ונכנסה לשפה. מילים, ביטויים, משפטים, שירים שאנו עושים בהם שימוש יום יומי. על כל אלה ועל הקולנוע הישראלי המצליח שהפך השגריר של האומנות הישראלית בעולם ולהצלחה גדולה בקרב הקהל בישראל יעסוק המושב בכנס השפה העברית. בערב מרגש זה, יחגגו לקולנוע ויציינו את רגעיו הגדולים של המסך הגדול בישראל במשך 70 שנה.
שפת הקעקועים, שייערך ביום חמישי, 8.2 מסביר את הרציונל העומד מאחורי זה ומנמק כי הגוף הוא המדיום שבאמצעותו אנו מתקשרים עם "האחר", יוצרים זהויות אישיות וחברתיות, על- פיהן אנו מבססים את משמעות קיומנו בעולם. שינוי הגוף באמצעות קעקוע הנה הצהרה ביני לבן עצמי וביני לבין העולם. שפת הקעקוע ונשיאת סמלים על הגוף לנצח מתפקדים כרשתות חברתיות המשוחחות זו עם זו. הגוף המקועקע הינו ככל הנראה הכלי הקדום להאדרה ולהגדרה אישית וקולקטיבית: להאדרת וקישוט הגוף, כסמל השתייכות ומעמד חברתי, כחלק מטכסי מעבר וחניכה ואף כריפוי. קעקועים מגלמים ערכים אישיים, חברתיים, אקולוגיים ומטאפיזיים.
בין משתתפי האירוע פרופ' חיים מאור, האמן אריק וייס והאמנית הרב תחומית יסמין ברגנר.
עוד בכנס אירוע שפת התנ"ך – שיר השירים מושב לזכרו של יצחק נבון, כנס ההגיונריה של חובבי תשבצי ההיגיון (באולם מופת) .
מ"מ ראש העירייה מוטי עג'מי: "חשיבותה של השפה העברית שזורה היטב בהיסטוריה החלוצית המפוארת של ראשון לציון. כאן נזרעו זרעיה המתחדשים כשפת הדיבור ולשון החיים של העם היהודי בארץ ישראל. "כנס לשון ראשון", שיתקיים זו השנה ה-11 בעירנו, יביא דרך השפה העברית, שהיא אחד החוטים המקשרים של עמינו בכל שנות קיומו, את גלגולה של החברה והתרבות, בסימן 70 שנה להקמת מדינת ישראל".
כנס השפה העברית מופק ע"י החברה העירונית ראשון לציון לתרבות, ספורט ונופש, בראשותו של מנכל החברה אלי פולק. מנהלת הכנס טלי צ'רנר.

רוביק רוזנטל. צילום: אריק סולטן
קרולינה. צילום: רון קדמי

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות