n
דף הבית / עסקים בכותרות / מהו ריתוך מתכות ומהם השימושים בתעשייה

מהו ריתוך מתכות ומהם השימושים בתעשייה

מה זה בדיוק ריתוך, כיצד העבודה הזו מתבצעת, והיכן היא נחוצה לנו בעולם התעשייה המודרני? ריכזנו עבורכם כל מה שחשוב לדעת

ריתוך
צילום: FREEPIK

חיבור של מתכות אלה לאלה היא מלאכה שמהווה את אחת הוותיקות והחשובות ביותר בציוויליזציה האנושית, מימי קדם ועד ימינו. אם בעבר הכלים העיקריים בהם היינו משתמשים בשביל לבצע עבודה כזאת היו תנורים, פטישים וצבתות, הרי שכיום המרתכת הופכת את הסיפור כולו לפשוט הרבה יותר. אבל מה זה בדיוק ריתוך, כיצד העבודה הזו מתבצעת, והיכן היא נחוצה לנו בעולם התעשייה המודרני? ריכזנו עבורכם כל מה שחשוב לדעת.

לוחות מתכת בצורות שונות ובגדלים שונים מהווים, בפני עצמם, את חומרי הגלם הבסיסיים ואולי גם החשובים ביותר בעולם התעשייה המודרני. עם זאת, בפני עצמם כמעט ואין להם משמעות או תפקיד, וכמעט בכל תהליך תעשייתי יש צורך במלאכה מקדימה, שתחבר את לוחות המתכת אלה לאלה, בפעולה שאנחנו מכירים בתור ריתוך.

קפצנו לחברת ס.ר.י מתכות המתמחה בעיבוד מתכות לרבות ריתוך אלומיניום, נירוסטה וברזל (למידע נוסף לחץ כאן)  והתייעצנו עם אנשי השטח כדי להבין את עולם הריתוך בתעשייה בצורה יותר מעמיקה. 

ריתוך היא אחת מעבודות המתכת הבסיסית ביותר

סביר להניח שכל מי שקורא את השורות האלה יודע דבר או שניים, או לפחות ראה או שמע פעם, על התהליך שאנו מכירים בתור ריתוך. ברמת ההגדרה היבשה ביותר, ריתוך היא פעולת חיבור של שני גופים מתכתיים על ידי התכת חלק מהם – מאחד מהם או משניהם – או על ידי הוספת מתכת נוספת המחברת אותם זה לזה. זאת בשונה מהלחמה, שהיא ככלל עבודה עדינה ומדויקת יותר, שרלוונטית בעיקר בעולם האלקטרוניקה, ובה לא מתיכים את החלקים המתחברים אלא מתכת נוספת חיצונית (בדרך כלל בדיל). הריתוך, לעומת זאת, יכול לשמש גם לחיבור של חלקים גדולים וכבדים מאוד – מה שהופך אותו לחשוב מאוד עבור תהליכים תעשייתיים רבים.

היכן יש צורך בעבודות ריתוך בעולם התעשייה כיום?

כמעט ואין פס ייצור מודרני שאין בו לפחות חלק אחד שהוא תוצר כלשהו של עבודת ריתוך. בתעשיית הרכב, למשל, מדובר בתהליך בסיסי וחשוב במיוחד לחיבור חלקים שונים בשלד הרכב ובמערכותיו. גם בעולם הבניין יש צורך בעבודות ריתוך רבות, הן ברמת התשתיות של המבנה והן ברמת הפרטים הכי קטנים בכל דלת וחלון. גם בתעשיות חדשניות ומתקדמות יותר, כמו תעשיית האלקטרוניקה, מוצרי החשמל וההיי-טק, יש צורך בעבודות ריתוך שונות על מנת ליצור שלד למערכות, מערכות זיווד ועוד. חשוב לזכור כי כל עבודה, שבה יש צורך בחיבור של מתכות אלה לאלה תדרוש רמה כלשהי של עבודת ריתוך – גם העבודות המדויקות והעדינות ביותר. 

בכדי להבין כיצד ניתן לבצע ריתוך עדין ומדויק כל כך, צריך להכיר את שיטות הריתוך השונות בהן עושים שימוש כיום – שיכולות להתאים למגוון רחב מאוד של סוגי עבודות שונים.

כיצד מתבצע ריתוך? 3 השיטות העיקריות בתחום

את תחום הריתוך ואת שיטות הריתוך ניתן לחלק למספר קבוצות רחבות, כשבתוך כל אחת מהן ישנן תתי-שיטות, שכל אחת מהן היא עולם ומלואו. חלוקת השיטות הרחבה יותר המקובלת, היא בין ריתוך באמצעות קשת חשמלית (השימושית ביותר כיום, ובה נתמקד עוד רגע), ריתוך בעירה, ושיטות ריתוך נוספות הכוללות ריתוך נקודות, לייזר, קרני אלקטרונים וחיכוך.

עם זאת, מבין כל הסוגים האלה חשוב לציין את שלושת סוגי הריתוך המומלצים והרלוונטיות ביותר בעולם התעשייה כיום – ריתוך TIG, ריתוך MIG (שניהם בשיטת הקשת החשמלית), וריתוך נקודות. נסביר בקצרה על כל אחת מהן:

  • ריתוך TIG: ריתוך בו עושים שימוש בקשת חשמלית (אלקטרודה) עשויה מהמתכת טונגסטן, עם גז ארגון המגן עליה מפני התכה. בשיטה זו יש צורך בחומר מילוי שאותו יש להזין באופן ידני לאתר הריתוך. בדרך כלל מכונות אלה מתופעלות בהפעלה ידנית באמצעות דוושה או ידית.

 

  • ריתוך MIG: ריתוך שבו האלקטרודה עשויה מתכת, ומשמשת גם כקשת חשמלית וגם כחומר המילוי המחבר את לוחות המתכת. במצב זה אין צורך בהזנה ידנית של חומר המילוי (שכן הרתכת היא עצמה חומר המילוי), וגם ההפעלה שלה היא במקרים רבים אוטומטית. גם כאן ישנו שימוש בגז על מנת להגן על הקשת החשמלית ועל חומר המילוי, מחמצון ונזק.

 

  • ריתוך נקודות: שיטת ריתוך פופולרית במיוחד בעולם הרכב, במהלכה הרתכת מזרימה זרם חשמלי גבוה לנקודה ספציפית על גבי נקודות החיבור של המתכת, וכך יוצרת התכה בין שתי המתכות ומחברת אותן באותה הנקודה. ריתוך זה פופולרי מאוד לחיבור לוחות פח, מה שמסביר את השימוש הנרחב בו בתעשיית הרכב. בנוסף, ריתוך נקודות לא דורש קשת חשמלית, חומר מילוי או חיבור לגז.

עבודות ריתוך מקצועיות דורשות חברה מקצועית בתחום

לא כל מי שמחזיק רתכת מקצועית יכול לבצע עבודות ריתוך ברמה הגבוהה ביותר. ריתוך היא מלאכה מדויקת, שנדרשים עבורה לא רק מכשור מתקדם וחומרי גלם איכותיים, אלא גם מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר וניסיון במגוון רחב של עבודות. לכן, לביצוע עבודות ריתוך צריך לפנות אך ורק לחברה שמתמחה בתחום ושיודעת להתאים פתרון לכל בעיה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

חקירת היעילות של שמן CBD בהקלה על תסמיני פיברומיאלגיה: סקירה מקיפה של מחקר רפואי

תפריט נגישות