n
דף הבית / בת ים / פרשת כי תשא ושבת פרה: ארונות הברית

פרשת כי תשא ושבת פרה: ארונות הברית

האם היה ארון ברית אחד בלבד או שמא היה ארון נוסף? כיצד ניתן להוכיח את הטענה הזו מתוך פסוקי התנ״ך? היכן נמצא ארון הברית?

ספר תורה PIXABAY
אילוסטרציה: PIXABAY

 

הכלי המשמעותי ביותר במשכן הוא ארון הברית, כלי המסמל את הקשר החזק בין הקב"ה לעם ישראל, ואת השראת השכינה במקדש. בניית ארון הברית מתואר כך: "וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן עֲצֵי שִׁטִּים… וַיְצַפֵּהוּ זָהָב טָהוֹר מִבַּיִת וּמִחוּץ וַיַּעַשׂ לוֹ זֵר זָהָב סָבִיב" (שמות ל"ז א'-ב'). בהמשך כתוב: "וַיִּקַּח וַיִּתֵּן אֶת הָעֵדֻת אֶל הָאָרֹן" (שם מ' פס' כ'). כלומר התורה מציינת כי בצלאל, האחראי על מלאכת המשכן, יצר את ארון הברית, ושם הניחו את לוחות הברית שנקראים גם כן 'העדות'.

במקור אחר מוזכר כי דווקא משה רבנו בעצמו בנה את ארון הברית, ושם נתנו את הלוחות: "וָאַעַשׂ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים וָאֶפְסֹל שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים… וָאָשִׂם אֶת הַלֻּחֹת בָּאָרוֹן אֲשֶׁר עָשִׂיתִי" (דברים י' א'-ה').

לכאורה שני המקורות סותרים אחד את השני: האם משה רבנו בנה את ארון הברית או שזה היה בצלאל?

חז"ל עונים על השאלה הזו בגמרא: "שני ארונות היו מהלכין עם ישראל במדבר" (תלמוד ירושלמי שקלים ו' הלכה ו'). לעם ישראל היו שני ארונות ברית: בצלאל בנה ארון מצופה זהב כפי שמתואר, ושם נתנו את הלוחות הראשונים, ואילו משה רבנו בנה ארון עשוי עצי שיטים והניח שם את הלוחות השניים. ארון הברית המוזהב תמיד היה נמצא בתוך קודש הקודשים, אך ארון העץ היה מתלווה יחד עם בני ישראל בזמן מלחמות.

הדבר המעניין ביותר הוא שאם נעיין בתנ"ך, נשים לב כי אכן ישנו ארון ברית שיוצא עם בני ישראל לשדה הקרב: "וַיֹּאמֶר שָׁאוּל לַאֲחִיָּה הַגִּישָׁה אֲרוֹן הָאֱלֹהִים כִּי הָיָה אֲרוֹן הָאֱלֹהִים בַּיּוֹם הַהוּא וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמואל א' י"ד י"ח). וכן כתוב: וַיֹּאמֶר אוּרִיָּה אֶל דָּוִד הָאָרוֹן וְיִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה יֹשְׁבִים בַּסֻּכּוֹת… (שמואל ב' י"א י"א).

אך מה עלה בגורלם של שני הארונות? בתלמוד (בבלי יומא נ"ב ע"ב) מסופר כי לקראת חורבן בית המקדש הראשון, יאשיהו מלך יהודה החליט להוציא את ארון הברית מתוך קודש הקודשים, ולגנוז אותו בחדרים הסודיים שנמצאים בתוך הר הבית, כדי שאף אחד לעולם לא יוכל לקחת את אותו כלי קדוש.

אין אנו יודעים היכן נמצא ארון הברית השני, אך אנו מקווים כי בעז"ה נוכל למצוא את שני ארונות הברית ולהחזיר את השראת השכינה לעם ישראל.

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

עציצים

ראשון לציון:מכת גניבת עציצי נוי ברחבי העיר

תפריט נגישות