באירופה וארצות הברית כבר מתכוננים למהפכה הבאה
העולם משתנה בקצב גבוה וחלק מהשינויים בו הם סביבתיים. אחד הענפים שעבר שינוי עצום הוא התחבורה והמעבר שלה לרכבים שאינם מזהמים. את הדגל הזה נושאות בעיקר המדינות עם שוקי הרכב הגדולים, ביניהן אירופה וארצות הברית שבזכות כמה פעולות שלהן, העתיד של כולנו ישתנה.
- מערכת
- ד' סיון התשפ"ד
בקליפורניה החליטו לאחרונה לאסור על מכירת רכב מזהם החל משנת 2035. זה אולי נשמע כמו משהו עתידי, אבל מדובר בהחלטה עם משמעויות שהן רלוונטיות להווה שלנו לגמרי. לא רק שיש כאן החלטה אמיצה במדינה שקידשה את תעשיית הרכב המזהם במשך עשורים, אלא מדובר בחקיקה שתשפיע על מדינות אחרות מאחר שקליפורניה היא שוק הרכב הגדול ביותר בארצות הברית. זה רק חלק ממה שקורה בשנה האחרונה בארצות הברית ביחס לתחבורה, רכב חשמלי ודאגה לזיהום האוויר והסביבה. ממשל ביידן העביר את חוק האקלים שהמטרה שלו היא הפחתת זיהום האוויר ויש בו התייחסות לתחבורה נקיה והקצאת תקציבים המיועדים לעידוד השימוש בה. מדובר בעיקר בהפחתת מיסים על רכב חשמלי וגם על הרחבת תשתיות הטעינה עבור אותם רכבים. המטרה היא גם לעודד קניה של רכב חשמלי על פני רכב המונע על ידי דלק וגם פריסה רחבה יותר של עמדות טעינה חשמליות במקומות רבים. התקווה היא שעמדות טעינה רבות יותר, נגישות ונוחות, יעודדו את הצרכנים להשתמש ברכב חשמלי. השאלה כמה עולה להטעין רכב חשמלי בתחנת דלק היא חלק בלתי נפרד מהדיון, שכן העלויות משתנות בהתאם למיקום ולסוג התחנה, ומשפיעות על החלטות הצרכנים. באירופה הקדימו את ארצות הברית כבר לפני כמה שנים ושם האיחוד האירופי החליט על רגולציות בעניין הפליטה המזהמת וקבע תקן שבו כולם חייבים לעמוד. בנוסף, האיחוד קיבל לאחרונה החלטה על איסור מכירת רכב מזהם החל משנת 2035 ובכך להפחית לחלוטין את הזיהום התחבורתי. אולם, ישנן מדינות באיחוד שלא חיכו להחלטות האלה וכבר פעלו בכיוון. בריטניה, שוודיה, דנמרק והולנד הודיעו שבכוונתן להקדים את איסור המכירה של רכב מזהם אצלן לשנת 2030 ונורווגיה אף החמירה ומתכוונת לאסור זאת כבר בשנת 2025, כלומר עשור לפני האיחוד. נורווגיה היא דוגמא למדינה שבה שוק הרכב החשמלי משגשג וכיום רוב הרכבים החדשים שנקנים במדינה הם חשמליים. מדינות באיחוד האירופי, בעיקר המערביות שבו, החלו לפני כמה שנים במדיניות של עידוד תחבורה חשמלית. מצד אחד, נתנו תמריצים כספיים לרכישת רכב חשמלי והטבות נוספות כמו חניה מועדפת או אגרת כבישים מופחתת והעדפה בנתיבי תחבורה ציבוריים. מצד שני, חלו הגבלות על רכבים מזהמים כמו איסור כניסה לאזורים מסוימים בערים הגדולות, העלאת מחירים וקנסות ליצרניות רכב שלא יעמדו ביעד התקן המזהם. התוצאה היא שאירופה הפכה לשוק הרכבים החשמלי מהגדולים בעולם והמגמה בה היא בכיוון הזה. בארצות הברית אמנם המספרים צנועים יותר, אבל השינוי החל בשנה האחרונה ונראה שהתחבורה פונה בכיוון הזה גם. אפשר לראות תוצאות מסוימות כבר עכשיו כשבקליפורניה דווחו לאחרונה על עלייה במכירות של רכב חשמלי שהגיעו לשמונה עשר אחוזים מכלל המכירות של רכבים חדשים השנה בעוד שבכל ארצות הברית סך המכירות החשמליות עומד על שישה אחוזים בלבד. הן באירופה והן בארצות הברית מתייחסים לתחבורה חשמלית ברצינות רבה והמדיניות היא לעודד את השימוש בה. מדובר בהחלטה של הממשל והאיחוד שרואות את טובת הסביבה ואיכות האוויר וגם רוצות לעמוד ביעד שנקבע בוועידות האקלים העולמיות, שם נקבע תקן להפחתת הזיהום בשנים הבאות. גם יצרניות הרכב הגדולות בשתי היבשות עשו שינויים רבים ועברו לייצור רכבים חשמליים בנפח גבוה יותר מאשר בעבר ואף הקצו תקציבים לפיתוח וייצור רכבים חשמליים בלבד. חוץ מזה, אף חברה לא רוצה להצטייר כעת כמזהמת או כזו שמזלזלת בצרכנים בכל העולם, ביחוד כשקורים שינויים אקלימיים רבים בכל מקום ואסונות טבע הפכו כמעט לשגרה. אירופה וארצות הברית הן דוגמא לפני התחבורה העתידית שהיא בכיוון החשמלי ונראה שמכאן לא ניתן לחזור אחורה, לתעשיית הרכב המזהם. הרבה מהמשאבים העתידיים בתחום התחבורה מיועדים לתחום החשמלי והתכנון הוא לשנים קדימה, כאשר כל התחבורה תהיה לא מזהמת, נקיה וטובה יותר לאיכות האוויר שלנו. ** פרסום ממומן