n
דף הבית / ייעוץ / למד: 6 טיפים לנהג לעתיד

למד: 6 טיפים לנהג לעתיד

מדריך להורים ולמתבגרים שעושים הסבה מהליכה לנהיגה – טיפים לפני שמתחילים בשיעורי הנהיגה

קרדיט תמונה Shutterstock
קרדיט תמונה Shutterstock

שלומית דרור

באיזשהו שלב מגיע הרגע שהילדים גדלים. ההורים מרגישים את זה בשלבים שונים בחיים – בפעם הראשונה שאתם מבינים שפתאום הילדים מבינים בדיחות, בדייט הראשון, בפעם הראשונה שהם לא חוזרים בשעה שבה הם אמורים היו לחזור, ואני הבנתי את זה סופית מתישהו, לקראת גיל 16 וקצת – כשהיא התחילה לדבר על רכב, ונהיגה ועל חברים שכבר התחילו ללמוד. זה הגיל שבו הם רוצים להרגיש עצמאיים, להרגיש שהם אלו שמקבלים את ההחלטות לגמרי לבד, כמו מבוגרים. אתם ואני יודעים שהם באמת כבר כמעט מבוגרים וכדאי לקחת צעד אחורה ולתת להם לעשות את העבודה, אבל עם גיבוי. תדעו אתם בפני איזה החלטות הם עומדים ומה עליהם לעשות. אם הכל ילך כשורה – מה טוב, אם לא – שלפחות יהיה גיבוי. כשהילדה שלי התחילה לדבר על שיעורי נהיגה אמרתי לה שתתחיל לברר במה מדובר. במקביל, הפשלתי שרוולים ולמדתי את כל מה שאני והיא נצטרך לדעת על התהליך: מתי אפשר להתחיל ללמוד, מה הסדר הנכון של הדברים, איך מזהים מורים טובים וטובים פחות, כמה כל זה יעלה, ומה המשמעות של ההחלטות השונות. למדתי על תהליך הלימוד, הטסט ואפילו קצת על מה שקורה אחר כך: הוספת נהג חדש אל ביטוח החובה לרכב , בירורים לגבי ביטוח מקיף, תחילת החיים עם רישיון וליווי. כדי לחסוך להורים עתידיים את כיתותיי האצבעות שעברו עליי, ריכזתי את הדברים ב-6 טיפים ושלבים חשובים שכל נהג מתחיל (וההורים שלו) צריכים לדעת ולקחת בחשבון.

מתי ואיך – הטופס הירוק

אפשר להתחיל את התהליך בגיל שש עשרה וחצי עם, איך לא? – בירוקרטיה. מדובר על מילוי הטופס הירוק. פעם, היה אפשר להצטייד בטופס הירוק בכל חנות צילום ובדיקת ראייה, היום הכל דיגיטאלי. נכנסים לאתר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וממלאים את הטופס הירוק – פרטים אישיים, פרטי התקשרות והצהרת בריאות. כבר לא צריך לגשת לרופא המשפחה, למעט במקרים שיש בעיות רפואיות שיכולות להשפיע על קבלת הרישיון או הגבלות עליו כגון בעיות ראיה ושמיעה, בעיות במערכת העצבים, בעצמות או מחלות לב. במקרים אלו צריך גם לצרף מסמכים רפואיים. אחר כך בוחרים בסוג הרישיון הנדרש – במקרה שלנו רישיון B לרכב פרטי… ומחכים. השיטה עובדת כך: אחרי כל שלב מקבלים מסרון ממשרד התחבורה ורק באמצעות המסרון הזה אפשר להמשיך הלאה.

מבחן עיוני

אחרי קבלת המסרון אפשר להמשיך לשלב הבא: צילום ובדיקת ראיה. באתר של משרד התחבורה יש את רשימת התחנות בהן שלב זה ניתן לביצוע. אחרי התמונה והבדיקה, מחכים למסרון. הגיע? יופי, מתחילים לחשוב על הבחינה העיונית – מבחן התיאוריה . שאלות מהמאגר גם הן נמצאות באתר אז אפשר להתאמן, אבל כדאי גם ללמוד ממש עם מורה לנהיגה שמכין למבחנים עיוניים. כשמרגישים בטוחים נרשמים לבחינה עיונית בסניף קרוב ומגיעים. בכל השלבים עד עכשיו ניתן לשלם אגרה רק כשמגיעים, כאן ניתן גם לשלם את האגרה מראש. את התשובות למבחן האמריקאי הממוחשב מקבלים במקום ולמרות שניתן לגשת שוב אם נכשלים כבר למחרת, רצוי לחכות כשבוע וללמוד בין לבין.

