n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / מרגש: פסלון בן 3000 שנה נמצא בחוף פלמחים

מרגש: פסלון בן 3000 שנה נמצא בחוף פלמחים

תושבת לוד מצאה את הפסלון בחוף הים ולאחר בדיקה, התברר כי הממצא הוא לא אחר מאשר פסלון (צלמית), המזוהה עם האלה המצרית חתחור בן אלפי שנים

תמונה של WhatsApp‏ 2023-06-13 בשעה 17.21.25
צילום : רשות העתיקות יולי שוורץ

אישה שטיילה בחוף פלמחים מצאה פסלון קדום בן יותר מ-3,000 שנה, המזוהה עם האלה המצרית חתחור

מסרה אותו לאוצרות המדינה וקיבלה תעודת הוקרה מרשות העתיקות על הפגנת אזרחות טובה.

בימים אלה, מנהלים משרד מורשת ורשות העתיקות את "אם זה עתיק – מחזירים בקליק" – מבצע להחזרת עתיקות שבידי הציבור לאוצרות המדינה

פסלון בן יותר מ-3,000 שנה, המזוהה עם האלה המצרית חתחור, התגלה ע"י  אזרחית בגן לאומי חוף פלמחים, ונמסר לאוצרות המדינה.

לידיה מרנר, בת 74 מלוד, עלתה לארץ מאזרבייג'ן עם בעלה ושתי בנותיה. מאז יציאתה לפנסיה מעבודתה כמגשרת במשרד הרווחה, נוהגים היא ובעלה לצאת לטיולים מידי שבוע בחוף פלמחים. "החוף הוא אחד המקומות האהובים עלינו בארץ", היא מספרת. "כמעט בכל שבוע אנחנו מגיעים לטיולים משפחתיים, לפעמים אף נכנסים לים, וזה מקום בעל ערך משפחתי מאוד גבוה עבורנו." היא מוסיפה.

לפני כחודש, באחד הטיולים השבועיים, בעת שהלכה על רצועת החוף, שמה לב כי משהו מבצבץ מהים. "זה היה יום סוער למדי; הגלים היו גבוהים, ומזג האוויר היה חורפי. במהלך הטיול ליד המים, שמתי לב שמן אבן מגיעה אליי. קראתי מיד לבעלי ואמרתי לו- זה לא סתם, אני ראיתי שיש פה משהו מעבר."

לידיה צילמה את הממצא, וניסתה לבדוק עם מכריה שמבינים בנושא מה זה, הם מיד אמרו לה שזה נראה כמו משהו שצריך להיבדק על ידי גורמי המקצוע. היא פנתה לדף הפייסבוק של רשות העתיקות, ודרור ציטרון ועידן הורן, מפקחים מטעם הרשות, הגיע לבחון את הפסלון המיוחד.

לאחר בדיקה, התברר כי הממצא הוא לא אחר מאשר פסלון (צלמית), המזוהה עם האלה המצרית חתחור.

מאז ומתמיד,  אהבה לידיה אהבה לחקור וללמוד על ההיסטוריה ועל הארכיאולוגיה בסביבתה, והמציאה ריגשה אותה מאוד. "אני לא מאמינה שזכיתי לכך. ברגע הראשון בעלי צחק עליי, אבל היום כל המשפחה כבר מכירה את הסיפור המדהים שקרה לי. אני שמחה מאוד שהזכות למצוא את זה נפלה דווקא בחלקי".

לדברי ד"ר אמיר גולני, מומחה לתקופת הברונזה ברשות העתיקות, "פסלונים אלה, אשר שימשו לפולחן ומזוהים בדרך כלל עם האלה המצרית חתחור, אופייניים לתרבות הכנענית בארץ ישראל – בעיקר בתק' הברונזה המאוחרת וגם בתקופת הברזל א'. הכנענים נהגו לאמץ מנהגים פולחניים ודתיים של המצרים, אשר שלטו על אזורנו באותה התקופה. ממש בדומה לבתים היום, שמתקינים מזוזה או תולים תמונה של קדוש על הקיר, אז – נהגו להניח פסלוני פולחן במקום מרכזי בבית, למזל טוב ולהגנה מפני דברים רעים. הפסלון אמנם שחוק מאוד אך כמותו מוכרים לנו היטב. הוא נעשה מחימר אשר הוטבע אל תוך דפוס אבן, דבר המאפשר ייצור מרובה של פסלונים מסוג זה. ניתן לזהות כי מדובר באלה חתחור לפי התסרוקת שלה, המדמה קרני שור, ולפי העיניים והאוזניים הבולטות שעוצבו לה. חתחור הייתה אלה חזקה, שסימלה עבור המצרים הרבה סגולות – פריון, כח, הגנה, וחכמה".

בשבוע שעבר, יצאו לראשונה רשות העתיקות ומשרד המורשת למבצע "ממצא עתיק – מחזירים בקליק" אשר קורא לאנשים אשר יש בביתם עתיקות, להחזיר אותן למקומן הטבעי – אוצרות המדינה.

עמיחי אליהו, שר המורשת: "מבצע החזרת העתיקות בהובלת משרד המורשת ורשות העתיקות הוא חשוב ומשמעותי. העתיקות שיוחזרו יסייעו בהרכבת הסיפור ההיסטורי של ארץ ישראל. אני קורא לציבור הרחב המחזיק בביתו עתיקות כלשהן להשיב אותן לרשות העתיקות, המחזיקה אותן בתנאי שימור נאותים. חלק מהעתיקות יוצגו לציבור בתערוכות שונות במוזיאונים״.

"אנשים רבים מחזיקים בביתם הפרטי עתיקות שהגיעו לרשותם בנסיבות שונות. חלקן בליקוט בשטח, חלקם בירושה, ועוד", מסביר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. "חלק גדול מהם, לא מודע לכך שלפי חוק צריך לדווח על העתיקות, שהן אוצר הסטורי ציבורי. הקמפיין מבקש את שותפות האזרחים בהחזרת העתיקות למקומם הטבעי והחוקי של נכסי המורשת שלנו. אצלנו, באוצרות המדינה, הפריטים הרגישים יתועדו ויישמרו מפני פגעי הזמן. חלקם יעברו לתצוגות, ואולי אפילו יוסיפו לנו מידע על עברה של הארץ. אנחנו כבר רואים שמגיעים אלינו פריטים משמעותיים, וסקרנים לגלות מה עוד יגיע לפתחנו".

תמונה של WhatsApp‏ 2023-06-13 בשעה 17.20.51
צילום: רשות העתיקות יולי שוורץ

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

עציצים

ראשון לציון:מכת גניבת עציצי נוי ברחבי העיר

תפריט נגישות