n
דף הבית / בת ים / פרשת קורח: הרואה את הנולד

פרשת קורח: הרואה את הנולד

כיצד קורח הפך להיות האדם העשיר ביותר בעם ישראל?
מה היא הסיבה למחלוקת קורח ועדתו?
כיצד און בן פלת הצליח להינצל מן המחלוקת?

ספר תורה PIXABAY
אילוסטרציה: PIXABAY

 

כפי שידוע לנו, קורח היה אחד מהאנשים העשירים ביותר בעם ישראל: "שלוש מטמוניות הטמין יוסף במצרים, אחת נתגלה לקרח" (תלמוד בבלי פסחים קי"ט ע"א). אשתו של קורח הייתה מתהדרת בהרבה תכשיטים יקרים, לפיכך בנות ישראל היו נוהגות להיות  בחברתה. מלבד זאת, אשת קורח לא הייתה מפסיקה ללעוג לציפורה אשת משה, ולהזכיר לה עד כמה בעלה לא מתייחס אליה כלל, והוא לא מספק לה אפילו תכשיט אחד.

לאחר חטא העגל, הקב"ה נתן למשה רבנו את האבן היקרה ביותר (שנקראת בלשון חז"ל 'סנפירניון') כדי לפסול ממנה שני לוחות חדשים. בסיום יצירת הלוחות, הקב"ה החליט לתת למשה את שאריות האבן במתנה (תלמוד בבלי נדרים ל"ח ע"א).

משה העביר את האבנים היקרות לציפורה אשתו, כדי שתלך אל אהליאב בן אחיסמך הצורף ותבקש ממנו שיצור לה איזה תכשיט שהיא רק רוצה, וכך היה. כולן היו בהלם מוחלט מהתכשיט החדש והמיוחד של ציפורה, עד שבסופו של דבר כל בנות ישראל הפסיקו להיות בקרבת אשת קורח, ועברו לציפורה.

בעקבות כך, אשת קורח התמלאה בקנאה ושנאה כלפי ציפורה, וכדי לנסות להתנקם בה, היא שכנעה את קורח שיצא למחלוקת נגד משה רבנו.

רבים משבטי ישראל עמדו לצד קורח במחלוקת, כאשר אחד מהם היה 'און בן פלת' משבט ראובן. אשתו של און ניסתה להזהיר אותו שלא יצטרף לצד של קורח במחלוקת, מכיוון שאם הוא יעשה מהלך כמו זה, הוא יכול להגיע לידי סכנה. אך בכל זאת און התעלם מעצת אשתו והחליט לקחת חלק במחלוקת.

ביום פריצת המחלוקת, אשת און החליטה להציל אותו בכך שהיא נתנה לו לשתות הרבה יין, עד שבסופו של דבר הוא השתכר ונרדם. עד שהוא התעורר, קורח וכל עדתו כבר נבלעו במעמקי האדמה (תלמוד בבלי סנהדרין ק"ט ע"ב-ק"י ע"א).

בכל סיטואציה מורכבת, תמיד כדי לחשוב פעמיים לפני הצעד הבא, ולחזות את המהלך של היריב.

 

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות