דף הבית / חדשות העיר משני / בשביל הגוף, המח והנשמה: התנדבות עושה פלאים

בשביל הגוף, המח והנשמה: התנדבות עושה פלאים

מאת: מנכ"ל העמותה, עידו לוטן

אתם מוזמנים להתנדב: לאתגר את המח בדילמות חדשות, לעורר תחומי עניין נושנים ולהעניק תשומת לב לאלה שכל כך זקוקים לה. ההתנדבות בתקופת הגמלאות יכולה למלא את המצברים ולהפיח רוח רעננה בחיי המתנדב. הנה כמה סיפורים של אנשים שעושים את זה נכון.
כמו כל איש מקצוע, גם שי מאיר, ד"ר לפיזיקה ממכון וייצמן, היה רגיל להיתקל מידי פעם  באתגרים במהלך העבודה המעניינת שלו, אבל הוא מעולם לא שיער שירגיש תסכול ממשי דווקא במפגש עם תלמידי בית ספר יסודי. שי, שהחל להתנדב לפני מספר שנים במסגרת תכנית 'ידיד לחינוך' בבית ספר בנס ציונה, מצא את עצמו חסר אונים במפגש עם תלמידים מתקשים, שאותם חנך כתומך חינוכי בהתנדבות לילדים במקצועות אנגלית ומתמטיקה. "שי היה מספר אחרי המפגשים הראשונים עם הילדים שהוא מרגיש מתוסכל, משום שלדעתו הוא לא הצליח להגיע לכל תלמיד ולתת לו את מלוא תשומת הלב", מספרת לנו חנה ורשביאק רכזת ידיד לחינוך בנס ציונה, עמותה המתמחה בגיוס והפעלת פורשים טריים וגמלאים במערכת החינוך, במטרה לסייע לתלמידים ולמורים ולתרום לאיכות חייו ולרווחתו של הגמלאי.
שי, לא הרים ידיים והחל לחשוב על פתרונות יצירתיים כדי להעביר את לילדים את החומר בצורה אפקטיבית. הוא ניפגש עם תלמידים באופן פרטני והיה מגיע לבית הספר עם שקית הפתעות שבה יש משחקים ואמצעי המחשה, אשר בנה ויצר עבור כל תלמיד בהתאם לקשיים ולצרכים שלו. "עבדתי עם תלמידה עם יכולות וחיפשתי דרך להגיע אליה. יום אחד היא ביקשה לפתור תרגילים דווקא על הלוח בחדר בו ישבנו וזרמתי איתה. היה לי חשוב שהיא תעשה את הדברים בדרך שלה ושתרגיש שהיוזמה הייתה שלה. הלמידה היא לא תמיד עניין טכני. זה עניין של עידוד וטפיחה על הכתף. צריך לתת לתלמיד את ההרגשה שהוא יכול ומסוגל". ואיך הוא הגיע להתנדבות אתם תוהים? שי תמיד ידע שיש לו גישה מיוחדת לילדים והרגיש בנוח עם הדרכה. כשפרש לגמלאות אשתו מצאה בעיתון מודעה על ידיד לחינוך ומאז הכל היסטוריה.
לואיז פנטיך, מתנדבת ידיד לחינוך בעיר מספרת: "ההתנדבות היא דרך להרגיש חיונית ולהיות פעילה ומעורבת בחברה ובקהילה". לואיז, אומנית בנשמתה, עוסקת כמעט בכל תחום שאפשר: ציור, פיסול, תפירה, סריגה, רקמה, צורפות, בישול ואפייה ואפילו תחזוקת הבית בתיקונים שונים. לפני שמונה שנים היא התאלמנה ומשיצאה לפנסיה ועברה למודיעין בקרבת בתה, נמלא ליבה בחששות לגבי התאקלמותה בעיר ומציאת תעסוקה. מהר מאד היא התוודעה לידיד לחינוך ורכזת קבוצת ידיד לחינוך במודיעין שילבה אותה כמתנדבת בבית ספר אלונים בעיר, שם פגשה את המנהלת שהייתה עם ראש פתוח, ובקשה ממנה לקשט את המתחם הציבורי של בית הספר. כיום לואיז עובדת יחד עם המורה לאומנות בכיתות ב', ג' וה', משתתפת בשעורים, תורמת מהידע העיוני שלה וכמובן עוזרת ולוקחת חלק בכל העבודות. לואיז הייתה שותפה לפרויקטים שונים כמו ציור תפאורה להצגה על חומות ירושלים, בציור גדול של שערים ואבנים. בפורים, בתהלוכת העדליידע, הכינה לילדים אביזרי תחפושת שונים.

להרחיב את הלב

גם לאה נחום גולדפרב מייחסת להתנדבות יתרונות ייחודיים. בשנה האחרונה מתנדבת לאה, בת 70, בתכנית ׳עכשיו זה הזמן׳, המופעלת על ידי עמותת 'מטב' בתמיכת 'אשל-גוינט' והרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר, שמטרתה העיקרית היא להעשיר את חייהם החברתיים של ניצולי השואה, בעזרת מתנדבים מכל שכבות האוכלוסייה. אחת לשבוע היא מגיעה לבקר את מרים בן חיים, ניצולה מרומניה בת 85, בבית אבות והשתיים מעבירות את הזמן בשיחות ושיטוטים.

לאה מספרת שההתנדבות הכניסה אל חייה המון משמעות וסיפוק. "אני חוזרת ממרים ומיד מספרת לבעלי כמה אני מרגישה טוב. זה עושה כל כך טוב לנפש", היא מספרת. לטענתה גם מרים הניצולה מושפעת לטובה מהקשר ביניהן ונהנית כל כך ממחוות קטנות ושוליות. "לפעמים אני שואלת אותה מה נשמע והיא עונה לי: אפילו שלא הכי טוב, ברגע שאת שואלת, אני מקבלת כח מהשאלה ורוצה להגיד שאני מרגישה טוב", היא נזכרת. "ההתנדבות ממלאת לי את הלב ונותנת לי כוחות שלא היו לי".

מעוניינים להתחיל בהתנדבות כבר עכשיו?

עמותת רוח טובה מייצרת לאורך כל השנה אלפי חיבורים בין מתנדבים מכל הארץ ומחו"ל לבין גופים הזקוקים להם, ומאגדת עשרות הצעות התנדבות לגמלאים.
ניתן ליצור קשר בטלפון 9093* או להשאיר פרטים באמצעות אתר האינטרנט של עמותת רוח טובה- חפשו טובה בגוגל.

 

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

 

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת משטרה צילום דוברות משטרת ישראל

בוקר קשה ברחובות

תפריט נגישות