n
דף הבית / באר יעקב / פרשת וזאת הברכה: סוף המשחק

פרשת וזאת הברכה: סוף המשחק

מי כתב את שמונת הפסוקים האחרונים של התורה? איך יהושע הצליח לגלות את העתיד שלו? היכן התורה השאירה לנו ניצוץ של התחלה חדשה?

WhatsApp Image 2022-10-27 at 22.20.39
אילוסטרציה: PIXABAY

פרשת וזאת הברכה: סוף המשחק
ידוע לנו כי כל חמשת חומשי התורה נכתבו ע"י משה רבנו, כפי שמוזכר בתלמוד: "משה כתב ספרו" (בבלי בבא בתרא י"ד ע"ב). עם זאת, קשה לומר שמשה רבנו כתב גם את שמונת הפסוקים האחרונים שבתורה, המתארים את פטירתו.
סוגייה זו מופיעה בתלמוד (עיין בבלי מנחות ל' ע"א) במטרה לנסות לברר מי כתב את סוף התורה. ר' יהודה סובר כי האפשרות היחידה היא לתרץ ולומר שלאחר פטירת משה, יהושע בן נון כתב את סוף התורה, שהרי משה רבנו לא יכול לכתוב דבר שעדיין לא התרחש. אך מצד שני, ר' שמעון חולק וסובר כי לא ניתן לחלק את כתיבת פסוקי התורה בין מחברים שונים, שהרי התורה עצמה כתובה במדויק, ללא חסרונות. ולפי שיטת ר' שמעון, משה רבנו כתב את הפסוקים האלו 'בדמע', כלומר בזמן שעיניו זלגו דמעות, מאחר והוא נאלץ להעלות על הכתב את תיאור פטירתו שלו.
המהר"ל מפראג מנסה ליישב את שתי השיטות שהובאו. המילה 'דמע' שהוזכרה בדברי ר' שמעון, יכולה להתפרש במשמעות אחרת: "המטמא והמדמע והמנסך בשוגג – פטור" (גיטין ה' משנה ד'). כוונת המשנה היא למי שערבב בין פירות תרומה לבין פירות חולין, במילים אחרות, אותה מילה מייצגת גם ערבוב. המהר"ל מסביר כי אכן משה רבנו כתב את סוף התורה, אך הפסוקים עצמם נכתבו בצורה מעורבבת, ללא ריווח בין מילים או סדר באותיות, כך שלא היה ניתן להבין את הכתוב. אבל לאחר פטירת משה, יהושע הצליח לפענח את רצף האותיות, והוא כתב את תוכן הפרשייה על פי הסדר הנכון והמדויק.
כך נאמר בשמונת הפסוקים האחרונים בתורה: "וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מָלֵא רוּחַ חָכְמָה… וַיִּשְׁמְעוּ אֵלָיו בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲשׂוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה" (דברים ל"ד ט'). כלומר לפי המסקנה שהבאנו קודם – יהושע ביאר פסוק החושף לפניו מה יעלה בגורלו! אמנם מתואר בפסוק שעם ישראל אכן יקבלו אותו בתור המנהיג החדש, אך האם הוא יצליח לכבוש את הארץ כפי שהצטווה?
שימו לב שנאמר בפסוק "ויעשו", כלומר יש כאן התייחסות לפעולה פיזית מסוימת. משה רבנו מנסה לרמוז בסוף התורה, שבעתיד עם ישראל יעבור את נהר הירדן, ישוב בחזרה אל ארץ הקודש ויתיישב בה, וממילא יהושע מבין שהוא עוד יצליח במשימה שהוטלה עליו.
אמנם התורה מסתיימת בפטירת משה רבנו ע"ה, הדמות הראשית של התורה, אך חשוב לזכור, התורה נותנת לנו הצצה לסוף האמיתי של הסיפור הגדול, הכניסה לארץ ישראל, דבר המבטא הגשמת חלום של אבות האומה.
מי ייתן ונזכה להגשים את משאלות לבנו בשנה החדשה הבאה עלינו לטובה.

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות