n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / הסתיים כנס השפה העברית ה-16 בראשון לציון

הסתיים כנס השפה העברית ה-16 בראשון לציון

במהלך שלושה ימים פקדו מאות מבקרים מכל רחבי הארץ את מגוון המושבים והפקות המקור שהתקיימו במסגרת כנס השפה העברית ה-16 שהתקיים בהיכל התרבות ע"ש מאיר ניצן, ראשון לציון ועמד בסימן חגיגות  140 שנה לעיר

WhatsApp Image 2023-02-13 at 10.54.43
קרדיט צילום אבי קקון וניר סטולו

בשבוע שעבר התקיים כנס "לשון ראשון", כנס השפה היחיד מסוגו בארץ, העוסק בשפה העברית על כלל היבטיה השונים.  הכנס, שעמד בסימן "עברית פורצת דרך", הצדיע לראשון לציון, העיר שהחלה את דרכה כמושבה העברית הראשונה, טיפחה במחוזותיה את בית הספר העברי הראשון, הגן העברי הראשון, הדגל וההמנון, וכיום מהווה העיר הרביעית בגודלה, שחרטה על דגלה את השפה והחינוך לרגל 140 שנותיה.

הפקת המקור, "קול פורץ", שכולה מחווה לשירים שפרצו דרך במוזיקה הישראלית בהשתתפות קובי אפללו, הראל סקעת, נופר סאלמן, זהבה בן, אליעד נחום ובהנחיית מוני מושונוב וסנדרה שדה פתחה את הכנס. בתחילת הערב רז קינסטליך, ראש העיר, העניק פרס על יצירתיות בשפה העברית ע"ש מאיר אריאל לפזמונאית והיוצרת, רחל שפירא. הפרס, על סך 36 אלף ש"ח, מבטא הוקרה על יצירה שטבעה את חותמה בשפה העברית.  "שיר הזמר מחבר את יופייה של השפה עם יופיו של הקול האנושי. השפה העברית היא אוצר משותף לכולנו.", אמרה שפירא, "תודה לכל אדם שאי פעם האזין ויאזין לשיר זמר והשיר יהדהד בליבו".

עוד בערב זה התקיים מושב "בין מילים למנגינה" שעסק במילים ובסיפורים מאחורי השירים הגדולים של העליות הראשונות, המזוהות עם ראשון לציון. במושב השתתפו ד"ר רוביק רוזנטל, מוטי זעירא ועינת שרוף, שהיתה אחראית על הצד האומנותי והרימה את הקהל.

WhatsApp Image 2023-02-13 at 10.54.42 (1)
קרדיט צילום אבי קקון וניר סטולו

ביומו השני של הכנס התקיים מושב ההגיונריה, שמהווה מוקד עלייה לרגל למאות חובבי תשבצי ההיגיון מכל רחבי הארץ. במקביל אליו, כיאה לעיר היין, התקיים מושב מיוחד ומרתק על יין ושפה בהשתתפות: יעקב שקד, כותב מילון היין העברי, מומחית הקולינריה והעיתונאית, הילה אלפרט, וחוקר השירה והמשורר, פרופ' רפי וייכרט. בסיום המושב התקיימה סדנת יין עם כל המשתתפים.

ביומו השלישי והאחרון של הכנס הושק  הספר "אגדות ראשון לציון", במעמד ליאל אבן זוהר, מ"מ ראש העירייה ומחזיקת תיק חינוך ותרבות ,ד"ר רוביק רוזנטל, עורך הספר וטלי צ'רנר, מנהלת הכנס. הספר, כולל סיפורים מצחיקים, דרמטיים ומרתקים, שנאספו ע"י ילדי העיר במהלך השנה החולפת, מארכיונים ככלל וארכיונים משפחתיים בפרט, ובעיקר משיחות וזיכרונות של ההורים, הסבים והסבתות, שהתרחשו בעיר לאורך 140 שנותיה.

באותו הערב התקיימה ליורם ארבל, שטבע ביטויים בלתי נשכחים בשפה העברית, מחווה ליום הולדתו ה- 80 בדמות מושב שהוקדש לו בהשתתפות מירי נבו, פיטר פלצ'יק וספורטאי העיר. המושב עסק בביטויים, שעולם הספורט הכניס לשפה העברית, הדרך להנגיש את הספורט לקהל, תפקיד השדרים והפרשנים ועוד.

אביב גפן נעל את כנס השפה העברית ה-16 עם המופע "עורי עור", שכלל את השירים שהשאירו חותם במוזיקה הישראלית ופרצו דרך. במופע התארח דני סנדרסון יחד הם ביצעו את "רוני" , "אור הירח" ואת המונולוג "חלם חסר" שזכה לתשואות מצד הקהל.

 

 

נתראה בשנה הבאה!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

FB_IMG_1714644960389

צמידי זיהוי לילדי העיר ליום העצמאות

תפריט נגישות