דף הבית / חדשות העיר משני / לזכרה של מי ליאור

לזכרה של מי ליאור

רונן דמארי

הפתעה מרגשת, ציפתה למשורר רוני סומק, בעת קבלת פרס היצירתיות ע"ש מאיר אריאל, אותו קיבל ביום רביעי, באחד מאירועי פתיחת כנס “לשון ראשון". תלמידי העיר, חלקם מעריצים מרחוק ורובם, בוגרי מפגשים שהעביר בתיכונים בעיר, שלחו שירים פרי עטם שאוגדו לחוברת מחווה למשורר תחת השם, “תלמידי העיר כותבים לרוני סומק". המשורר רוני סומק הוא בן בית ב"סל תרבות עירוני ראשון לציון". במשך כל שנות הסל העירוני, הוזמן, סומק, להתארח בבתי הספר העל יסודיים בעיר במסגרת מפגשי הספרות. בשיחת הטלפון בה ראש העירייה בישר לו על זכייתו בפרס החשוב, סומק אף ציין שבאותו היום נכח במפגש מרתק מול תלמידים בתיכון “העמית" והוסיף שבשל מפגשים אלו ראשון לציון היא “אימפריה של שירה ותרבות".

ד"ר הילה דוד, מנהלת סל תרבות עירוני, הוגת רעיון החוברת מספרת כי “מה שמיוחד במפגשים האלו הוא ההיכרות הבלתי אמצעית עם רוני סומק האדם. אדם עם לב פתוח ונפש חפצה לתת ולהעניק לתלמידים כלים של הצלחה, של הגשמת חלומות ושל אומץ. הוא משוחח איתם על תחושת השחרור שמביאה עמה הכתיבה והחשיבות שבהעלאת המחשבות והרגשות על דף הנייר, על החיים והחוויות שבהם אשר מהווים מקור לכתיבה ועוד. סומק מעודד תלמידים לפתוח את מגרות ליבם ולהעלות את הדברים על הכתב. אחרי כל מפגש כזה, תמיד מגיעים אליו כמה תלמידים שבאים לדבר, להראות שירים, לשלוח שירים, לפתוח ממש מגירות נפש.

מכאן בא הרעיון ליצור חוברת בה תלמידים כותבים לסומק, כמחווה על הנתינה ללא פשרות שלו למען עידוד התלמידים ליצירתיות. הרצון שלי, אליו הצטרפו מורות ותלמידים רבים, היה להעניק למשורר האהוב תודה מהמקום הכי אמיתי – באמצעות הכלי הכי אמיתי – המילים. אני מודה לרכזות סל התרבות בבתי הספר ולמורות לספרות אשר עודדו את התלמידים לכתוב".

בחוברת אסופת שירים וסיפורים, כולם פרי עיטם של תלמידי העיר. אליה רוט, מכיתה י"א בגימנסיה הריאלית, העניקה לסומק, את החוברת וזו היתה הפעם הראשונה בה נפגשה עם סומק, אליה רוט, מעידה שהיא אוהבת את כתיבתו, וכנערה החוטאת בכתיבה, ובכישרון רב, שמחה לשלוח את יצירתה למפיקי החוברת. “את ההודעה שנשלחה לתלמידי התיכונים בעיר בנוגע לחוברת המחווה עבור המשורר רוני סומק, לא ראיתי", מספרת אליה. “למזלי, חברה טובה, שיודעת, שאני מאוד אוהבת את יצירותיו וכתיבתו של סומק, שאלה אותי, אם שלחתי שירים שלי כדי שיופיעו בחוברת, למרות, שמעולם לא פרסמתי את השירים שלי החלטתי לשלוח כי מדובר במשורר שאני מעריכה מאוד. אני אוהבת מאוד את כתיבתו, קיבלתי ממנה השראה רבה. בעיניי, היא נוגעת ללב ומעבירה מסר וערך מוסף, מציגה קול שונה שמשפיע על הקורא מאוד. עליי זה השפיע מאוד. שמחתי מאוד על ההזדמנות לבטא את עצמי ואת ההערכה שלי כחלק ממחווה עבורו".

נעה סיאצ’י, תלמידת כיתה י"א במקיף ו’, פגשה את סומק, במסגרת מפגש שהעביר בבית ספרה. “נהנייתי לשמוע מרוני סומק, על התהליך שעבר עד שקיבל הכרה, איך השירים שכתב למגירה הפכו ללהיטים בין לילה.. הסדנא איתו עודדה אותי לכתוב שירים ולהעז, לפרסם אותם, למרות הפחד מהביקורת. אני שמחה שנחשפתי לסיפורו האישי ולחוויותיו בתור כותב צעיר וביישן".

לסומק, כאמור, מועדון מעריצים גדול בעיר ראשון לציון, הכולל מלבד תלמידי המפגשים גם מבוגרים. אחת ממעריצותיו הגדולות והנאמנות, הייתה מי ליאור, שאהבה את יצירותיו וקיימה עם סומק ראיונות רבים לעיתון גל גפן, בו שימשה ככתבת התרבות והחינוך. ליאור, שהלכה לעולמה במפתיע לפני כשלושה חודשים, טרחה לסקר את כל אירועי התרבות של העיר. כהוקרה, החליטו אנשי העיר להקדיש את חוברת השירים, המהווה מחווה למשורר האהוב עליה, לזכרה של העיתונאית שכתיבתה וסיקוריה כה חסרים.

הפרס, על סך 36,000 אלף שקלים, ניתן על יצירתיות בשפה העברית ונועד לבטא הוקרה על יצירות אמנותיות אשר טבעו את חותמן על ידי שימוש מיוחד בשפה העברית ואוצרותיה ופנייה לקהלים גדולים וחדשים.

השנה קבעה הוועדה בראשותו של ד"ר רוביק רוזנטל כי פרס ראש עיריית ראשון לציון ליצירתיות בלשון העברית על שם מאיר אריאל לשנת 2019 יוענק ליוצר המוערך – רוני סומק.

נימוק השופטים לבחירה: “רוני סומק הוא כבר למעלה מארבעים שנה קול חשוב ומרענן בקהיליית השירה הישראלית החדשה. סומק משלב בכתיבתו כושר יצירה של דימויים, קישורים לשוניים מפתיעים ונגיעה עדינה ושמחה בחייהם של היחיד והכלל. סומק הוא אחד המשוררים האהובים והנקראים ביותר בישראל, וקרוב לדורות צעירים. שפתו השירית מתוחכמת אך שווה לכל נפש. בכך הוא מממש את אחד התפקידים הנסתרים של השירה: מפגש של הישראלים לדורותיהם עם יופייה ומכמניה של השפה העברית.

לזכרה של מי ליאור
מי ליאור

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת משטרה צילום דוברות משטרת ישראל

בוקר קשה ברחובות

תפריט נגישות