לימודי נהיגה וטסט

עברנו את המבחן העיוני? מזל טוב – זה הזמן להתקשר למורה נהיגה. המורה בשלב הזה אחראי על דיווח השלבים הבאים לבית הספר לנהיגה כך שרק הוא יוכל להזמין טסט מעשי. חובה לעבור לפחות 28 שיעורים לפני שניגשים למבחן הפנימי ואז לטסט החיצוני, עם דגש על "מינימום" – נבחנים רבים זקוקים למספר שיעורים רב יותר. שיעור נהיגה נמשך כ-40 דקות, ולמרות שיש מורים שנותנים שיעורים כפולים – עדיף להשתמש באפשרות זו במשורה.

ליווי ותקופת נהג חדש

אחרי מעבר טסט מקבלים היתר רישיון זמני לחצי שנה עד שנה – עד להשלמת חובת הליווי. בשלושת החודשים הראשונים הליווי הוא מלא ובשלושת החודשים הבאים הליווי הוא בשעות הלילה בלבד. עד גיל 21 אסור להסיע יותר משני נוסעים ברכב, בשנתיים הראשונות לאחר קבלת הרישיון יש להצמיד שלט נהג חדש לשמשה האחורית ואחרי חמש שנים – לעשות קורס ריענון.

טיפים לנהג החדש

  • הצהרת הבריאות ובדיקת הראיה בטופס הירוק תקפות לשלוש שנים. אם התכנון הוא מתי-שהוא להתחיל ללמוד נהיגה – דחו את תחילת הביצוע של כל התהליך לרגע שתחליטו להתחיל ללמוד.
  • אל תשכחו להביא את כל המסמכים לכל שלב – אישור תשלום אגרה, תעודת זהות, מסרון אישור על סיום השלב הקודם וכל טופס נדרש אחר. לדוגמה – יש אפשרות לעשות מבחן עיוני בעל פה אם מביאים אישורים על התאמות פדגוגיות.
  • ידני או אוטומטי? ידני יאפשר נהיגה על כל רכב, כולל ג'יפים ורכבים שכורים באירופה – וגם השיעורים יהיו זולים יותר אבל הנהיגה מאתגרת יותר וקרוב לוודאי שלא תהיה שימושית בנסיעות רגילות בארץ.
  • עם מורה הנהיגה תבלו שעות רבות. בחרו אחד מהימן שנח לכם איתו. אם הוא מציע הצעות קורצות במיוחד, התייחסו לכך בחשדנות: מעבר טסט רק ב-20 שיעורים? בכל מקרה תשלמו על 28 וקרוב לוודאי שתזדקקו ליותר טסטים כדי לעבור, הכל שיעורים כפולים ופחות מפגשים? גם כאן הסיכוי כי כל מה שיש ללמוד ייקלט – נמוך. מחיר מאד זול? בדקו מראש שאפשר לעבור בין מורים בלי לשלם דמי ביטול גבוהים.
  • אל תשכחו להוסיף את הנהג הצעיר לביטוח חובה לרכב ותוכלו לעשות זאת גם אונליין. להיתפס בלי ביטוח חובה בתוקף יגרום לדחיית קבלת הרישיון הקבוע ואולי אפילו התחלת כל התהליך מההתחלה.
  • אח גדול לא ממש טוב, לרוב, בתור מלווה – אפשר יותר מאחד אבל המלווים חייבים להיות בני 24 ומעלה עם רישיון נהיגה רלוונטי בן חמש שנים ומעלה.
קרדיט תמונה Shutterstock
קרדיט תמונה Shutterstock

תנו לילדים לנסות ולצלוח את התהליך לבד אבל שימרו את היד על הדופק בכדי לוודא שהם באמת מסתדרים. וטיפ אחרון חשוב לא פחות – רב הנבחנים עוברים את המבחן המעשי רק בניסיון השני או השלישי. הכינו זרועות לחיבוק אם נכשלו והפתעה לכשיעברו.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות