X

לראשונה בארץ, שישה סטודנטים עם רב-גוניות קוגנטיבית (מוגבלות שכלית) קיבלו תואר ראשון

האירוע התקיים במעמד רעיית הנשיא, גב' מיכל הרצוג: ". קשה לי לחשוב על שם מתאים יותר מ"עוצמות" שייטיב לתאר את היוזמה המרגשת הזאת של כניסתם בשערי עולם ההשכלה הגבוהה; ואין ספק שכדי להגשים חזון כזה - מנפץ תקרות זכוכית - צריך הרבה רצון, אמונה ודבקות במטרה".

לראשונה בארץ, שישה סטודנטים עם רב-גוניות קוגנטיבית (מוגבלות שכלית) קיבלו תואר ראשון
צילום: צילום: בוריס טמניק

8 סטודנטים מעוררי השראה, בעלי מוגבלות שכלית, פרצו את הדרך לעוד רבים וקיבלו תואר אקדמי, לראשונה בארץ. בין הבוגרים הטריים ניתן למצוא את  רותי בראור בת ה-46, עם תסמונת דאון, הרואה שליחות בעבודתה כמרצה על אנשים עם צרכים מיוחדים. תומר ברק, בן ה-35, עם רבגוניות קוגניטיבית +שיתוק מוחין קל (CP) אמר: "אם אני לא מבין משהו אני מתאמץ עד שאבין אותו". עודד נפתלי, בן ה-34, עם תסמונת דאון, שירת  בצה"ל וקבל  אות חייל מצטיין מנשיא המדינה  ביום העצמאות  2018. "כל הביישן למד, הגעתי לאוניברסיטה ללמוד הייתי קצת ביישן ולאט לאט התגברתי ומה שלא  הבנתי  -  שאלתי", הוא אומר.

הבוגרים החדשים,  בעלי מוגבלויות קוגניטיביות (מוגבלות שכלית), קיבלו תעודת סיום תואר ראשון רב-תחומי במדעי החברה כחלק מהשתתפותם בתוכנית המיוחדת באוניברסיטת בר-אילן, "עוצמות".

לראש התוכנית, פרופ' חפציבה ליפשיץ מהפקולטה לחינוך, ידוע על לא יותר משלושה אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית בכל רחבי העולם שרכשו  תואר ראשון. "הסטודנטים הצליחו לשבור סטריאוטיפים, לנפץ את תקרת  הזכוכית, וכנגד  כל  המוסכמות  סיימו לראשונה, בארץ ובעולם , תואר לאחר  10  שנות  לימוד". פרופ' ליפשיץ  מובילה תפיסה חדשנית  מבוססת מחקר  של  כישרון/מחוננות אינטלקטואלית  בתוך  האוכלוסייה  עם  רב גוניות  קוגניטיבית.

רעיית הנשיא מיכל הרצוג: ״בתוך השמחה הזאת על סיום התואר וראשית הדרך של כולכם כאן בפקולטה הנהדרת הזאת, אני רוצה להודות לשישה אנשים מופלאים, בוגרי תכנית "עוצמות" – שאני כאן היום למעשה בזכותם: רותי, תומר, חופית, הניה, עודד וליאור. שש דמויות מופת – עם רב-גוניות קוגניטיבית, מלאות באומץ, נחישות ונשמה גדולה.  כשהם ביקרו אותנו לפני כשנתיים בבית הנשיא, ביקשתי שיזמינו אותי בבוא העת לטקס סיום התואר. בזמנו, חשבתי שזה תמריץ, ושזאת דרך טובה למקד את המבט בעתיד וכך לחתור אליו קצת יותר בקלות; אבל היום, כשהם – ששת המופלאים - פה, בסיומו של פרק יפהפה ומעורר כבוד שעברו - יחד, וכל אחד ואחת לחוד - נראה שהם לא בדיוק זקוקים לתמריצים״

פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן אמר בטקס המרגש: "אתם עושים היסטוריה היום בארץ ובעולם. פרופ' ליפשיץ ופרופ ניסים שהובילו אתכם לרגע הזה, הם ההוכחה לחשיבות האמונה באדם. הראיתם לנו מהו כח רצון ונחישות.תודה על כך". 
 

רמת גן בר אילן

art